Inlägg från: Vikkan333 |Visa alla inlägg
  • Vikkan333

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-04-02 14:34:29 följande:
    Nu blev jag ju jättenyfiken på det där med plastfolie! Min högra bröstvårta är i princip ett öppet sår nu och gör extremt ont. Smörjer med purelan och vädrar men det hjälper inte ett dugg. Har snarare upplevt att salvan gör det VÄRRE eftersom det får bröstvårtan att torka fast i amningsinlägget och sen slits såret upp varje gång jag tar bort det för att amma.

Blir det inte för tätt om man sätter plast över vårtan? Annars låter det ju som en sjukt bra idé som jag absolut måste testa:)
    Jag kollade med bm idag när vi tog pku och hon sa att de brukar rekommendera så tom så jag kör på.

Förstår dig! Fruktansvärt när tutten fastnar i bhn! Iiii
  • Vikkan333
    septemberbarn08 skrev 2015-04-03 11:02:49 följande:
    Ska absolut kolla in den sidan! Jag är mest ute efter baskläder, längre linnen och vanliga långärmade typ.

Och nu har tom sambon sagt att jag får beställa vad jag vill så ska han betala åt mig! Gode gud vilket erbjudande!
    Ooo varje kvinnas dröm! :)
  • Vikkan333
    Trollunge85 skrev 2015-04-04 20:22:41 följande:

Ca 30 timmar efter de första värkarna där på natten till den 3 april föddes vårt lilla charmtroll. Så han kom på min födelsedag trots allt. Det var en väldigt utdragen förlossning med först en lång latensfas (typ från 2 på morgonen till 19 på kvällen) Vid åtta var vi på förlossningen och jag var öppen 4 cm och slapp därmed åka hem igen. Fram tills jag var öppen 7 cm klarade jag mig utan något smärtstillande alls även om det var jobbigt men just vid 7 cm tog det stopp och då började vi med tens och värmekudde vilket jag överlevde på en halvtimme innan jag testade lustgasen. Vilken skillnad det blev trots att jag fortfarande kände allt. Detta var runt 2 på morgonen. Krystningarna var jobbiga och jag var väldigt nära att ge upp allt när de kom. Men just då var det skiftbyte och den bestämda barnmorskan och undersköterskan såg till att jag inte fick ge upp. De tvingade mig att byta ställning för att vi skulle få ut honom men dt var många gånger jag bara ville ge upp för det kändes som att huvudet aldrig ville komma fram även om jag fick känna på det. Men till sist kom bara hela bebisen ut med en krystvärk och så hade jag mitt lilla underverk på magen.

Blev bristningar på insidan för han hade satt handen vid huvudet som Stålmannen så dels hade det gjort det svårare för mig och dels hade han skurit upp insidan. Vi blev även tvungna att stanna en stund på komplikationsavdelningen (eller vad den heter) för jag hade feber och kunde inte kissa. Men nu är allt bra och vi befinner oss på familje-BB och försöker förstå att nu är allt över och det stora föräldraäventyret har börjat.

Stort grattis och bra jobbat!
  • Vikkan333

Ni som ammar hade ni problem med såriga bröstvårtor och hur gjorde ni för att läka dem? Hur lång tid tog det?

• Vikkan333
    septemberbarn08 skrev 2015-04-08 13:06:44 följande:

Idag har vi varit på första bvc-besöket och det har bara lett till att jag nu sitter och gråter och känner mig som jordens sämsta mamma. Är så fruktansvärt arg och besviken på mig själv och fattar inte varför min kropp aldrig någonsin kan göra det den ska:(

Tycker ju att amningen fungerat så bra. Hon äter 20-30minuter och är nöjd 2-4timmar. Sover bra på natten och är allmänt nöjd mellan målen, inte slö utan bara nöjd. Dessutom har jag ju den här gången verkligen fått uppleva att det är MYSIGT att amma, inte haft den där äckelkänslan som jag hade när jag ammade första barnet.

Hur som helst hade hon bara gått upp 30g sen vi åkte hem från BB för 12 dagar sedan och väger nu 2930g. Hur är det möjligt att hon inte gått upp mer när jag HÖR tydligt att hon äter och hon är så nöjd?

Som grädde på moset har jag (precis som jag misstänkte) åkt på en infektion i hela höger bröst. Såret varar och hela brösten ilar och gör fruktansvärt ont. Bara sedan igårkväll har det blivit mycket sämre, så pass att jag inte klarat att amma från den sidan alls och nu har jag så ont att minsta lilla jag rör mig så att vårtan rör amningsinlägget så vill jag bara skrika. Så nu får/bör jag inte amma alls därifrån och har fått med mig en hel påse grejer hem för att tvätta rent:( och eftersom höger bröst redan har mindre mjölk än vänster så måste jag försöka pumpa pumpa pumpa för att inte det ska ta slut helt.

Så med andra ord ska jag ha ett bröst mindre att amma ifrån men samtidigt känna press att jag ska få henne att gå upp i vikt! VARFÖR kan det inte bara få fungera? Fy fan så värdelös jag känner mig idag!

Usch, jag lider verkligen med dig! Kan det inte vara som föregående sa, att det är 30gr upp fr födelsevikten? Vad säger bvc om allt?
  • Vikkan333
    septemberbarn08 skrev 2015-04-09 08:26:54 följande:
    Jag som tyckte det kändes som att S växte varje gång hon åt men tyckte samtidigt det var märkligt att alla kläder fortfarande såg så stora ut. Inte så konstigt när hon ännu är 240g UNDER födelsevikten liksom. Storlek 50 är fortfarande lite som ett tält på henne:/

Här har våra drömnätter tagit slut förstås. Tidigare sov hon ju 5-6timmar första passet och sedan typ 3-4timmar till när hon ätit. Nu när jag bara ammar från ena bröstet äter hon med max 2timmars mellanrum dygnet runt. Hade ett liiitet sår kvar på vänster bröst som nästan var läkt och som inte gjorde ont längre men nu när det bröstet ALDRIG får vila börjar det bli värre förstås:(

Försöker pumpa så ofta jag hinner på höger bröst men det är helt omöjligt att pumpa på det bröstet samtidigt som hon äter på det andra.. så matstunderna tar nu dubbelt så lång tid mot förut PLUS att jag ska tvätta och smörja bröstet efteråt och rengöra pumpen. Och så äter hon tätare som sagt så det känns som att jag inte gör annat än mixtrar med mat och bröst. Vissa stunder vill jag bara ge upp och ge henne ersättning:(
    Jag vill bara säga att jag tycker du är värd ett fång rosor och mer som du kämpar på! Du är en otrolig mamma!

Här är en till med bebis som inte kommit upp i födelsevikten (10 dagar ef fl) så idag har jag fått påbackning av bvc... Jag vet ju att jag har väntat in i det längsta pga smärtan och såren men nu blir det amning fr båda brösten vid varje matning. Såren är lite bättre eller smärtan är bättre idag så jag hoppas det håller i sig. Det förklarar även varför hon varit så onöjd sen hon föddes... Phju, jag längtar tills det blivit en vardag med amning.

Kämpa på alla grymma mammor! <3
  • Vikkan333
    septemberbarn08 skrev 2015-04-09 16:42:05 följande:
    Tack för dina fina ord! Tyvärr var jag tvungen att ge henne lite ersättning efter senaste amningen då vänster bröst inte räckte till:( det räckte med 50ml ersättning efteråt så det är väl inte hela världen men ändå!

Har ni något tips på något man kan äta/dricka för att få mer och fetare mjölk? Lättöl har man ju hört men det känns ju galet att dricka alkohol när jag ammar, jag som aldrig dricker alkohol annars:/
    Jag tycker inte alls du ska känna så. Du försöker ju ff amma och som du sliter för att få amningen att fungera.
  • Vikkan333
    Smulan 89 skrev 2015-04-11 18:50:33 följande:

Skulle blivit igångsatt den 9/4 kl 09, men värkarna började vid midnatt samma dag, så vi kom in med värkar kl 08:30 den 9:e =) 
    3 tim efteråt, kl 11:34 kom vår dotter. En stor tjej på 5040 g och 55 cm lång. Vi kom hem idag och mår bra. Jag fick en rejäl blödning även denna gång på ca 2,5-3 liter, men mår ganska bra nu.

Grattis till underverket! Fy du måste ju bli helt slut av att förlora så mkt blod?!
  • Vikkan333
    septemberbarn08 skrev 2015-04-12 11:26:27 följande:

Gaah! Den här lilla donnan är verkligen TOTALT olik sina syskon. De andra två har ALDRIG bajsat när de sovit och lilla S gör just precis det. Vi skulle nog kunna få sova betydligt längre pass på nätterna om det inte vore för att hon vaknar av bajsig blöja! Och när blöjan är bytt krävs det förstås en timmes amning innan vi kan somna om:(

Min stackars såriga bröstvårta verkar dessutom aldrig läka.. trots ihärdigt tvättande och smörjande med STARKA medel så blir det bara större. Jag testar alla möjliga amningsställningar men inget hjälper. Jag ska ner på en extra vägning imorgon och då tänker jag bannemej KRÄVA hjälp. Dom får ta en odling helt enkelt för nu har jag så ont att det inte går längre. Får jag inte hjälp med det här såret blir det ersättning!

Kolla med bvc om de har nursicare! Jag fick utav en kompis som hade fått från bb och de hade hjälpt henne. Jag ska börja idag tänkte jag. Ville hon ha fler fick hon beställa själv på nätet. Lätt värt det om det funkar.

Lycka till!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?