Inlägg från: Mullan |Visa alla inlägg
  • Mullan

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Här njuter vi på bästa sätt sista dagen i Turkiet. Lilla Lucas har tränat hela veckan på att krypa. Dock kommer han bara bakåt än så länge. Men han står i krypställning och gungar! Hahah

• Mullan
    Mullan skrev 2015-08-30 14:37:00 följande:

Här njuter vi på bästa sätt sista dagen i Turkiet. Lilla Lucas har tränat hela veckan på att krypa. Dock kommer han bara bakåt än så länge. Men han står i krypställning och gungar! Hahah

Såg att bilden inte kom med...
  • Mullan
    ebe91 skrev 2015-09-26 21:58:55 följande:

Hittills har allt faktiskt känns jättebra, men nu är jag för första gången sen Bosse kom rätt nedstämd... Det är för att amningen inte längre funkar. Jag ville ju verkligen långtidsamma! Först fick jag kämpa för att få igång produktionen då han låg på neo och inte fick amma fritt (tog för mycket kraft för honom innan produktionen kom igång). Sen funkade det rätt smärtfritt i 3 månader, fick ibland böka lite men absolut hållbart. Mellan 3-5 månader fick jag böka mer, gå och amma, endast amma höger bröst då han inte riktigt ville greppa vänstra osv. Sen efter han blev 5 månader var det som att han för varje dag ville amma mindre o mindre, tills typ i veckan/förra veckan då jag fick sluta helt. Har försökt få han att ta tissen lite varje dag men det är typ 10-20 sek sen vägrar han. Ger jag han sen flaskan kan han suga i sig allt direkt. Och jag vet att jag har mjölk men han vill verkligen inte. Men jag vill... Känner sån sorg att behöva sluta amma redan. Jag hade somsagt planer på att amma 1-1,5 år iallafall. Innan förlossningen var jag livrädd att inte kunna amma, då både min mamma och syster hade problem med det. Men när jag väl fick igång mjölken var det som att jag tog för givet att vi skulle amma så länge JAG ville, inte en tanke på att HAN kunde bestämma sig för att sluta tidigare. Ååh... Oså försöker jag vara stark inför andra och bara rycka på axlarna när jag säger att jag slutat, fast jag typ grinar inombords. Orkar inte säga hur jobbigt jag tycker det är egentligen. Vet inte om jag värdesätter mig själv som mamma med hur amningen funkar? Eventuellt... Samtidigt försöker jag vara glad över att jag har en matglad kille, som mår bra och utvecklas. Och tänka att nästa barn kanske vill amma längre. Att det inte är sista gången jag ammar.

Funkar amningen på nätterna?
    Så där blev det för mig med dottern och tillslut sinade mjölken. Amningen funkade felfritt på nätterna men på dagen skrek hon bara när jag skulle ge bröstet. Fick hon flaskan så blev hon nöjd. Nu i efterhand har jag förstått att hon helt enkelt blev lat och pga det hellre tog flaskan. Och sen att det var mycket annat att lägga uppmärksamhet på istället för amningen.

Har du testat att sätta dig i ett mörkt tyst rum och amma? Det funkar för oss nu när sonen krånglar och ska se på allt annat istället för att amma.
    Sen så tycker jag att du ska prata med Amningshjälpen för att få tips och idéer :) denna gången håller jag stenhårt fast vid amningen då jag saknade den sååå mycket när dottern slutade amma. Lycka till! Kram
  • Mullan

Är ni medlemmar i liberoklubben? Man kan få ett pkt blöjor nu om man laddar upp ett filmklipp på 15 Sekunder. Bara ett litet tips :)

• Mullan

Är det nån här inne som kör med Blw?
    Min son kväljde och spydde av puréer så vi har testat detta ett par ggr nu och det verkar funka toppen! Lucas är kanonnöjd och jag kan äta min mat medans den är varm utan att han sitter och skriker för att han också vill ha ;)

• Mullan

Jo till en början var jag lite rädd men grejen är ju att dom kräks före dom sätter i halsen. Jag är sjukt fascinerad över hur denna lilla kille kan hantera maten så bra i munnen. Dom sköter det jättebra själva. Får han in för stora bitar som han inte klara mala ner så spottar han ut:) kolla in blwmamman på instagram :)

• Mullan
    snö 81 skrev 2015-10-04 20:28:55 följande:
    Men även om dom kräks kan dom ju sätta i halsen och inte få upp det. Det var ju ett barn som dog av en korvbit på en förskola i våras.
    Jag tycker det känns märkligt att inte hjälpa ett barn som verkar sätta i halsen...
    Självklart så hjälper man ett barn som sätter i halsen.
    Blw är ett sätt att introducera mat på under första året. Ett barn på förskolan är större än så. Ju äldre barnet blir ju längre bak flyttas kräkreflexen. Allt finns att läsa om ang detta på nätet.
    För oss funkar detta toppen. Jag skulle självklart inte lämna ungen utan uppsikt, jag har full koll på hur han hanterar maten. Förstår att man är skeptisk men jag rekommenderar er som är intresserade att läsa på och prova. Jag var själv skeptisk men nu är jag bara fascinerad.
  • Mullan
    ebe91 skrev 2015-10-05 08:40:49 följande:

Blw skulle säkert funka här också, om det inte vore så torrt! B är likadan som mig, allt ska dränkas i sås ;) sen är jag för lat också, burkmat är smidigt och enkelt - och B äter som en fullvuxen karl av det. Kan dock ta någon burk från 8 månader ibland, bara för att träna han o tugga lite mer. Helt slät mat är rätt tråkig enl B (gröt funkar dock utmärkt!).

Man kan ju ha sås till också :) burkmaten innehåller så mycket vatten så där är det inte konstigt att dom äter mycket :)
  • Mullan
    pink76 skrev 2015-10-26 09:07:22 följande:

Jag sitter hemma o svär över detta med sommar- och vintertid. När man äntligen har fått någolunda bra sovrutiner, då ändrar de om klockan o har mage o skriva att "då får man minsann sovmorron". Jasså, får man det, eller är det så att man får en pigg liten bebis redan kl 4.30. 

Jag ger min lille prins banan till frukost. Det kan han äta själv o jag får lite tid att få i mig lite frukost. Men jag har märkt att han blir fruktansvärt hård i magen av det.
    Har ni några förslag på vad man kan ge istället?

här ger vi äpple, päron tex :)
    Till frukost brukar jag ge Lucas en smörgås som han kan pilla med själv så att jag kan hinna få i mig lite jag med :)
  • Mullan

Kaninboken är inget för våra små. Den är mer för tre år och uppåt. Min dotter som är 2 år och 8 mån är på gränsen till för liten för den boken.

Tassametoden är ju toppen för man lär sig hur barnet fungerar och lyssnar på dess signaler.
    Alla skrikmetoder är fruktansvärda och jag blir illa till mods när jag gör föräldrar som utövar sån typ av nattning.

• Mullan
    Mildamilda skrev 2015-11-14 20:50:25 följande:

Isak har ålat fram i en månad ungefär men kröp "på riktigt" för första gången igår. Har börjat resa sig mot soffa etc. Hinner inte skriva så mycket här. Tvåbarnschocken. Angående julpynt så tar vi fram adventsljusstake och stjärnor till fönstren dagen innan första advent, men tomtar får vänta till 3-4 advent. Och granen tar vi in kvällen innan julafton. Har inte varit alls förtjust innan men nu är det mysigt när man har egen familj.

Precis så gör vi också ang adventspynt och julpynt :)
  • Mullan
    ebe91 skrev 2015-11-18 11:05:39 följande:

Här vräker det (äntligen!!) ner snö. Även om gräsmattan lyser genom snön så börjar jag få liiite vinterkänslor iaf ;) bor ju somsagt i norrbotten så vi SKA ha snö nu. Så länge dom där stora minussiffrorna håller sig borta är jag nöjd! Såg dock att det skulle bli -20 nästa vecka, men kallare än så vill jag inte ha det! Bosse vilar ju nästan alltid utomhus förmiddagsvilan, känns lite läskigt att ha han sovandes utomhus när det ska bli så kallt...

Förresten, någon som har tips på både varma och relativt lätta skor att gå i för de små? Kommer behöva köpa ett par åt han nu när skotern snart plockas fram..

Rekommenderar kavat! Men om han har smala fötter så kanske Ecco passar bättre :)
  • Mullan

Jag tvättar Lucas varje dag. Sen bad/dusch varannan till var fjärde dag. Varför badar ni barnen så sällan? Tycker dom inte om de? Är dom extremt torra i hyn?

• Mullan
    snö 81 skrev 2015-12-08 21:36:23 följande:
    Eftersom Tage är en morgonpigg herre och dessutom rätt så talanglös på att sova på dagen så hinner han oftast med tre korta vilor. Vissa dagar går det att hålla det till två, men ofta sover han bara 20 minuter och då behöver han vila flera gånger.
    Jag börjar känna mig lite stressad eftersom han ska börja dagis när han är ett år och då måste han vara nere på en vila! Hur ska jag hinna få det från tre vilor till en, på 3,5 månader?! :)
    När det gäller nattsömn kan det vara alltifrån supernätter till helkassa. Inatt sov han mellan 19-06.30 med ett uppvak vid 4.30 då han fick en liten slurk ersättning (90 ml). Andra nätter kan det kännas som att man är mer uppe och springer än vad man ligger i sängen...
    Varför måste han ner till en vila?
    Vet flera barn på dotterns dagis som sover 2 ggr.
  • Mullan
    ebe91 skrev 2015-12-15 17:22:11 följande:
    I teorin funkar det säkert att ta av overallen men inte här i praktiken... Haft -23 senaste dagarna och om man inte alltid har bilen i garage är den alldeles för kall att sätta ett barn utan vinterkläder i... Det behöver handlas även de kallaste månaderna och är det ner mot -35 sätter då inte jag sonen i en kall bilbarnstol utan kläder (även med kupévärmare blir inte en bil varm när det är så kallt). Jag tycker man kan dra åt ordentligt ändå, så länge man inte har en 10cm tjock dunoverall.
    Hoppas inte att ni inte råkar ut för någon bilolycka då det påvisats i tester att barnet kan skadas allvarligt redan vid krock bakifrån i 16km/h. Kan man inte se till att barnen åker säkert så bör man låta bilen stå. Du kan aldrig spänna så hårt när du har en overall emellan. Vi har en från gneis och den är tunn men ändå varm. Skulle aldrig få för mig att spänna fast ungen med den på. Då tar jag de säkra före de osäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn kom till skada pga detta. Använd ullkläder och kör lager på lager. Bältet ska hamna så nära kroppen som möjligt. Sen en tjock mysig filt över. Men om du ska låta barnet åka med tjocka ytterkläder så kan du lika gärna köra med ungen i knät för vid en krock så sitter troligtvis inte barnet kvar i bilstolen längre. Låter hemskt när man skriver det så men det är den bittra sanningen.
  • Mullan
    ebe91 skrev 2015-12-16 10:58:03 följande:
    Tagga ner... Vi har gjort olika bedömningar och jag bedömmer att han sitter säkert ändå. Du kan inte jämföra det med att han sitter obältad, för det är långt ifrån sanningen. Men jag kan garantera dig att om vi ex voltar och det är -30 ute så kommer han frysa ihjäl väldigt fort, och då får han hellre bryta ett revben extra men överleva. Vi lever i rätt olika klimat, så du kan inte säga vad som är rimligt här uppe. Ullkläder klarar inte på något sätt temperaturer, som tillomed kan vara mer mot -40, på samma sätt som ordentliga vinterkläder. Han har ulloverall under vinteroverallen och är i behov av båda. Och prova du sätta ditt barn i en iskall bil när ni handlat och det är -25 till -35 (tar väl max 15 minuter så är den jäääkligt kall, den blir ju knappt varm medan man kör...) utan kläder, jag gör det inte.
    Bryta ett revben? Barnen bryter nog nacken. Du har inte förstått hur illa ditt barn sitter i stolen med ytterkläder på för då hade du aldrig resonerat så. Nej jag hade aldrig satt barnen i en så kall bil. Då hade bilen fått stå.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?