• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Cymi skrev 2015-04-09 05:50:26 följande:

Värsta jävla natten. Ge mindre mat, jo tjena! Gav 100 istället för 135, hon har vaknat var 90e minut istället för varannan -var tredje timme och har inte velat somna om snabbt. Nu har jag en grinig och kinkig unge som är sur fast hon nyss fick mat -igen- och jag är skitsur som inte fått sova nåt i princip. Nu ska jag testa ge 135 ml max var tredje timme, är hon fortfarande fröken dryg och skitjobbig så skiter jag i den där jävla viktkurvan

tovemaja skrev 2015-04-09 07:50:27 följande:

Hade också värsta natten hittills... Trots motsatt strategi mot vad du hade! Gav mängder med mat men han vägrade komma till ro efter att ha vaknat första gången vid 00.30. Vid 03 väckte jag maken i gästrummet, inte för att jag skulle kunna sova, det visste jag skulle vara omöjligt med de skriken, men för att jag var så sjukt frustrerad att jag omöjligt kunde trösta och lugna.

Phu! Idag MÅSTE jag försöka sova på dagen! 4,5 timme räcker inte...

Men vad tråkigt, aldrig kan vi alla få vara nöjda! Dessa bebisar alltså, att det ska vara så svårt att hålla dem nöjda och få lite sömn :S
  • Kpax

Skönt att flera av er haft bra nätter!

Våran var jobbig. Ledsen från 22 och somnade inte ordentligt förrän 3. Hon åt varannan timme, och snuttade upp emot en timme per gång. Inte bra varken för magen, sömnen eller bröstvårtorna.

Men men, vi slapp det där värsta panikskriket, det är skönt!

• Kpax
    Lavish skrev 2015-04-10 13:51:06 följande:

Det är ju inte alls konstigt att det gör ont. Hade någon annan hållit på och sugit hårt och nästan konstant på ens bröstvårtor hade det ju gjort ont efter ett tag, och bebisar har ju ett vacuumsugtag. När hon någon gång får tag någon annanstans än bröstvårtan suger hon sugmärke på nolltid. 

Däremot slutar det göra ont efter ett tag, eller har gjort för mig. Jag tycker det är tydlig skillnad på bebisars två sätt att suga, de suger hårt för att få mjölken att rinna till men sen när de rinner lapar de mer och suger bara lite lätt. Därför får man ju sår i början eftersom det inte kommer tillräckligt, så de fortsätter att suga hårt, och även senare om mjölken inte räcker så fortsätter de att suga hårt när det slutat komma mjölk för att få mer. När man har tillräckligt med mjölk gör det inte särskilt ont om väl de gamla såren fått läka ordentligt. 

Ja riktlinjerna är ju skojiga. "Lägg ner barnet i egen säng när barnet ska sova". Den som skrev det rådet får gärna komma och prova att lägga ner mitt barn i spjälsängen för att sova, lycka till önskar jag då. 

Ja, den personen kan gärna prova här också... Jag är sinnessjukt trött, men Josefin sover tydligen bara på mig idag, och då kan inte jag sova. Zzz...
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-04-10 15:13:18 följande:

Men skjut mig. Såg precis att Bosses 3-åriga kusin har magsjuka, och vi träffade henne senast igårkväll. Hon höll dessutom i honom o bar hans tutte. Fan fan fan. Nu håller jag tummarna att det inte blir ngt. Den där ungen är fan alltid sjuk (inte igår då såklart!).

Åh fy!! Håller tummarna för er, själv är jag nog ohälsosamt rädd för barn, men de är såna jävla smittspridare!
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-10 17:00:54 följande:

Idag pendlar jag mellan hopp och förtvivlan.. Har idag testat amma från det såriga bröstet, men med amningsnapp. Det funkade suveränt! Kände att YES, nu är vi tillbaka på banan igen.

Samtidigt går jag med den där ständiga gnagande oron att vikten inte ökat ordentligt. Har sms-kontakt med en hjälpmamma som menar på att minsta lilla hon typ rör sig så ska jag lägga henne till bröstet, hon ska i princip inte ens hinna vakna. Det SKA tydligen vara så att amma, att man ska vara klistrad i soffan med bebisen hängande i bröstet.. och DÄR kom min ångest tillbaka som jag kände när jag ammade de äldre barnen:( jag har ju två äldre barn att ta hand om, ett hus som åtminstone behöver LITE städning ibland, jag behöver duscha, äta och få gå på toa! Jag klarar inte av att känna att jag ska vara en vandrande matfabrik!

Hittills har det varit så tydligt när hon velat äta och när det varit gnäll över något annat. När det varit hunger har inget annat dugit. Annars går det trösta med blöjbyte/närhet/värme. Ska jag nu tolka ALLT som hunger lägger jag ner!

Vet varken ut eller in. På ett vis känner jag bara för att ge henne flaskan och på ett vis känner jag att jag fortsätter amma som tidigare, när hon visar att det är mat hon vill ha, och avvaktar tills nästa vägning på onsdag.

Och som ytterligare en käftsmäll var jag dum nog och ställde mig på vågen igår trots att jag lovat mig själv att låta bli. Ännu 1,5kg bort och nu är jag ett halvt kilo från startvikten:( fy fan säger jag bara!

Ska det verkligen vara så? För mig har amningen funkat bra, jag tror inte jag hade orkat kämpa vidare om jag haft det lika kämpigt som du, det verkar skitjobbigt, och jag tycker det är nog även utan trasiga bröst och en bebis som inte ökar i vikt så snabbt.

Tänk och känn efter själv, och gör det du känner är bäst för er!
  • Kpax

Är det någon mer som har / har haft appen eller boken The Wonder Weeks? Hur tycker ni isf att det stämmer?

Josefin är i sitt första "leap" nu (4,5-5,5v räknat från BF, INTE från födelsedatum), och en del känner jag verkligen igen. Att hon behöver mer närhet och vill äta oftare, och att hon är mycket mer med i matchen.

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-10 15:59:32 följande:

Stackare! Sådan var min dag igår! Lider med dig!

Det var när jag läste det här jag kom att tänka på Wonder Weeks -appen. Vi var ju beräknade till samma datum, så om de har rätt kommer våra bebisar följas åt fast det skiljer flera veckor :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-10 19:41:26 följande:

Laddade precis ner den! Slump! Skrev fick in födelsedatum, var ju lite klantigt men det skiljer ju exakt en vecka så det borde jag kunna räkna ut :) tycker också det stämmer bra såhär långt...

Ha, lustigt!

Jag skrev också in födelsedatum först, men det gick ju att ändra :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-10 20:26:00 följande:

Det hade varit sååå värt det om jag bara vetat att det är tillräckligt åt henne.. förstår liksom inte, hon får äta när hon visar att det är mat hon behöver, hon får äta tills hon själv släpper taget (då finns det fortfarande mjölk kvar) och hon är verkligen pigg och vaken efter att hon ätit. Hon bajsar i princip efter varje gång hon ätit och har klarat sig minst 2timmar mellan varje amning utan att vara slö eller missnöjd. VARFÖR går hon inte upp i vikt?

Jag ställde mig med henne på en vanlig digital våg här hemma och enligt den ska hon väga 3100g nu. Tveksamt om den stämmer överens med vågen som används på bvc men isf har hon gått upp 200g.

Jag förstår din frustration, det låter onekligen lite konstigt... Jag trodde att bebisar som fick för lite först blev missnöjda och sedan väldigt slöa. Plus att de producerar för få kissblöjor. Om hon är nöjd borde ju allt vara okej.

Får du gå och väga oftare nu då, eller är det ändå bara en gång i veckan?
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-11 11:07:53 följande:

Skrivit första tentan sedan Folke kom precis... Gick hyfsat tror jag! Läser till ett tredje ämne på halvfart... Är gymnasielärare i engelska/franska i grunden... Nu premiär i en galleria och sedan till en kompis... Dagen avslutas i annan stad på 30års fest så precis som för dig Trollunge är det en hektisk dag utan vilomöjlgheter. Kommer stupa i säng ikväll!

Gud vad duktigt, jag hade aldrig fixat att plugga och skriva tenta nu. No way!

Men idag köpte jag nya amningsbhar och bebiskläder, så jag känner mig också lite duktig, hehe ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?