• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-08-05 09:49:46 följande:

Haha! Såklart springer han inte runt i babysittern utan i lära-gå-stolen ;) godmorgon yxskaft! :D

Haha, jag såg framför mig en femåring med en babysitter fastspänd på ryggen. :D

Josefin försöker krypa eller åla, hon gör i princip rätt rörelser, men hon kommer inte framåt om hon inte har något att ta spjärn emot med foten. Istället blir hon frustrerad och arg :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-08-06 12:40:00 följande:

Usch fy och blä vilka dagar jag haft nu (och det är bara här jag känner att jag kan gnälla av mig).

Sambon jobbar kväll och det verkar Selina känna av. Ingenting är bra förutom på förmiddagen när han är hemma.

Sonen börjar känna oro inför skolstarten (som ni kanske minns mådde han jättedåligt på skolan innan sommaren). Så nu drömmer han mardrömmar varje natt, börjar kissa på sig (har aldrig hänt sen han slutade med blöja) och är allmänt orolig:( mammahjärtat mår förstås inte bra över det :(

Grannbarnen retar fortfarande gallfeber på mig och det är bannemig inte en lugn stund. En av småtjejerna hänger efter mig och surrar konstant, stirrar på mig när jag ammar, sliter av sig kläderna och ska amma sin docka och är bara skitjobbig. Jag får ta med mig Selina vart jag än går för hon kan inte låta henne vara och Selina bara gråter när hon står framför henne och ska sjunga. Jag orkar snart inte vara hemma!

Och så fortsätter mina grubblerier kring livets mening och jag känner mig allmänt nere. Igår fick jag hem en ny sittdel (ergonomisk) till vagnen och av det lilla jag hunnit testa den hemma verkar hon trivas rätt bra. Men trots att jag vet att hon hatar liggkorgen och att det i princip är bättre att bara börja använda sittdelen nu så fick det mig att bli ledsen. Ska vi redan behöva ta bort "bebisvagnen"?

Fy vad jobbigt med sonen! Är allt som det ska på förskolan? Känner du dig trygg med personalen?

Jag har ingen erfarenhet av att hantera andras ungar, men är det inte ok att säga att om hon ska vara hos er får hon leka med sonen. Alternativt att de är ute mer? Jag är nervös för när den tiden kommer, så vore fint med råd :D
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-08-06 17:05:51 följande:

Hur gamla ska de vara eller andra kriterier (längd, vikt, färdigheter) för att få byta liggdel till sittdelen i vagnen? Vi har bugaboo, ergonomisk sittdel. W verkar väldigt intresserad av att se sig omkring.

En annan fråga - när börjar ni med välling och mat? När tänker ni som ammar sluta med det? Trappa ner? Hur funkar det egentligen?

Tror jag har hört sex månader på sittdelen, men beror väl på hur stadiga de är, hur bra de kan sitta. Och ergonomisk sittdel ska ju vara bättre för små bebisar. Vi har vanlig sittdel, och vi byter väl när hon inte vill ligga ner längre. Än så länge trivs hon bra i liggdelen i alla fall! :)

Jag helammar, men första veckan i november börjar jag jobba, så då behöver det funka med mat i alla fall de timmar jag är borta. Jag har ingen direkt plan, hon smakar på det mesta, och äter väl ett par teskedar gröt (svårt att säga hur mycket som hamnar i magen).

Eftersom vi inte testat mjölkprotein än är vi ganska begränsade när det kommer till ersättning, och välling har jag inte tänkt så mycket på (men tror gröt och välling finns mjölkfritt på affären)... En del är väldigt negativa och andra ser det som en självklarhet. BVC har inte nämnt det.

Jag tänker mig att vi ökar på maten successivt, och att amningen då trappas ner automatiskt. Men det kanske inte är så enkelt och självklart som jag tror, haha!
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-08-06 19:14:57 följande:

Nej det har varit lite si och så på skolan när han började förra året. Första veckorna älskade han att vara där men sen blev han retad av en av de andra pojkarna och sen var det kört. Tårar varje kväll, tårar på morgonen, lögner för att få stanna hemma (ont i magen/huvudet/halsen osv). Vi har pratat med personalen men de vet inte vad som är fel för när han är där säger han liksom inget och verkar ha lätt för att hitta någon att leka med hela tiden. Det är helt fruktansvärt att se honom så ledsen över att behöva fara dit.. han har ju så himla många år kvar i skolan att det känns extra hemskt att vantrivseln börjat redan i förskoleklass:(

Grannbarnen har jag pratat med både en och tio gånger. Man går inte in med skorna hos oss och vill man vara hos oss får man leka på barnens rum uppe (nere finns det ändå inget att leka med och både jag och Selina behöver lugn och ro vid sov- och mattider). Alla barn accepterar det.. utom just den här tjejen. Det går MAX en kvart innan hon är på nedervåningen och stirrar på mig igen. Säger jag åt henne att ta av sig skorna stirrar hon på mig i några sekunder och sen går hon in med skorna iallafall. Är som att prata med en betongvägg!

Men fy fasen, vi har en granntjej som är åt det hållet. Jag har inget barn i hennes ålder, men en kompis har det och har samma problem som du beskriver. Kan man prata med hennes föräldrar eller framstår man som helt störd då?

Usch och fy för sonen och skolan... Men börjar han ettan nu då? Och får ny klass? Hoppas det kan bli bättre isf.
  • Kpax

Jag köpte en sån där "Ellas Kitchen"- Smoothie igår, och oj vad god den var! Hon fick nog två teskedar ungefär, både igår och idag. Hon fick smaka lite avokado också, även det en hit.

Mindre gott var det tydligen med linsgryta. :D

Magen är opåverkad än så länge, men hon har bara fått yttepytte mat, största mängden igår kväll och idag. Vet inte hur fort de reagerar heller.

Tänkte att hon skulle få smoothie vid två tillfällen imorgon också, och sen väntar jag en dag innan vi drar igång med projekt gröt. Hon har smakat lite gröt tidigare, men nu tänkte jag styra upp det lite mer som en riktig måltid, målet före sista amningen. Jag har köpt både mango- och plommonpuré att ha på.

• Kpax
    snö 81 skrev 2015-08-09 13:25:36 följande:

Det är bra om man lär barnet att äta mat naturell, alltså inte göra den godare med fruktpuré, det kan man i så fall ge efteråt. Det är annars lätt att man målar in sig i ett hörn, att barnet inte äter gröten eller maten utan att den är doppad i frukt. Har flera bekanta från bebistiden med dottern som hamnade där.

Åhå, det har jag inte tänkt på. Tänkte mest att hon skulle vara mer motiverad att lära sig äta den jobbiga konsistensen om det var fruktsmak på den.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-08-09 18:53:49 följande:

Jo, det är säkert godare med frukt på :) Men tanken med att ge maten "ren" är väl att dom inte ska förknippa mat med sött, typ.

Jag gav däremot min dotter lite fruktpuré till efterrätt när hon åt burkmat, det ska tydligen vara ok.

Ja när du säger det låter det ju väldigt vettigt. Det är okej att äta sött, men man ska äta sånt som inte är sött också.

Tack för tipset :)
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-08-10 14:10:53 följande:

Ang träning: jag tänkte köpa kort på Friskis och Svettis idag. Är det fritt fram att träna hur som helst 4,5 m efter förlossning? Hopp och studs? Framfall och magmuskler? Någon som vet?

Jag tror inte att det bara är att tuta och köra, utan att man ska trappa upp försiktigt. Men det kan mycket väl vara jag som är feg! Har hört att man ska vara extra försiktig så länge man ammar, men kommer inte ihåg om du gör det eller inte. :)
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-08-10 23:18:58 följande:

Jag är inte heller helt säker, men jag tänkte börja med snälla pass utan hopp. Min barnmorska kollade magmusklerna och knipet fem v efter förlossningen och sa att det var toppen och det är ju så länge sen... Men jag undrar om man verkligen ska dra på med situps i ett corepass utav bara den för det. Äh, det kan jag säkert inte ändå, så jag får väl gå ut lugnt utan att försöka impa...

Om hon sa att allt var toppen redan då (gud vad härligt!!) och du litar på henne, så behöver du kanske inte vara så orolig. Jag hade en del problem, så jag är nojig. Men nu har jag faktiskt testat jumpsquats bara för att se om jag kände någon skillnad efteråt, det gör jag inte.

Fast det var mest ett test, inget jag kommer göra regelbundet direkt, hehe.

Däremot har jag kört både utfallssteg och squats under kontrollerade former, och det har känts bra. Möjligen känner jag av en viss svullnad, men jag tänker att det kan vara mest för att kroppen är så ovan, det har inte gjort ont eller gjort att jag fått någon framfallskänsla.

Testade lite plankan på knä idag, på något sätt skulle jag behöva få till lite coreträning. Men det är väl säkrare att köra på

på mammamage-appen.
  • Kpax

Angående smakisar så kör jag på antingen rinnande (sås på fingret, typ), puré, gröt (inte extremt finmalen, men rätt så), eller en bit som är så stor att hon aldrig kan få in den i munnen (typ 1/4 fast äpple att suga på. Under strikt uppsikt). Hon har förresten även fått kokt morot pressad genom vitlökspressen, och kokt potatis och sötpotatis mosad med gaffel. Jag blandar tydligen friskt... Men mängden är extremt liten.

Jag vet inte om konsistensen ska vara len för att det ska vara godare, lättare att äta, eller lättare att smälta?

Idag gjorde jag tjock gröt och spädde sedan ut den med bröstmjölk. En hit!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?