Inlägg från: Mullan |Visa alla inlägg
  • Mullan

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hejsan hoppsan :) Malin heter jag och har bf 12 mars. Har en dotter som är född feb -13.

Var hos bm idag och allt såg bra ut. Lite höjt blodtryck bara.

Ang det med blodgrupperingen så ska du ha det pappret med dig för att det ska vara ännu tydligare för barnmorskan. Det är väldigt viktigt!

Slänger med en bild på dagens mage :)

• Mullan
    ebe91 skrev 2015-02-17 20:59:51 följande:
    Välkommen!

Jag har 10 dagar kvar till bf o jag har då inte fått ngt papper..? Ska till bm nästa gång om 6 dagar.
    Fråga efter det. Min bm sa att allt står i journalen men detta är så viktigt så dom ska ha det mitt framför näsan :P
  • Mullan
    Smulan 89 skrev 2015-02-17 22:23:40 följande:
    Jag fick mitt papper om blodgrupp för någon månad sen. Ska visserligen föda i Norge, så vet inte vad för info de får i sina datorer. Jag har behövt blod efter båda mina barn, så de har behövt lappen.
    Ska du föda i fredrikstad? Var är du ifrån? :) jag får välja mellan fredrikstad och Näl. Var väldigt nöjd med Näl förra gången så kommer att åka dit denna gången oxå.
  • Mullan
    tovemaja skrev 2015-02-18 10:22:43 följande:
    Mullan: är du möjligen bosatt i min hemstad Strömstad? Låter nästan så?
    Nej jag bor i Kville som ligger ca en mil från fjällbacka och hamburgsund. Du kanske känner till det?:) vart är du bosatt?:)
  • Mullan
    Smulan 89 skrev 2015-02-18 19:01:12 följande:
    Bor i Tanums kommun. Jag får också välja mellan Näl och Fredrikstad, men valet är självklart. Har pratat med en del folk som fött på Näl och 1-2 har varit nöjda. Har hört för mycket dåligt för att våga chansa. Även min barnmorska tycker Fredrikstad är bättre. Jag har fött där två gånger innan och en kompis har fött sina tre barn i Fredriktad. Har inte hört någon som inte varit nöjd med Fredrikstad än så länge. Hoppas att det ska vara lika bra där även denna gång.
    Vi har haft eget rum båda gånger och min man har fått stanna under hela vistelsen. De skickar ju räkningen till Sverige så de tar god hand om svenskar som föder där =)
    En barnmorska som jobbade när jag född andra barnet har jobbat på Näl och hon sa att hon har det mycket bättre i Fredrikstad. Det är inte ovanligt att svenskar jobbar i Norge. Jag har haft i alla fall 2 svenska barnmorskor under mina förlossningar.
    Jag bor oxå i tanums kommun :) i Kville för att vara exakt. Får man fråga vem du är?

Jag har Mimmi som bm vem har du?

Jag har hört missnöje om fredrikstad:/

Min bm berättade att man inte kan få lustgas där nu. Tydligen har dom tagit bort det pga dålig ventilation.

Har inte hört dåligt om Näl alls. Men tvivlar inte på att fredrikstad är bra de oxå :) Norge satsar ju högre på sjukvården än vad Sverige gör.
  • Mullan
    Smulan 89 skrev 2015-02-18 21:34:01 följande:
    Jag går hos Margareta. Har aldrig haft Mimmi, men hon är säkert bra =)

Ja, jag hörde också det med lustgasen. Lite synd då jag bara har använt det med båda. Hade eda också med första. Tog 24 tim, så de föreslog eda och det var nog bra, för både jag och min man fick somnat några timmar mitt i natten.

Okej, ja det är så olika vem man pratar med. Jag hoppas att jag denna gången ska få föda på vån 7, där ser rummet ut som ett hotellrum med dubbelsäng att föda i =) Dock måste man ha en normal graviditet och förlossningen ska ha startat själv. Jag fick inte vara där pga igångsättning med båda barnen, men har ett sista hopp att få vara där nu.

Ja, Norge har ju mer resurser och pengar till sjukvården har jag förstått. Det är säkert jättebra på Näl, men man lyssnar ju lite på vad folk runt om säger när man har möjlighet att välja sjukhus. Från början blev det Norge mycket för att de inte skickar hem pappan pga platsbrist, vilket var viktigt för mig att han fick stanna hela vistelsen. Sen var jag ett tag lite nyfiken på att föda i vatten och den möjligheten finns där. Det var intressant med första barnet, även om det inte blev så. Sen har vi åkt dit igen helt enkelt.
    Mimmi är toppen!:)

Det är den avdelningen jag har hört dåligt om, just för att det ska kännas så hemma som möjligt så använder dom inte full utrustning. En bekant till mig gick över ett dygn tack vare det. Hon sa att nu åker jag till Näl, och helt plötsligt så hade dom plats på den vanliga avdelningen som hon ville till först men som var "full" enligt dom. Och då fick dom se att hon hade mkt urin ståendes i blåsan. Så fort dom fick tappat så öppnade hon sig som hon skulle och förlossningen kunde fortsätta.

Det är väl en trygghet att åka tillbaka till samma ställe, man vet lite mer om vad man har att vänta sig liksom. :) när har du bf?
  • Mullan
    snö 81 skrev 2015-02-20 07:06:50 följande:
    Ja, jag hoppas hon har vett att göra det nu. Om hon börjar dilla om föräldradagar igen så ska jag säga åt henne att då går jag och jobbar istället så får vi se vad som händer med mig och bebis. Jag tänker inte ta ut föräldraledigt när jag helt uppenbart är sjuk!!

Hon pratade ju om föräldradagar sist för att inte försäkringskassan skulle krångla, men när jag testat gå in och jobba två gånger med samma resultat finns det ingen anledning att dom skulle krångla...
    Sjukskrivning är ju det rätta när det är av den anledningen du stannar hemma. Om nu fk skulle krångla så är det inte läkarens problem. Läkaren får helt enkelt se till att skriva ett ordentligt läkarintyg så ska det inte vara några problem.

Jag har inte ens använt mig av min gravpenning som jag fått beviljad. Just för att jag är hemma pga min foglossning så är det sjukskrivning som gäller. Har inte vart några problem alls.
  • Mullan
    Kpax skrev 2015-02-22 09:25:23 följande:
    Kanske mixa steken med bröstmjölk första veckan?

Liberos får man hämta ut på ICA Maxi efter att man blir medlem i Liberoklubben. Men jag undrar om det är samma som man får hos bm eller på BB?

Kronans apotek är den enda jag aktivt bett om, det var där flaskan var med. Man blir medlem bara, och så går man in och frågar efter den.
    Liberos Box man hämtar på maxi ersätter tydligen den gamla startväskan :)
  • Mullan

Jag har en bröstpump och flaskor från mam. Använde det till min förstfödda och det gick jättebra att varva flaska och amning.

Skulle dock vilja ha en elektrisk pump, för med min första hade jag så extremt mycket mjölk så jag kunde pumpa ut massor men orkade inte pumpa mer än nödvändigt. Men denna gången tänkte jag ge mjölk till neo-avdelningen om jag har lika mkt.

• Mullan
    Kpax skrev 2015-02-22 10:00:14 följande:
    Jag skulle också gärna donera mjölk om har tillräckligt. Enda nackdelen är väl att man bara kan donera tills barnet är tre månader, och då tänker jag att det tar en månad innan man får kläm på amningen och vet hur mycket mjölk man har.
    Ja och det är anledningen till att jag inte donerade förra gången. För jag fick reda på det när dottern var 2,5 månad och då var det lixom ingen ide. För mig så funkade amningen direkt och det sprutade mjölk ur tuttarna. Haha var verkligen som en ko ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?