• Anonym (fattig)

Soc delar ut liserbergsbiljetter

Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

• Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter
  • Octavia
    Anonym (elle) skrev 2014-07-02 18:25:55 följande:
    Vilket mörker, var är vi om tio år om det fortsätter så här? Är RÄDD:
    Systemen kommer nog att knäa betydligt tidigare än 2024. Se till att ha guld i madrassen och en plätt att odla mat på för det här kan nog bli en skakig färd är jag rädd.
  • Anonym (elle)
    Octavia skrev 2014-07-02 19:24:10 följande:
    Systemen kommer nog att knäa betydligt tidigare än 2024. Se till att ha guld i madrassen och en plätt att odla mat på för det här kan nog bli en skakig färd är jag rädd.
    ja det skakar redan
    och så ska vi ta hand om resten av världen samtidigt.
    undrar om psykologerna redan upptäckt en trend, måste vara många som mår dåligt över hur landet sjunker.
  • Har försörjningsstöd

Oj oj oj! Nu har jag inte läst hela tråden men som socialbidragstagare måste jag komma med några inflikar;

Man har det INTE så dåligt ställt som många tror och att barnen "aldrig får gör nåt roligt" stämmer inte heller!

Man kan ansöka om i princip vad som helst men det beror på handläggaren om man får det beviljat eller ej. Jag har ett barn vars far bor i ett annat europeiskt land och vi har fått resorna + hotell bekostade av soc två gånger, sammanlagt 22000kr. Min son har fått beviljat kollovisrelse denna sommar, 700kr, idrottsskola 1150kr. I våras fick vi även en tur till Danmark, tågavgift + museikostnad (vi bor i Malmö).

Jag fick nyligen ett barn till och då fick jag 6000kr extra av soc till barnvagn, säng etc.

Förra månaden fick jag en helt ny dator, 4400kr. När jag fick lägenhet fick jag 1100kr till möbler. Detta är bara för att nämna en del av vad jag fått.

OBS! Detta inlägg är INTE menat att strö salt i såren på någon eller för att jävlas, ville bara poängtera att man inte har det så jävla illa på soc. Men ok, röker man eller super upp pengarna blir det klart inte mkt över till annat...

Dock tänker jag studera efter mammaledigheten och börja jobba sen och känna att jag faktiskt bidrar till samhället.

Mina two cents

• beccagranen
    Anonym (Qwe) skrev 2014-07-02 18:50:25 följande:

Just nu önskade jag att jag slapp vara anonym men du har FEL! De produkterna som diskuteras i denna tråd har du aldrig hanterat en faktura på!

Många fakturor skickas dock till Intraservice då Göteborgs stad är en stor kund till Liseberg...

Liseberg bjuder på kostnader som rör nöjesparken, men inte de administrativa. Det är en minemal summa i sammanhanget. Förra året fick många familjer magnetkort som gäller som fri entre resten av året, tidigare år har de bara fått en papparsbiljetter med endagsentre. Dessa kort har de fått betala strax under fem kronor för, det är självkostnadspris för tillverkning av kortet.
  • EnAnonumius
    de Robespierre skrev 2014-07-02 13:28:49 följande:

Fantastisk tråd som verkar spegla Sverige idag.

Först en upprörd fråga som kunde ha besvarats med en enkel googlesökning. När sedan fakta presenteras (läs: någon annan googlade och visade hur det låg till) så går det ett par inlägg och så dyker någon ny upprörd postare in och går i taket. Någon postare som inte har orkat läsa alla inlägg som gång på gång talar om hur det egentligen ligger till. Man får nästan känslan av att det kan finnas de som vill att det skall vara så att soc hade bekostat biljetter för det skulle stödja deras personliga agenda. Och detta bara fortsätter. Man får hoppas att bristen på källkritik och kontroll av fakta samt att läsa in sig lite bottnar i bekvämlighet. Man kan ju också undra hur många som har hunnit med att sprida denna myt vidare av bara farten.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    de Robespierre skrev 2014-07-02 13:28:49 följande:

Fantastisk tråd som verkar spegla Sverige idag.

Först en upprörd fråga som kunde ha besvarats med en enkel googlesökning. När sedan fakta presenteras (läs: någon annan googlade och visade hur det låg till) så går det ett par inlägg och så dyker någon ny upprörd postare in och går i taket. Någon postare som inte har orkat läsa alla inlägg som gång på gång talar om hur det egentligen ligger till. Man får nästan känslan av att det kan finnas de som vill att det skall vara så att soc hade bekostat biljetter för det skulle stödja deras personliga agenda. Och detta bara fortsätter. Man får hoppas att bristen på källkritik och kontroll av fakta samt att läsa in sig lite bottnar i bekvämlighet. Man kan ju också undra hur många som har hunnit med att sprida denna myt vidare av bara farten.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (u)

Har försörjningsstöd: Men hur tänker du när du skaffar ett barn till när du inte har råd att försörja det första själv?

• Har försörjningsstöd

Det är en historia som är privat och dom jag inte vill gå in på här. Det var heller inte min mening med mitt inlägg.

Som sagt, min poäng var att man inte har det så illa på soc som många vill framstå.

• Anonym (elle)
    Anonym (u) skrev 2014-07-02 19:55:47 följande:

Har försörjningsstöd: Men hur tänker du när du skaffar ett barn till när du inte har råd att försörja det första själv?

det är en fråga man kunde ställa till många på våra gawtor idag
  • Jeaninne
    Anonym (elle) skrev 2014-07-02 20:02:24 följande:
    det är en fråga man kunde ställa till många på våra gawtor idag
    Ja, men det får man inte. Det är endast inhemska bidragstagare som kan avkrävas ansvar.
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter