Inlägg från: Mullan |Visa alla inlägg
  • Mullan

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-05-21 13:36:39 följande:
    Nylanders mattor har också fina plastmattor (nylandersmattor.se), dom är ju lite dyrare då man inte kan nyttja 40-50% rabatten där som på ellos. Letade över 1 år en matta till köket, behövde en med ovanligt mått, och den hittade jag där och är jättenöjd! phpYq5YLY53106.jpg
    Tack för tipset! :) ska kolla där oxå :)
  • Mullan
    Mildamilda skrev 2015-05-24 10:28:07 följande:

Nån som har tips på bra mössa till de små? Tycker det är jättesvårt att hitta mössa som sitter bra dvs över öronen men inte över ögonen...

Lucas har den med luftballonger på från newbie, den tycker vi funkar bra :)

Det finns massa grupper på fb med folk som syr mössor och dregglisar annars :)
  • Mullan
    Mildamilda skrev 2015-05-24 21:02:13 följande:
    Vad heter den gruppen?
    Alexandra syr. Mössor med mera...
  • Mullan

Magsjuka i huset. Tvååringen har spytt 3 ggr nu och två lösbajs. Så himla olägligt, dop för lillen på lördag så jag hoppas att vi hinner bli friska tills dess. Och att lilla Lucas klarar sig såklart <3

Får passa på att sova nu innan något av barnen vaknar. Visst är småbarnslivet underbart ;) (oftast iallafall)

• Mullan
    ebe91 skrev 2015-05-27 13:27:36 följande:

Jag är så less på att höra att mitt barn är tjockt. Jag helammar, han äter med 2-3 timmars mellanrum på dagarna och har en nattfasta på mellan 7-10 timmar. Han äter typ 5 min varje gång. Men får hela tiden pikar av sambons familj att han är så rund. På 2-månaders kontrollen vägde han 5,5kg, så visst - han är inte mager men han är för sjutton ett spädbarn! När jag har han i famnen sitter han oftast stilla och är nöjd, o då får jag höra "ne, han vill väl inte förbränna någon kalori i onödan". Han rörs, sprattlar o viftar som vilken annan unge när han ex ligger i gymet men han är väl en mer stillsam unge när han är i famnen. Bara för att svägerskans unge (skiljer bara 2,5v mellan dom) är mer åt det magra hållet med inte en valk på hela kroppen. Är sån jäkla vikthets bland kvinnorna i den familjen, det ska jämföras på minsta milimeter. Nu när Bosse är sjuk fick jag ett sms av svägerskan "tur han har lite resurser att ta av"?! Svarade inte ens på smset... Jag tycker inte han har ngt att ha av utan oroar mig istället för att han inte ska få i sig nog med vätska då han har feber...

Men va fan!! :O

Jag hade inte kunnat vara tyst. Hade nog sagt något i stil med "oj va liten han är!! Får han ingen mat? Vad säger BVC om att han är så liten?!" Så kanske hon får sig en tankeställare.... Grrr.
  • Mullan
    septemberbarn08 skrev 2015-06-02 13:06:52 följande:

Fy fan, idag känns det inte bra alls! Som ni vet är ju Selina täppt i näsan (5v och 2dagar nu och ger sig inte). Ringde vc igår och har tid imorgon eftermiddag.

Nu tycker jag nästäppan blivit sämre de senaste dagarna, låter som hon får kämpa ihjäl sig för att kunna andas:( idag är hon dessutom inte alls sig lik. Hon bara sover och sover.. vaknar och gråter men så fort jag lägger henne till bröstet somnar hon. Behöver inte ens lägga henne till bröstet egentligen, flera gånger idag har hon somnat bara jag lyft upp henne, händer ALDRIG annars.

Vill inte ringa 1177 eller vc i onödan då jag faktiskt fick första lediga läkartid som fanns. Klart att det går åka dit akut men vad ska dom göra idag som inte kan vänta till imorgon? Samtidigt har jag den där hemska gnagande oron och känner att det är inte som det ska:(

Klart att du ska ringa! Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite! Lyssna på magkänslan!

Använder ni nässug?
  • Mullan
    Lavish skrev 2015-06-02 12:15:23 följande:

Det där med sprutorna gick ju inte så bra trots allt. Senare på kvällen blev Linnea jätteledsen och skrek och skrek och gick inte att trösta på flera timmar. Inte alls lik sig. Hon hade inte feber eller nått vad det verkade, men hon kanske fick ont i huvudet eller något, jag vet inte. 

Ska gnälla lite på min BVC sköterska, jag vet att jag inte är så konstruktiv nu utan bara gnällig.

Egentligen tycker jag att hon som person är rätt trevlig, delvis därför vi ändå är kvar hos henne. Tycker om hennes ton och kontakten man får, varken överdrivit glättig eller nonchalant otrevlig. Men som sköterska vet jag inte hur bra hon är eg. Det är alltid väldigt korta besök, väg, mät, igår sprutorna och sen "nu var vi klara tack o hej" typ. Aldrig "Hur mår ni?" "Hur funkar allt hemma" "Har du några frågor?" eller något sånt.

Igår var ju tremånaders besök och nästa gång vi ses är Linnea fem månader, och hon tog inte upp något om matstart, utan det fick jag fråga om själv. Fick inte heller några broschyrer som vi fick om smakportioner första gången. Visst, jag har ju ett barn innan, men det är ju fyra år sen och dessutom har ju rekommendationerna ändrats. 

Just nu kände jag mig extra kinkig över detta för efter att jag kom hem igår kom jag och tänka på att jag skulle ha frågat om man kan ge lite alvedon om Linnea blev dålig. Jag har för mig att man får börja ge Alvedon just från tre månader. Hade hon sagt något om det, t.ex att det går bra att ge lite om hon får feber, så hade jag gått och köpt sådana man stoppar upp i rumpan på apoteket som ligger vid BVC innan jag åkte hem. Men nu glömde jag ju det och vi har bara flytande hemma som det inte ens är ngn idé att försöka med för Linnea spottar ut allt man försöker hälla i munnen på henne. Borde det inte vara lite standard att säga något som "Det går bra att ge lite Alvedon om hon blir dålig" i samband med sprutorna? Om det nu är så att det går bra, går det inte bra vore det ju också bra att få veta... 

Angående alvedonen så går det bra att ge.

Jag var på akuten med Lucas o fredags för att han hsde feber. Och då sa barnläkaren att dom ger alvedon till nyfödda. Anledningen till att dom rekommendationerna finns är för att om dom har feber när dom är under 3 mån så ska det kollas upp. Men nu när hon fått spruta så vet man ju vad febern beror på isf så då är det bara att följa anvisningarna på förpackningen och ge barnet :)

Tråkigt att er sköterska inte verkar mer brydd!
  • Mullan
    sommarstad skrev 2015-06-04 17:45:55 följande:

Vi ska på bröllop i augusti och jag har verkligen längtat efter att få köpa nåt extra fint till Vilgot. Svärmor hade köpt denna och menade på att den blir ju perfekt till midsommar och bröllopet. Han får väl ha den till midsommar men  tycker inte det passar till bröllopet och tror dessutom att den blir för liten till bröllopet (den är i storlek 62 som han har nu, gissar på att han har storlek 68 i början av augusti).

Nån som har tips på fina festkläder till de små? (har sett lite som jag kan tänka mig men lite fler tips är aldrig fel)

Lindex har massa fint!

www.lindex.com/m/se/7253159/

www.lindex.com/m/se/7259745/

www.lindex.com/m/se/7266399/

www.lindex.com/m/se/7212705/

Där är några exempel. Finns fler fina bodys:) Lucas har dom beiga chinosen och dom är jättefina. Sen har han der setet för 249 fast i annan färg. Där kan man ju välja om man vill ha flugan till annan skjorta och så. Det är liksom inte fastsytt.

Sen har ju hm ett fint set med fluga och byxa. Tror de kosta 129kr.

Hoppas du hittar något ni gillar :)
  • Mullan
    Kpax skrev 2015-06-15 06:13:20 följande:
    Ja. De har mycket fint, men inte tygerna på bilden. Fattar inte var de är köpta alltså, många på Instagram syr av samma, så någonstans går de ju att köpa. Nåja, jag ska väl inte sy precis nu i alla fall.

Tack :)
    Fysiska tygaffärer kanske?:)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?