• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Cymi skrev 2015-04-02 14:19:33 följande:

Det där är jag lite orolig över, att mannen ska kunna trösta bättre, blir ju lite "min bebis ego" då de som du sa bott i våra magar och det va vi som klämde ut dem! Jag undrar om de kan känna av att man "vill för mycket" så man kanske stressar upp dem mer medan männen är mer chill :P mammor ska ju va bebis största trygghet känner jag ;)

Jag tror säkert att det ligger mycket i det! Bebisar är säkert jättekänsliga för sinnesstämningar. Tyvärr ger det mig nästan MER ångest. Jag vill ju inte göra min lilla flicka orolig. :(

Fan vad jag längtar tills det har gått lite längre tid, när magen är bättre, vi har lite rutiner och jag är tryggare i min mammaroll. Och även DET ger mig ångest - hon förtjänar att jag njuter av varje sekund av hennes liv.

Usch, känslomässiga soppa! :P
  • Kpax

[quote=75103423][quote-nick]Lavish skrev 2015-04-02 16:22:47 följande:[/quote-nick]Hade jag vetat säkert att det berodde på något jag äter hade jag övervägt det, men nu har jag ju låtit bli ägg i nästan en månad utan att hon blivit ett dugg bättre, så det känns ju som att risken är stor att jag då skulle offra amningen till ingen nytta alls. Dessutom finns ju risken att det är mjölkproteinallergi och då lär det ju inte vara det bästa att övergå till att mata henne med komjölk... 

Nä min plan är nog även om det känns jobbigt att inte vara ett dugg medgörlig med BVC den här gången utan tvinga mig själv att vara en sån där riktigt jobbig mamma som kräver saker. Som ett allergitest direkt istället för att vänta ett jävla halvår av en massa kvacksalvarmedel som magdroppar och minifom (som såvitt jag förstår inte har någon vetenskapligt bevisad effekt utan antagligen är placebo för föräldrar). Har tid för henne 8 april så har det inte bliv

• Kpax
    Lavish skrev 2015-04-02 16:22:47 följande:

Hade jag vetat säkert att det berodde på något jag äter hade jag övervägt det, men nu har jag ju låtit bli ägg i nästan en månad utan att hon blivit ett dugg bättre, så det känns ju som att risken är stor att jag då skulle offra amningen till ingen nytta alls. Dessutom finns ju risken att det är mjölkproteinallergi och då lär det ju inte vara det bästa att övergå till att mata henne med komjölk... 

Nä min plan är nog även om det känns jobbigt att inte vara ett dugg medgörlig med BVC den här gången utan tvinga mig själv att vara en sån där riktigt jobbig mamma som kräver saker. Som ett allergitest direkt istället för att vänta ett jävla halvår av en massa kvacksalvarmedel som magdroppar och minifom (som såvitt jag förstår inte har någon vetenskapligt bevisad effekt utan antagligen är placebo för föräldrar). Har tid för henne 8 april så har det inte blivit bättre tills dess får ni peppa mig att vara en jobbig jävel. 

Jag kör på både magdroppar och Minifom, hehe :)

Min plan är att utesluta mjölkprotein, funkar inte det så utesluter jag ägg. Funkar inte det vet jag inte vad jag gör... Börjar leta annat att plocka bort kanske?

Äter skonsam mat i övrigt också (men behöver vara mer strukturerad. Att inte äta ett skit hjälper varken mig eller henne), och har plockat bort de oljebaserade D-dropparna eftersom det inte verkar helt ovanligt att barn reagerar på dem.

Jag ska också tillbaka den åttonde, vi får väl jämföra råd efteråt :)

Kan man göra allergitest så här tidigt? Jag har läst att de inte är så tillförlitliga på så små bebisar. Kan visa negativt fast barnet visst är allergiskt tror jag det var. Men jag har inga säkra källor på det.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-02 17:34:11 följande:

Får Josefin D-vitamin i annan form? Bara nyfiken på om det finns för Folke blir sur varje gång han får dem...

Nej, nu kör vi helt utan några dagar. Om det verkar hjälpa så köper vi antingen vattenbaserade eller så fanns det någon annan sort utan en massa konserveringsmedel (men jag vet inte om de var bättre för magen eller om folk rekommenderade dem "bara" för att det var färre tillsatser, måste läsa på lite).
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-03 07:57:10 följande:

Ja hon var verkligen fantastisk! Sa flera gånger att det är lika bra med ersättning och att jag aldrig någonsin ska ha dåligt samvete om jag väljer bort amningen. Tror det var hennes ord direkt efter förlossningen den här gången som fick mig att slappna av och tänka att går det så går det. Jag har inte känt någon press alls utan vet att skulle det krångla eller skulle jag känna att jag på något vis mår dåligt med att amma så är det okey att lägga ner direkt. Och den känslan har nog fått det att funka den här gången, jag VET ju att jag inte måste liksom.

Åh vad bra av henne! Man är så jäkla skör i det där läget, fler borde fatta det och följa hennes exempel.
  • Kpax

Jag måste läsa på lite mer om preventivmedel. Jag har tidigare ätit minipiller, men efter ett par år har jag börjat blöda så jäkla ofta, och när jag slutade tog det väldigt lång tid innan mensen blev regelbunden igen. Innan jag började mixtra med hormoner visste jag exakt när jag skulle ha mens, så jag är inte så sugen på att sabba det igen. Fast ännu mindre sugen är jag på en ny graviditet, ha!

Vi hade tänkt skaffa två barn (men just nu vetefan), och planerar jag att bli gravid igen snart är det ingen idé med nåt vidare långsiktigt känner jag. Om vi däremot väntar ett par år (vilket känns bättre i dagsläget) är det en annan sak. Då är jag inte så sugen på kondom :)

• Kpax

Gud vad jag lät negativ, sorry.

Vi har faktiskt haft en bra dag idag, och jag har njutit helhjärtat av att vara mamma till den här fina tjejen! Hon har varit nöjd och glad i vaket tillstånd två gånger, annars har hon mest sovit (vi hade inte en lika bra gårkväll, så hon är lite sliten). Varit lite ledsen någon enstaka gång innan hon somnat. Vi har lagat mat och slappat framför TVn hela familjen.

Hur den här kvällen /natten blir återstår att se :)

• Kpax
    snö 81 skrev 2015-04-03 20:44:59 följande:

Jag hade kopparspiral mellan dottern och denna graviditet. För mig är det ett alternativ som funkar jättebra och hormonfritt dessutom, så det blir att sätta in en sådan vid efterkontrollen. Nu kör vi med kondom fram till dess, för några fler barn ska vi inte ha!

Vet du om de vill att man ska ha planerat att ha spiralen en viss tid? Typ att de inte sätter in den om man planerar ett barn till om ett - två - tre år?

Upplevde du att du fick mer mensvärk eller rikligare mens med kopparspiral?
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-04-03 21:11:00 följande:

När försvann din foglossning? Jag fick den i v 16. Kan inte påstå att den känns det minsta bättre 8 dar efter förlossning. Jag kan glömma promenader, går som vaggande åldring. Hörde någonstans att den stannar så länge man ammar. Måtte det vara en skröna!

Nu var det ju inte mig du frågade, men jag hade också mycket problem med foglossning under graviditeten, och för mig försvann det direkt efter förlossningen. Däremot har jag fortfarande liiiite svårt att sova på rygg, jag tror det beror på att jag inte legat på rygg sedan september, att kroppen är ovan vid det läget.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-04-04 05:47:47 följande:

Idag började navelstumpen att lossna. Upptäckte det pga små blodfärgade prickar på bodyn. Torkade med våt tops, något jag googlade mig till att man ska göra varje dag - vilket vi inte har gjort (bm sa inget, bara att "den ramlar av av sig själv".) den hänger fortfarande kvar i någon del och ramlar säkert helt idag. Hittar dock inget om vad man förväntas göra efter att den ramlat. Ingenting? Är naveln hel då?

Till oss sa de att man ska fortsätta torka / tvätta med tops, och att den kan börja vätska även efter att man tror att det är läkt. Bara det inte blir rött runt om naveln är det lugnt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?