Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15
Finns det någon fler blivande mamma som väntar barn i Umeå till vintern? Det skulle vara roligt att följas åt under graviditeten och senare mammaledigheten!
Finns det någon fler blivande mamma som väntar barn i Umeå till vintern? Det skulle vara roligt att följas åt under graviditeten och senare mammaledigheten!
Oj, vill du ge några exempel? Vanlig mjölk och så går det bra? Står det ändå i det finstilta?
Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida, det verkar bara vara ost gjord på opastöriserad mjölk som man ska undvika. Jag skulle bli förvånad om Listeria lyckas växa till sig i en yoghurtkultur, det har många andra bakterier att konkurera med :) Tror inte du behöver oroa dig!
"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)"
Förresten var har du läst om att de har ändrat kraven om märkning? hittar ingenting om det på slv's hemsida.
Förresten var har du läst om att de har ändrat kraven om märkning? hittar ingenting om det på slv's hemsida.
Vad konstigt att livsmedelsverket avreglerat sådant, det borde vara tvärtom tycker man!
Fast som jag förstod det vill Livsmedelsverket göra det tuffare? Läste lite igår och då såg jag nått förslag från 2013 där de inte ens vill tillåta försäljning från bondgård. Opastöriserad mjölk är inte tillåtet att sälja vad jag förstått. Kan dock inte hitta om andra mejeriprodukter.
På slv står detta:
"Kravet på pastörisering
Pastöriseringskravet finns bara för konsumtionsmjölk och grädde. Detta står i 36 § i Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelshygien (LIVSFS 2005:20). Övriga mjölkprodukter får tillverkas av obehandlad (opastöriserad) mjölk. Livsmedelsföretagaren får dock inte släppa ut produkter på marknaden som inte är säkra. Läs mer om risker med opastöriserad mjölk via länk till höger."
= ICAs grädde borde vara Ok, annars skulle den väl inte få säljas i Sverige? Hade du källa på att den var opastöriserad pyre88?
"Mjölk som ska användas till fermenterade produkter, tex. filmjölk och yoghurt, upphettas ofta till en högre temperatur, 95ºC, under en lång tid, 10 minuter. Förutom avdödning ger denna värmebehandling bl. a. en tjock och glansig produkt." Alla yoghurt-tillverkare vill väl ha en tjock och glansig produkt? :)
Jag är själv supernojig, men försöker intala mig själv att bara tänka på rekommendationerna, dvs t ex att det bara står om opastöriserade ostar och inte andra mejeriprodukter. Finns annars en risk att jag inte vågar äta nåt, vilket definitivt inte är bra för bebben.
På slv står detta:
"Kravet på pastörisering
Pastöriseringskravet finns bara för konsumtionsmjölk och grädde. Detta står i 36 § i Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelshygien (LIVSFS 2005:20). Övriga mjölkprodukter får tillverkas av obehandlad (opastöriserad) mjölk. Livsmedelsföretagaren får dock inte släppa ut produkter på marknaden som inte är säkra. Läs mer om risker med opastöriserad mjölk via länk till höger."
= ICAs grädde borde vara Ok, annars skulle den väl inte få säljas i Sverige? Hade du källa på att den var opastöriserad pyre88?
"Mjölk som ska användas till fermenterade produkter, tex. filmjölk och yoghurt, upphettas ofta till en högre temperatur, 95ºC, under en lång tid, 10 minuter. Förutom avdödning ger denna värmebehandling bl. a. en tjock och glansig produkt." Alla yoghurt-tillverkare vill väl ha en tjock och glansig produkt? :)
Jag är själv supernojig, men försöker intala mig själv att bara tänka på rekommendationerna, dvs t ex att det bara står om opastöriserade ostar och inte andra mejeriprodukter. Finns annars en risk att jag inte vågar äta nåt, vilket definitivt inte är bra för bebben.
Skönt att ni tar ned min upprörda hets lite. Jag brann liksom av på det här med märkningen igår. Ska försöka hitta någon rimlig medelväg.
Jag håller på att bli tokig i värmen. Vi har hemskt mycket att stå i i dagarna då vi laddar för släktfest.