• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

pink76 skrev 2015-04-01 13:14:03 följande:

Hur sover era små bebisar på nätterna?

Min lille prins, som är 3 veckor, vaknar konstant på nätterna. Varje timme, och ibland även oftare än så. Jag hinner inte somna till innan han vaknar till efter amning. Oftast är det amning som får honom att somna till, men ibland fungerar det med att bära o vagga. 

På natten sover han i sin säng jämte min säng. Han har ett babynest så att sängen inte ska kännas så stor.

På dagen så har han långa sovpass på ibland 4 timmar. När han vaknar upp så äter han för att sen somna om o sova lika mycket till. Då sover han oftast i hårdliften i vardagsrummet.

Jag provade i natt att låta honom sova i hårdliften i sovrummet för att se om det hjälper, vilket det inte gjorde. 

Kan det vara att han känner att jag ligger nära honom som gör att han vaknar så ofta? 

Jag är riktigt desperat och jag hoppas ni kan komma med några tips o råd. 

Jag är nog inte rätt person att tipsa, dels har vi jättebra nätter (äter tolv, tre och sex. Sover däremellan), och dels sover hon preciiiis bredvid mig i sängen.

Men jag vet att jag hört att om bebisen behöver öka på mammans mjölkmängd suger de väldigt ofta nattetid ett par nätter. Om det här är något nytt kanske det kan vara det? Annars kanske han behöver mer närhet för att vara helt nöjd just nu?

Josefin sover väldigt mycket bättre bredvid mig, så jag bryr mig inte om att försöka lägga henne i babynestet om vi har en tuff kväll, då är det bättre att vi båda får sova så mycket som möjligt.
  • Kpax

Tovemaja :

Ett bad hjälpte tjugo minuter igår, det var rätt bra!

Efter badet var det matdags igen, och då snuttade hon från 23 till midnatt. Sen sov hon till 5! Rekord! Men så hade hon ju varit vaken och ledsen länge innan, och ätit väääldigt ordentligt. Idag har hon sovit nästan hela tiden, helt utmattad. Hoppas hoppas hoppas vi får en bra kväll! :)

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-01 15:54:12 följande:

Låter som vi är inne på något kpax! Myyyyycket mat det sista innan de somnar:) ang. Flaska, just pumpat ut igen, kör på samma strategi ikväll, får se om vårt femtimmars-rekord var en slump eller om det har med mängden mat att göra!

Förresten, är det Apoteket hjärtat du fick flaska ifrån? Den var anti-kolik såg jag nu.

Lycka till ikväll :)

Ja, mycket mat verkar vara en hit! :)

Hjärtat var det nog inte... Kanske Kronan. Jag ska kolla om det kanske var anti kolik, vilken bonus i så fall!

Hur gör du nu då, pumpar du och förvarar i kyl tills han ska äta? Hur värmer du isf mjölken? Eller pumpar du precis när han ska äta? Hinner han isf inte bli arg innan maten är klar? Är det bara på kvällen och natten du ger flaska?

Lycka till du också! :)
  • Kpax
    anonym81 skrev 2015-04-01 16:21:22 följande:

Ja alltså hon sa att får jag inga värkar skulle jag ringa dagavdelningen för koll, men nu har jag ju värkar fast inte så mycket så jag avvaktar till kvällen får se vad som händer. Vid varje värk känns det som det vidgar sig där nere, å jar inte kommit mer vatten heller.

Till mig sa de att vid vattenavgång skulle man in på koll efter 8h oavsett om man hade värkar. Men det räknades inte som vattenavgång om det bara sipprade.

Väldigt spännande, undrar om det blir en första april -bebis! :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-01 18:20:06 följande:

menar kronan! duuuh.. jag hämtde inte ens ut från hjärtat. Ursäkta min snurrighet! Jag pumpar ut när han har sitt långa sovpass på dagen. Värmer i vattenbad.

Okej, tackar!
  • Kpax
    Villhaenbebbe skrev 2015-04-01 18:24:50 följande:

En update från oss!

Lillen sover väldigt mycket och är så snäll, sover på nätterna men vaknad 2-3 och 6-7 för att äta :)

BVC var på hembesök idag och han har gått upp i vikt, 100g sen i fredags. Vilket jag tyckte kändes lite, men hon sa att det var helt normalt.

Dock så är han gul (har varit det sen dag två) och hon nämnde att det är därför han sover mycket. Men eftersom han äter och bajsar/kissar som han ska samt går upp i vikt så ska jag inte oroa mig.

Men nu trodde ju jag bara att jag hade fått en snäll bebis och inte att han sov pga gulsotet. Så nu blir jag orolig att han är för slö och äter för lite. Han äter 5-15 min per bröst trots att vi använder amningsnapp, har läst att amningen oftast blir längre då..

Någon fler som har/haft en bebis med gulsot? Är era bebisar slöa?

Om han går upp i vikt och dessutom vaknar för att äta ett par gånger är det säkert bara bra med din lilla kille, precis som BVC säger :) Jag har själv inga erfarenheter av gulsot, och vet inte ens vad som är en aktiv, slö och mittemellan bebis, noll koll! Haha
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-04-01 22:19:29 följande:

Just nu äter jag inte ägg, men det verkar inte hjälpa.

Båda våra barn har ju haft väldigt mycket magknip. Med sonen provade jag allt. Undvek allt gasbildande, magmassager, magdroppar, windi, rapning, kiropraktor och jag vet inte vad. Inget hjälpte, och BVC vägrade skicka oss till en läkare. Till sist vid 6 mån lyckades vi kriga oss till en läkartid och då fick vi veta att han hade äggallergi, och då blev det bättre efter att jag slutade äta ägg.

Nu har jag inte ätit ägg sen några dagar efter att lillan föddes men hon har fortfarande mycket magknip. Känns inte som jag orkar kasta mig in i den där cirkusen med att ängslas över varje tugga man tar och göra amningen till ett helvete med all oro om att svälja luft och rapa osv. Det hjälpte ju ändå inte med sonen. Känner mig lite uppgiven nu, blir det samma med henne är det många månader av timmar av skrik varje dag och dålig sömn kvar... 

Fan vad jobbigt. Det är det där jag också är rädd för.

Jag läste någonstans om hur lång tid det tar innan mjölk respektive ägg lämnar kroppen, och jag har för mig att det var längre tid med ägg.

Funderar du på att börja med ersättning istället?
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-02 01:35:02 följande:

Nähe... Blev inte "tredje gången gillt" för oss med god sömn tyvärr! Trots att han åt massor igår kväll vaknade han redan efter tre timmar nu första passet :( synd! Men han sov i alla fall i vaggan vilket är väldigt positivt! Dock hade vi världens gnällbebis igår kväll vilket är himla trist för han var sååå go på dagen! Så kommer maken hem och får ta hand om herr gnällspik? Känns inte helt rättvist! Men pumpningen och matande ur flaska på kvällen funkade i alla fall igår igen... Får försöka se små ljusglimtar.. Och jag visste ju att bakslag skulle komma förr eller senare! 5 timmars ostörd sömn är nog lyx ett bra tag framöver för oss!

Vi hade inte heller någon bra natt. Mistluren drog igång vid 22, och jag fick verkligen inte tyst på henne. Försökte allt, och fattar inte vad jag gör fel! Sambon tog henne och då somnade hon i hans famn. Jag är ju glad för det, men känner mig så misslyckad som mamma. Det är ju min mage hon bott i, det borde väl vara jag som är störst trygghet...

Hur som helst har hon sovit oroligt och vaknat så fort jag försökt flytta mig längre ifrån henne. Och hon är fortfarande orolig, sparkar mycket och är inte nöjd mer än en minut.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-04-02 11:40:21 följande:

Men givetvis stod jag och grät i duschen på BB över att jag inte fick till amningen och kände mig maktlös.

För mig fungerade ju amningen från första stund, men efter hemkomsten har det blivit en jävla massa tårar av maktlöshet, frustration och ångest.

Det är nog få som har det sådär rosaskimrande underbart den här första tiden. Hoppas jag!
  • Kpax
    anonym81 skrev 2015-04-02 12:55:38 följande:

17:15 igår forsade vattnet, 18:10 blev vi inskrivna på förlossningen och vår lilla Wilda föddes 21:17 :). Blödde som en gris, och fick en påse järn i morse då hb låg på 88, men mår bra nu och sitter i bilen på väg hem :). Ska bli såååä skönt att komma hem. 3900g och 49cm lång

Snabba ryck! Jättegrattis!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?