• Anonym (fattig)

Soc delar ut liserbergsbiljetter

Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

• Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter
  • Anonym (Qwe)
    FIame skrev 2014-07-02 07:24:23 följande:
    Är du en av dem som fått Lisebergbiljetter? Du verkar mån om att behålla din förmån.

Jag håller med att det är helt fel att dela ut Lisebergbiljetter. Det är skattepengar som behöver på helt andra ställen och skulle det vara så att man vill stävja någon psykisk sjukdom med Liseberg så skulle det vara bättre att soc köper en vecka på Liseberg så att det blir gratis att åka för hela befolkningen. Gratisveckan.

Finns massor av barn som växer upp med föräldrar som inte får försörjningsstöd och är extremt fattiga, varför skulle inte deras barn få lika vilkor som soc-bebisarna? Måste vara hål i huvudet & grava handikapp på dessa människor som tycker att endast soc-bebisar ska ha massa extraförmåner.

Okej, då tar vi det igen. Det är Liseberg som bjuder på detta. Detta är inget som betalas av skattepengar. De förlorar inget på att dela ut dessa biljetter då de annars inte hade kommit till Liseberg.

Liseberg bjuder även funktionshindrade och ledsagare på fri entré. Ledsagaren får dessutom gratis åkband!
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (Å andra sidan) skrev 2014-07-02 10:52:43 följande:

Funderar på om alla hetsar upp sig i onödan. Bara en liten tanke:

Tänk om det är Liseberg som gett kommunen biljetterna? Tänk om det är ett privat företag som vill ge barn till mindre bemedlade familjer en dag på deras fantastiska nöjespark? Barn som säkert inte annars skulle få lov att gå dit för att familjen helt enkelt inte har råd?

Jag gissar vilt här, precis som alla andra verkar göra. Men jag tänker också att skribenter i denna tråden får bannemig ta och ge sig. Hur svårt ska det vara att tänka gott om andra människor? Himmel, läser ni ens vad ni skriver innan ni trycker på "skicka svar"? Inser ni inte själva hur fruktansvärt missunnsamma ni låter? Förstå att olika människor har olika förutsättningar, snälla.

Ja, det är Liseberg som ger bort dessa biljetter. Nej, det är inget privat företag, Liseberg är ett helägt kommunalt Aktiebolag.
  • Anonym (ingen förlust)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-07-02 12:21:50 följande:
    Ja, det är Liseberg som ger bort dessa biljetter. Nej, det är inget privat företag, Liseberg är ett helägt kommunalt Aktiebolag.
    Men det är fortfarande ingen förlust för det kommunala aktiebolaget att ge biljetter då dessa familjer annars inte hade kunnat gå dit. Liseberg är ändå öppet liksom.

+ En massa goodwill i längden då dessa barn och familjer kommer att minnas detta och säkert gå till Liseberg och gärna betala när de har det bättre ställt. När jag hör om sådana här saker gillar jag också företaget mer och väljer Liseberg framför t ex giriga Skara-Bert.

Liseberg gav också inträde och åkbiljett till alla deltagare på kulturskolans dag. Också bra tycker jag
  • M Y L F
    Anonym (Qwe) skrev 2014-07-02 12:11:07 följande:

Okej, då tar vi det igen. Det är Liseberg som bjuder på detta. Detta är inget som betalas av skattepengar. De förlorar inget på att dela ut dessa biljetter då de annars inte hade kommit till Liseberg.

Liseberg bjuder även funktionshindrade och ledsagare på fri entré. Ledsagaren får dessutom gratis åkband!
    Källa på att Liseberg bjuder? Skulle vara på sin plats.

Jag missunnar inte att man ger bort pengar till barn och ungdomar så att dom får något roligt att göra, men om det blir på bekostnad av att förskolebarn inte får frukt och kött i skolan, så anser jag att mat får gå före lisebergs besök.

Jag vill ha en källa på ifall Liseberg bjuder eller om det är subventionerat. För info ringde jag ett socialkontor i Göteborg, men det fanns ingen på plats som kunde svara på detta. Nu ska jag se om jag kan få tag i Liseberg istället.
  • Anonym (m)

Jag tror ärligt talat inte att Liseberg förlorar något på att vara godhjärtade mot personer som har det svårt.

• Anonym (Soctant)

Jag har arbetat med försörjningsstöd i Gbg och delat ut lisebergsbiljetter. Dom har varit en gåva från Liseberg som soc delar ut. Sjukt bra! Antar att det är lika i år.

• Nixon3

Att hamna längs ner på sociala skalan är inte lätt.
    Oftast handlar det om att familjer hamnar där av orsaker som dom inte kunde påverka själva.
    Sjukdom, arbetslöshet, handikapp osv.

Barnen blir straffade tillräckligt och lider av detta 24/7.

Tycker att Soc använder pengarna på ett utmärkt bra sätt och att det är kul för barnen, barn skall ha kul.

• Anonym (LÄS !)

Uppskattat initiativ. 11 500 gratis entrébiljetter och åkpass delade Liseberg ut via socialkontoren förra året till barn och unga vars familjer annars inte har råd att besöka den populära nöjesparken. Initiativet var så uppskattat att samarbetet fortsätter även i år.

? Vi har fått så fantastisk feedback från barnen och deras föräldrar, inte minst på sociala medier, att det känns extra roligt att fortsätta även i år, säger Lisebergs informationschef Julia Vasilis, som samtidigt naturligtvis beklagar att behovet över huvud taget finns.

11 500 entrébiljetter och åkpass blev det alltså till slut, när Liseberg förra året gav stadens socialkontor i uppdrag att hjälpa de barn och unga som annars inte skulle ha råd att besöka nöjesparken.

? Vi har flera liknande projekt sedan tidigare för att stötta barn och unga kommuninvånare under 18 år som av olika anledningar inte har möjlighet att på egen hand besöka oss. Till exempel skänker vi biljetter till Bris och arrangerar Särskolans dag, men vi ville utöka det engagemanget och slöt därför ett avtal med socialtjänsten om ett samarbete, säger Julia Vasilis.

Positivt merjobb
    Därmed blev det socialsekreterarnas uppgift att bedöma behovet och till slut dela ut biljetter och åkpass till de barn och familjer som har ett långvarigt försörjningsstöd.

? Det blev ju ytterligare en arbetsuppgift som lades på socialsekreterarna, men även från dem har vi fått oerhört positiv respons efter förra årets samarbete. De har förmedlat goda nyheter som betytt mycket för de annars väldigt utsatta familjerna, inte minst eftersom deras besök i parken kan ske vilken dag som helst och inte sker på något utpekande sätt, säger Julia Vasilis.

Att företag på detta sätt tar ett samhällsansvar kallas ibland CSR, efter engelskans corporate social responsibility, något som för Lisebergs del uppgick till ett totalt marknadsvärde på 9,5 miljoner kronor, när alla insatser räknades samman 2013.

? Nu har vi samma upplägg som förra året med socialtjänsten, sedan ska vi utvärdera och se om just den delen av vår CSR går att utveckla på något annat sätt, säger Julia Vasilis. 

• de Robespierre

Fantastisk tråd som verkar spegla Sverige idag.

Först en upprörd fråga som kunde ha besvarats med en enkel googlesökning. När sedan fakta presenteras (läs: någon annan googlade och visade hur det låg till) så går det ett par inlägg och så dyker någon ny upprörd postare in och går i taket. Någon postare som inte har orkat läsa alla inlägg som gång på gång talar om hur det egentligen ligger till. Man får nästan känslan av att det kan finnas de som vill att det skall vara så att soc hade bekostat biljetter för det skulle stödja deras personliga agenda. Och detta bara fortsätter. Man får hoppas att bristen på källkritik och kontroll av fakta samt att läsa in sig lite bottnar i bekvämlighet. Man kan ju också undra hur många som har hunnit med att sprida denna myt vidare av bara farten.

Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter