Inlägg från: Anonym (LÄS !) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LÄS !)

Soc delar ut liserbergsbiljetter

Uppskattat initiativ. 11 500 gratis entrébiljetter och åkpass delade Liseberg ut via socialkontoren förra året till barn och unga vars familjer annars inte har råd att besöka den populära nöjesparken. Initiativet var så uppskattat att samarbetet fortsätter även i år.

? Vi har fått så fantastisk feedback från barnen och deras föräldrar, inte minst på sociala medier, att det känns extra roligt att fortsätta även i år, säger Lisebergs informationschef Julia Vasilis, som samtidigt naturligtvis beklagar att behovet över huvud taget finns.

11 500 entrébiljetter och åkpass blev det alltså till slut, när Liseberg förra året gav stadens socialkontor i uppdrag att hjälpa de barn och unga som annars inte skulle ha råd att besöka nöjesparken.

? Vi har flera liknande projekt sedan tidigare för att stötta barn och unga kommuninvånare under 18 år som av olika anledningar inte har möjlighet att på egen hand besöka oss. Till exempel skänker vi biljetter till Bris och arrangerar Särskolans dag, men vi ville utöka det engagemanget och slöt därför ett avtal med socialtjänsten om ett samarbete, säger Julia Vasilis.

Positivt merjobb
    Därmed blev det socialsekreterarnas uppgift att bedöma behovet och till slut dela ut biljetter och åkpass till de barn och familjer som har ett långvarigt försörjningsstöd.

? Det blev ju ytterligare en arbetsuppgift som lades på socialsekreterarna, men även från dem har vi fått oerhört positiv respons efter förra årets samarbete. De har förmedlat goda nyheter som betytt mycket för de annars väldigt utsatta familjerna, inte minst eftersom deras besök i parken kan ske vilken dag som helst och inte sker på något utpekande sätt, säger Julia Vasilis.

Att företag på detta sätt tar ett samhällsansvar kallas ibland CSR, efter engelskans corporate social responsibility, något som för Lisebergs del uppgick till ett totalt marknadsvärde på 9,5 miljoner kronor, när alla insatser räknades samman 2013.

? Nu har vi samma upplägg som förra året med socialtjänsten, sedan ska vi utvärdera och se om just den delen av vår CSR går att utveckla på något annat sätt, säger Julia Vasilis. 

• Anonym (LÄS !)
    Anonym (Friskies) skrev 2014-07-02 13:55:37 följande:
    Finns en enkel lösning. Slippa betala den del av skatten som finansierar lata socfall.
    Så talar en person UTAN insikt och förståelse.
  • Anonym (LÄS !)
    M Y L F skrev 2014-07-02 14:38:21 följande:
    Vi blir blåsta på vår pension. Känns tryggt att veta...
    Då skall du veta att det kommer att bli mkt sämre med pensionen framåt i tiden.

Troligen kommer mer eller mindre alla som varit arbetslösa, sjukskrivna och studerat länge att få gå på den tidens 'Socbidrag och allt annat för att klara sig.
  • Anonym (LÄS !)
    beccagranen skrev 2014-07-02 15:17:05 följande:

Tycker det är bra att BARNEN har möjlighet att få någon upplevelse under sommaren. Sen är det så att socialen inte betalar de summorna som vi vanliga konsumenter. Socialen/kommunen betalar endast självkostnadspris ca: 5kr för magnetkort, och 18kr i administrativa avgifter. Liseberg tjärnar inget på att sälja det, men de tjänar på att föräldrarna sedan köper mat,dryck, glass, spel mm.

NU är du ute och surrar !!
    Läs inlägg där allt finns förklarat från Liseberg, gumman lilla.
  • Anonym (LÄS !)
    Anonym (fattig) skrev 2014-07-01 14:22:38 följande:

Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

Varför går du inte dit och frågar om du kan få till familjen !
    Klaga inte och var svartsjuk.
  • Anonym (LÄS !)
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:20:22 följande:
    Hur svårt kan det vara och läsa mina kommentarer? JAG VET REDAN ATT DET HANDLAR "BARA" OM ETT PAR HUNDRA TUSEN.

Men oavsett om det kostat flera miljoner så hade flera ändå tyckt att det var ok.
    Är du " dum eller " som vi säger i Göteborg !

Kan du inte " knö in " lite fakta i skalpen ?

Innan du " tjötar hål i huvudet " på oss normalbegåvade ta reda på fakta och tro inte att du kan sakfrågan. Demon
  • Anonym (LÄS !)
    Anonym (a) skrev 2014-07-03 08:00:37 följande:
    Ja man undrar verkligen! Men vissa tänker inte praktiskt och rationellt utan råkar man bli med barn (för att man inte haft råd att lösa ut P-pillren? eller köpa kondomer) så är det kalla fakta och att göra en snabb abort i tidigt stadium är för enkelt och man har inte råd att ta bussen upp till sjukhuset? Så lindar man sin unge i babyfilt från myrorna? Bland asylsökande kan det ev finnas religiösa skäl att inte göra abort så de får ofta flera barn fast de fått utvisningsbeslut och är "gömda". Det är ju en situation som åtminstone skulle göra mig helt ointresserad av sex och barnalstring.
    Hoppsan här var det fördomar, en sann SD anhängare ??Tyst
  • Anonym (LÄS !)
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:03:30 följande:
    Jag vet redan att Lisebergs besöket i princip är "gratis" om man tycker att ett par hundra tusen är ingenting. Men det är inte frågan.

Även om det handlat om flera miljoner så hade folk tyckt att det varit rätt och då måste jag undra hur man i ett andetag tycker att det skärs ner i välfärden men i ett annat tycker att det är bra att man slänger ut pengar på roligheter?

Jag misstänker att det är mycket pengar som rinner igenom på socialkontoren på saker som inte är nödvändiga. 

Jag tycker att vi har haft en fantastiskt land där vi värnar om folk, men det har gått till överdrift. Om man nu vill dela med sig till allt och alla så borde ju åtmindstone dom som betalar kalaset får vara med och bestämma vart pengarna ska gå.

Det finns ingen öppenhet hur Sverige använder sina pengar, varför är det så undrar jag?
    Du får vara med att bestämma, upp till Dig.
    - Vi har allmänna väl var fjärde år, du påverkar genom att rösta.
    - Du kan engagera dig politiskt och driva dina hjärtefrågor.
    Med andra ord, det handlar om engagemang, mod och övertygelse.

Du kan vara med och bestämma, välj själv !
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter