• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nixe skrev 2015-03-28 10:51:35 följande:

Firade att vi klarat oss hemma ien vecka med ett litet glas champagne igår. Genast ska en barnlös och ganska avlägset bekant kommentera att hon förväntar sig stt det var alkoholfritt. Alltså, jag har lusläst Livsmedelsverkets sida och Adam hade ätit innan och fick tidigare urpumpad mjölk efter. Ingen blev det minsta påverkad och jag sköljde ner mitt glas med en halvliter vatten. Är jag världens sämsta mamma nu? Jag har inte tänkt dricka alls typ under amningen men detta var bara för att fira lite extra. Less jag blir :-/

Äääh! Det där ska du inte bry dig ett smack om (lättare sagt än gjort, jag vet)! Länka till livsmedelsverkets hemsida, det är 1-2 glas 1-2ggr i veckan som gäller. Jag kommer själv dricka ett glas vin så fort jag känner för det, jag har bara inte vågat än pga hormonerna och gråtigheten, jag är rädd att den blir värre.
  • Kpax
    Nixe skrev 2015-03-28 10:51:35 följande:

Firade att vi klarat oss hemma ien vecka med ett litet glas champagne igår. Genast ska en barnlös och ganska avlägset bekant kommentera att hon förväntar sig stt det var alkoholfritt. Alltså, jag har lusläst Livsmedelsverkets sida och Adam hade ätit innan och fick tidigare urpumpad mjölk efter. Ingen blev det minsta påverkad och jag sköljde ner mitt glas med en halvliter vatten. Är jag världens sämsta mamma nu? Jag har inte tänkt dricka alls typ under amningen men detta var bara för att fira lite extra. Less jag blir :-/

Jag blir mer irriterad ju mer jag tänker på det.

Back off liksom. Vad svarade du henne? Fråga vad hon menar om du orkar.
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-03-28 14:58:54 följande:

Jag hoppas också. Har just nu ont i svanken och sitter med vetekudde och har precis tagit två alvedon och hoppas att smärtan lättar lite. Eller ja det gör jag ju inte men om inte det är i kombination med värkar så är det mest segt.

Så började det för mig, molvärk utan sammandragningar. Samma kväll gick vattnet. Hoppas det rullar på för dig också :)
  • Kpax

Fan vad tungt det känns. Josefin skriker och är missnöjd hela tiden idag (och ca fyra timmar igår kväll). Ibland är det magen, men inte alltid tror jag... Hon tystnar ganska ofta, men vad det nu var som gjorde att hon tystnade fungerar bara tio minuter, sen är livet uselt igen. Jag känner mig stressad, ledsen och frustrerad. Jag som är hennes mamma kan inte hjälpa henne :(

Nu har hon i alla fall sovit nästan två timmar, så om det är en ond cirkel med övertrötthet kanske det blir bättre nu.

Imorgon ska jag fråga bvc om det verkligen är normalt, eller om hon kan vara allergisk mot något jag äter, eller kanske har ont i öronen eller något liknande? Funderar också på att äta bara fisk, ris och morötter några dagar och se om det gör skillnad.

• Kpax
    ToveS skrev 2015-03-29 18:08:43 följande:

Förstår din frustration! Minns när min flicka var sådär liten, hon var hes förjämnan för att hon skrek så mycket. Hon hade ont i magen och vi gjorde allt, men inget hjälpte. Det måste ju gått över sen, men jag har förträngt mycket. Minns också känslan av att vara otillräcklig samtidigt som man blev idiot på skrikandet. Vår Bvc sköterska sa att jag skulle gå ut från huset och bara andas emellanåt, även om dottern skrek, låta henne ligga i sängen eller vars det nu var några minuter tills man själv lugnat sig. Lider verkligen med dig!

Tack :(

Jag önskar att jag kunde få ett datum när det kommer att bli bra, då tror jag att det skulle kännas lite lättare.

Jag hade ingen rosaskimrande bild av att ha spädis, men så här tungt trodde jag verkligen inte att det skulle vara. Det är lite löjligt egentligen, men jag kan inte skärpa mig just nu, jag är bara en liten lipsill! Fan för magknip (?) och hormoner.
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-03-29 19:54:17 följande:

Ammar du? Min dotter kämpade jag på med amning första 2 veckorna men det rann aldrig till ordentligt så hon va hungrig och skrek. Jag fattade inte riktigt och bm tjata om att amning och bröstmjölk va näst. Sen gav jag henne en flaska ersättning och hon blev en helt annan unge. Det visade sig att hon dels inte fick i sig tillräckligt men min mjölk va tydligen väldigt tunn och näringsfattig.

Om du ammar så kanske du kan koppmata med ersättning efter och se vad som händer.

Vad säger BVC?

Jag lider med dig! Styrke kramar!

Jag ammar, och det har funkat bra sedan dag ett. Jag kollar då och då att det finns mjölk även när hon slutat äta -och det gör det. Hon ökar även bra (väldigt mycket!) i vikt, så hon borde verkligen inte vara hungrig.

Möjligen äter jag för dåligt så att hon inte håller sig mätt så länge? Jag ska fråga om det imorgon.

Det jag ser som negativt med amningen är dels att jag har svårt att få till en bra sittande position (hon blir arg då, så något gör jag uppenbarligen fel), och att mjölken rinner så snabbt och hon äter så snabbt att hon sätter i halsen. Det sprutar mjölk ut näsan och både hennes och mina kläder blir blöta.

Hon har faktiskt ett sämre grepp nu än första dagarna/veckan också , jag tänker att det kanske beror på att hon är större, starkare och ivrigare nu? Och att mjölken rinner så snabbt? Det gör i alla fall att hon sväljer mycket luft nu, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att komma ifrån det.
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-03-29 21:09:38 följande:

Jag har ju aldrig fått till nån ordentlig amning med barn nr.2 och valde bort amningen helt denna gången med Elton eftersom jag gjort en bröst op. Men du kanske kan pumpa ut lite först så trycket minskar innan hon äter? Har du prövat sånna där amnings kuddar som ser ut som ostbågar?

Hoppas ni kommer till ro & harmoni snart. Är i te så lätt när man känner sig hjälplös med liten ledsen bebis.

Ja, mjölka ur lite skulle jag kunna testa.

Jag har även provat att rapa henne två gånger (direkt efter amning och en stund senare), och då kommer det luft båda gångerna. Det är ju bra, även om jag inte vill störa henne när hon sover. :)

Amningskudde som ser ut som en ostbåge? Jag vet inte riktigt vilka du menar? Jag har en sån här lekmer.se/barn-och-baby/graviditet-o-amning/amningskuddar/r%C3%A4tt-start-amningskudde-elefant-gr%C3%B6n men det känns som att den inte är optimal för spädbarn. Skulle satsat på en Doomoo iställer, med såna där små kulor i, den kanske är lättare i början.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-03-29 21:52:52 följande:

Kpax: är också ledsen, stressad och frustrerad emellanåt! Speciellt när man inte får sova.. Då pallar man inte konstant skrikande... Men det blir bättre och bättre! Ligger ju något "före dig" så hoppas du ser samma mönster snart! Små segrar när man upptäcker något nytt som funkar! Just nu är det nys för oss vaggan i sovrummet.Kram och styrka

Tack! Det är en tröst :)

Nu tycker hon om att ligga och titta på oss, och bara det gör ju att det känns lite bättre. Fina bebis!
  • Kpax
    Vikkan333 skrev 2015-03-30 07:45:58 följande:

Igår stax innan 20 började jag läcka vatten. Vaknade strax innan 04 med värkar och strax innan halv sex är vår lilla Liv född. Alla mår bra. ;)

Oj, det gick undan! Grattis!
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-03-30 10:43:41 följande:

Oj.. Haha jag har ju aldrig ammat så bara fått för mig att dom såg ut som ostbågar, men det är nog stödkuddarna som mina gamla har på jobbet ;)

Jag rapar Elton först när han släpper flaskan, sen får han resten och rapar igen efter det.. Va jätte trött en kväll och va inte så noga med rapningen, då spydde han så nu är det ett måste! Haha

Jag har provat avbryta amningen och rapa för att sedan fortsätta, men jag tycker inte det funkar. Ska köra på dubbelrapningar några dagar och se om det hjälper :)

Josefin har spytt ner mig något brutalt både igår och imorse, hehe, man är allt bra fräsch.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?