Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 14:51:12 följande:
jag har samma erfarenhet, ibland har jag verkligen lust att lämna familjeliv pga alla fördomar och den människosyn vissa här har.
jag gick på soc en sommar, för att jag inte hade något annat val, jag pluggade på universitetet och fick inte tag på något sommarjobb. det var verkligen ingen rolig erfarenhet, och jag kan verkligen inte tänka mig att någon gör det pga lathet och bekvämlighet.
vem som helst kan bli arbetslös, vem som helst kan bli sjuk, vem som helst kan behöva få hjälp av samhället under kortare och längre perioder.
ibland hoppas jag att ni med era hemska fördomar skulle drabbas av det, så skulle ni se hur himla skoj det är.
de Robespierre skrev 2014-07-02 14:52:35 följande:
Varför tror du staten under massor av år har uppmuntrat till privata pensionsförsäkringar och sparande? Och nu är det privata sjukförsäkringar som står för dörren. Mao, lita inte på att staten helt kommer att ta hand om dig framöver. Du får nog räkna med att se om ditt hus lite själv också om du vill fortsätta att ha ett drägligt liv. Men å andra sidan har ju folk fått jobbskatteavdrag som har kostat svenska staten 70 miljarder i uteblivna skatteinkomster. Nu kommer det femte som kostar ytterligare 12 miljarder och nu börjar röster höjas om det verkligen är värt de max 1800:-/mån som det kan ge mest i jämförelse med att pengarna istället läggs på vård, omsorg och skola. Personligen kan jag vara utan dem om jag vet att pengar gör bättre nytta där.