BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
Här njuter vi på bästa sätt sista dagen i Turkiet. Lilla Lucas har tränat hela veckan på att krypa. Dock kommer han bara bakåt än så länge. Men han står i krypställning och gungar! Hahah
Här njuter vi på bästa sätt sista dagen i Turkiet. Lilla Lucas har tränat hela veckan på att krypa. Dock kommer han bara bakåt än så länge. Men han står i krypställning och gungar! Hahah
Hittills har allt faktiskt känns jättebra, men nu är jag för första gången sen Bosse kom rätt nedstämd... Det är för att amningen inte längre funkar. Jag ville ju verkligen långtidsamma! Först fick jag kämpa för att få igång produktionen då han låg på neo och inte fick amma fritt (tog för mycket kraft för honom innan produktionen kom igång). Sen funkade det rätt smärtfritt i 3 månader, fick ibland böka lite men absolut hållbart. Mellan 3-5 månader fick jag böka mer, gå och amma, endast amma höger bröst då han inte riktigt ville greppa vänstra osv. Sen efter han blev 5 månader var det som att han för varje dag ville amma mindre o mindre, tills typ i veckan/förra veckan då jag fick sluta helt. Har försökt få han att ta tissen lite varje dag men det är typ 10-20 sek sen vägrar han. Ger jag han sen flaskan kan han suga i sig allt direkt. Och jag vet att jag har mjölk men han vill verkligen inte. Men jag vill... Känner sån sorg att behöva sluta amma redan. Jag hade somsagt planer på att amma 1-1,5 år iallafall. Innan förlossningen var jag livrädd att inte kunna amma, då både min mamma och syster hade problem med det. Men när jag väl fick igång mjölken var det som att jag tog för givet att vi skulle amma så länge JAG ville, inte en tanke på att HAN kunde bestämma sig för att sluta tidigare. Ååh... Oså försöker jag vara stark inför andra och bara rycka på axlarna när jag säger att jag slutat, fast jag typ grinar inombords. Orkar inte säga hur jobbigt jag tycker det är egentligen. Vet inte om jag värdesätter mig själv som mamma med hur amningen funkar? Eventuellt... Samtidigt försöker jag vara glad över att jag har en matglad kille, som mår bra och utvecklas. Och tänka att nästa barn kanske vill amma längre. Att det inte är sista gången jag ammar.
Är ni medlemmar i liberoklubben? Man kan få ett pkt blöjor nu om man laddar upp ett filmklipp på 15 Sekunder. Bara ett litet tips :)
Är det nån här inne som kör med Blw?
Min son kväljde och spydde av puréer så vi har testat detta ett par ggr nu och det verkar funka toppen! Lucas är kanonnöjd och jag kan äta min mat medans den är varm utan att han sitter och skriker för att han också vill ha ;)
Jo till en början var jag lite rädd men grejen är ju att dom kräks före dom sätter i halsen. Jag är sjukt fascinerad över hur denna lilla kille kan hantera maten så bra i munnen. Dom sköter det jättebra själva. Får han in för stora bitar som han inte klara mala ner så spottar han ut:) kolla in blwmamman på instagram :)
Blw skulle säkert funka här också, om det inte vore så torrt! B är likadan som mig, allt ska dränkas i sås ;) sen är jag för lat också, burkmat är smidigt och enkelt - och B äter som en fullvuxen karl av det. Kan dock ta någon burk från 8 månader ibland, bara för att träna han o tugga lite mer. Helt slät mat är rätt tråkig enl B (gröt funkar dock utmärkt!).
Jag sitter hemma o svär över detta med sommar- och vintertid. När man äntligen har fått någolunda bra sovrutiner, då ändrar de om klockan o har mage o skriva att "då får man minsann sovmorron". Jasså, får man det, eller är det så att man får en pigg liten bebis redan kl 4.30.
Jag ger min lille prins banan till frukost. Det kan han äta själv o jag får lite tid att få i mig lite frukost. Men jag har märkt att han blir fruktansvärt hård i magen av det.
Har ni några förslag på vad man kan ge istället?
Kaninboken är inget för våra små. Den är mer för tre år och uppåt. Min dotter som är 2 år och 8 mån är på gränsen till för liten för den boken.
Tassametoden är ju toppen för man lär sig hur barnet fungerar och lyssnar på dess signaler.
Alla skrikmetoder är fruktansvärda och jag blir illa till mods när jag gör föräldrar som utövar sån typ av nattning.
Isak har ålat fram i en månad ungefär men kröp "på riktigt" för första gången igår. Har börjat resa sig mot soffa etc. Hinner inte skriva så mycket här. Tvåbarnschocken. Angående julpynt så tar vi fram adventsljusstake och stjärnor till fönstren dagen innan första advent, men tomtar får vänta till 3-4 advent. Och granen tar vi in kvällen innan julafton. Har inte varit alls förtjust innan men nu är det mysigt när man har egen familj.
Här vräker det (äntligen!!) ner snö. Även om gräsmattan lyser genom snön så börjar jag få liiite vinterkänslor iaf ;) bor ju somsagt i norrbotten så vi SKA ha snö nu. Så länge dom där stora minussiffrorna håller sig borta är jag nöjd! Såg dock att det skulle bli -20 nästa vecka, men kallare än så vill jag inte ha det! Bosse vilar ju nästan alltid utomhus förmiddagsvilan, känns lite läskigt att ha han sovandes utomhus när det ska bli så kallt...
Förresten, någon som har tips på både varma och relativt lätta skor att gå i för de små? Kommer behöva köpa ett par åt han nu när skotern snart plockas fram..
Jag tvättar Lucas varje dag. Sen bad/dusch varannan till var fjärde dag. Varför badar ni barnen så sällan? Tycker dom inte om de? Är dom extremt torra i hyn?
Lilla Lucas äter yoghurt själv :)
Många som gör misstaget att ha tjocka overaller och jackor på i bilen pga okunskap. Vill bara slänga in en påminnelse och be er titta på denna videon. <3
www.today.com/parents/car-seat-alert-could-wearing-winter-coat-endanger-your-child-t61206