Mimipig skrev 2015-04-02 10:53:03 följande:
Jag har varit lite frånvarande sen w kom ut i torsdags men kastar mig in i amningssamtalet här. Fy, vad svårt det är att amma! Jag tänkte inför detta att i en drömvärld vill jag kunna amma (praktiskt) och pumpa ut på flaska så maken också kan mata (praktiskt, jämställt och köper mig frihet och sömntimmar). Nu var det ju inte helt enkelt att "bara amma på". W suger som en galning, så han klarar sin del av jobbet, men mina bröstvårtor blev skinnflådda redan första dan, därefter kom knivsmärta, blod, mjölkstockning och sprängande tuttar. Nu har vi äntligen hittar någon slags temporär lösning där Jag försöker amma några ggr/dag med amningsnapp och sen pumpar jag ca var 3:e h till flaska. När bröstvårtorna läkt om någon vecka hoppas jag på att kunna introducera dem igen. Hoppas. Bm sa på återbesöket: ah, du har fräknar. De med fräknig hy brukar ha känsligare bröstvårtor. Minsann.
På BB var de ju urgulliga, hjälpte till med amningen när som helst, men det märktes att set var ytterst motvilligt som de plockade fram ersättning till slut när jag bara hade tunn råmjölk och W var galen av hunger. Samma sak med pumpen och när vi sa att koppmatningen var besvärlig och att vi skulle vilja använda flaska. Så ja, det känns som om det finns ett statligt direktiv kring något så individuellt och personligt som hur kvinnan vill göra med sin kropp.
Jag har också fräknar och det brukar vara en pina de två första veckorna. Tips är purelonsalva utsmetat på plastfolie som jag sätter över mellan amningarna. Första barnet jag testar det med och det lindrar faktiskt. Men det blir bättre! Kram