• LinneaE

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

Finns det någon fler blivande mamma som väntar barn i Umeå till vintern? Det skulle vara roligt att följas åt under graviditeten och senare mammaledigheten!

• Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15
  • pyre88
    Bäbislängtan skrev 2014-07-08 17:43:17 följande:

Oj, vill du ge några exempel? Vanlig mjölk och så går det bra? Står det ändå i det finstilta?

Man kan läsa på om märkningskraven på Livsmedelsverkets hemsida men om det på yoghurten står "mjölk, grädde, yoghurtkultur..." Så kan man inte vara säker på att produkterna är pastöriserade. Norrmejeriers produkter ska vad jag kan läsa mig till alltid vara det men kan möjligtvis vara annorlunda med ostarna. Själv har jag ätit ICAs vispgrädde till jordgubbarna och yoplait-yoghurt och de är inte pastöriserade.
  • Cariol
    pyre88 skrev 2014-07-08 21:41:04 följande:
    Man kan läsa på om märkningskraven på Livsmedelsverkets hemsida men om det på yoghurten står "mjölk, grädde, yoghurtkultur..." Så kan man inte vara säker på att produkterna är pastöriserade. Norrmejeriers produkter ska vad jag kan läsa mig till alltid vara det men kan möjligtvis vara annorlunda med ostarna. Själv har jag ätit ICAs vispgrädde till jordgubbarna och yoplait-yoghurt och de är inte pastöriserade.
    Tror inte du behöver oroa dig över det. Listeria är väldigt ovanligt! Å är inte rådet att undvika opastöriserad ost? Eller gäller det allt som kan vara opastöriserat? Kan inte komma ihåg att jag läst det...
  • Penguine

Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida, det verkar bara vara ost gjord på opastöriserad mjölk som man ska undvika. Jag skulle bli förvånad om Listeria lyckas växa till sig i en yoghurtkultur, det har många andra bakterier att konkurera med :) Tror inte du behöver oroa dig!

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)"

• Penguine

Förresten var har du läst om att de har ändrat kraven om märkning? hittar ingenting om det på slv's hemsida.

• pyre88
    Penguine skrev 2014-07-08 22:34:22 följande:

Förresten var har du läst om att de har ändrat kraven om märkning? hittar ingenting om det på slv's hemsida.

Det var en länk till en pdf på hemsidan som hette något i stil med råd eller regler för märkning av livsmedel.

Som jag förstått det kan sjukdomar som listerna och ehec spridas genom mjölkprodukter som inte upphettats. I Sverige har det inte varit tillåtet att ens sälja opastöriserad mjölk (förutom direkt från bondgård) tidigare men nu verkar detta vara tillåtet och dessutom skriver det i märkningsråden att man ändrat reglerna för märkning av detta.

Jag kanske är lite petig men känns inte skitbra att dricka importerade produkter från länder där dessa sjukdomar finns i mycket större utsträckning än i Sverige. I svenska produkter verkar ju risken vara mindre eftersom vi har mindre problem med exempelvis ehec-utbrott.
  • Hjortron

Vad konstigt att livsmedelsverket avreglerat sådant, det borde vara tvärtom tycker man!

• Cariol

Fast som jag förstod det vill Livsmedelsverket göra det tuffare? Läste lite igår och då såg jag nått förslag från 2013 där de inte ens vill tillåta försäljning från bondgård. Opastöriserad mjölk är inte tillåtet att sälja vad jag förstått. Kan dock inte hitta om andra mejeriprodukter.

• Zeldina

På slv står detta:

"Kravet på pastörisering

Pastöriseringskravet finns bara för konsumtionsmjölk och grädde. Detta står i 36 § i Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelshygien (LIVSFS 2005:20). Övriga mjölkprodukter får tillverkas av obehandlad (opastöriserad) mjölk. Livsmedelsföretagaren får dock inte släppa ut produkter på marknaden som inte är säkra. Läs mer om risker med opastöriserad mjölk via länk till höger."

= ICAs grädde borde vara Ok, annars skulle den väl inte få säljas i Sverige? Hade du källa på att den var opastöriserad pyre88?

"Mjölk som ska användas till fermenterade produkter, tex. filmjölk och yoghurt, upphettas ofta till en högre temperatur, 95ºC, under en lång tid, 10 minuter. Förutom avdödning ger denna värmebehandling bl. a. en tjock och glansig produkt." Alla yoghurt-tillverkare vill väl ha en tjock och glansig produkt? :)

Jag är själv supernojig, men försöker intala mig själv att bara tänka på rekommendationerna, dvs t ex att det bara står om opastöriserade ostar och inte andra mejeriprodukter. Finns annars en risk att jag inte vågar äta nåt, vilket definitivt inte är bra för bebben.

• Cariol
    Zeldina skrev 2014-07-09 15:26:27 följande:

På slv står detta:

"Kravet på pastörisering

Pastöriseringskravet finns bara för konsumtionsmjölk och grädde. Detta står i 36 § i Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelshygien (LIVSFS 2005:20). Övriga mjölkprodukter får tillverkas av obehandlad (opastöriserad) mjölk. Livsmedelsföretagaren får dock inte släppa ut produkter på marknaden som inte är säkra. Läs mer om risker med opastöriserad mjölk via länk till höger."

= ICAs grädde borde vara Ok, annars skulle den väl inte få säljas i Sverige? Hade du källa på att den var opastöriserad pyre88?

"Mjölk som ska användas till fermenterade produkter, tex. filmjölk och yoghurt, upphettas ofta till en högre temperatur, 95ºC, under en lång tid, 10 minuter. Förutom avdödning ger denna värmebehandling bl. a. en tjock och glansig produkt." Alla yoghurt-tillverkare vill väl ha en tjock och glansig produkt? :)

Jag är själv supernojig, men försöker intala mig själv att bara tänka på rekommendationerna, dvs t ex att det bara står om opastöriserade ostar och inte andra mejeriprodukter. Finns annars en risk att jag inte vågar äta nåt, vilket definitivt inte är bra för bebben.

Tack för bra info! Hittade själv bara om mjölken. Låter som att vi inte behöver oroa oss.

Men jag tänker som dig rent generellt - jag följer rekommendationerna. Känner att de finns där av en anledning. Å har insett när jag pratat med svägerskan (som bor i England) att vi många gånger har hårdare rekommendationer och regler kring tillverkning av mat.

På tal om annat - hur mår alla i värmen? Jag höll på att dö idag! Kändes som att jag kokade upp inifrån. Oerhört jobbig känsla..
  • pyre88

Skönt att ni tar ned min upprörda hets lite. Jag brann liksom av på det här med märkningen igår. Ska försöka hitta någon rimlig medelväg.

Jag håller på att bli tokig i värmen. Vi har hemskt mycket att stå i i dagarna då vi laddar för släktfest.

Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15