• Zenitha

Är mörk choklad mer rasistisk än vit?

Häromdan kunde man läsa om ett konditori som anklagades för att sälja rasistiska bakverk: 
    Konditori kritiseras för
    "rasistiska" bakverk www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/ Nu undrar jag förstås varför vi vanliga blekfisar som representeras av bakverken med vit choklad inte reagerar och känner oss kränkta- och varför de som reagerar över den mörka chokladen inte tar upp denna kränkning. Förresten. är inte smajlisar rasistiska...Skrattande Och vilket folkslag representerar de blå gubbarna?!

• Svar på tråden Är mörk choklad mer rasistisk än vit?
  • Mandel
    Zenitha skrev 2014-05-10 08:58:35 följande:
    Men åter igen- varför reagerar du över de bruna kakorna och inte över de vita? Det är liksom den springande punkten i tråden. Hur gör man brownies och chokladbollar utan kakao. Eller ska man ifrågasätta varför kakao är brun - egentligen är väl bönan vit från början..

Och: är café latte mindre rasitisk än svart kaffe, eller ska man se det som att det inte riktigt duger med svart kaffe- just för att det är svart? Och vad ska man då kalla mjölkdrickare? Kanske bäst att hålla sig till vatten,

Visst är det en absurd diskussion kan man tycka, men...kan jag som vit aldrig hävda rasistiska "baktankar" bakom ätbara vita produkter. Blöjor är vanligtvis vita- och de skiter man bokstavligt talat i. Vi kanske är många här som inte ens insett hur kränkta vi blir varje dag genom alla möjliga vita produkter. 
    Det handlar inte om färgen utan att man har valt att sälja en kaka som är nästan svart och väldigt lik den typiska nidbilden av just "negrer". Det finns ingen sådan utstuderad nidbild av vita utan just denna är lik den för mörkhyade. Hade kakan sålts i bara vit choklad hade ingen brytt sig för då är den inte lik nidbilden. Är du med på vad jag menar?

Jag personligen struntar i det, men jag förstår att folk reagerar. Jag hade inte brytt mig, men jag förstår att andra kanske reagerar, men varför man måste gör något stort av det förstår jag inte...

De andra chokladklubborna som visades på en annan bild i tråden är inte alls lika "illa". Där är det bara glada gubbar i olika chokladsorter.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • UniqueSnowflake
    Mandel skrev 2014-05-10 16:45:32 följande:
    Det handlar inte om färgen utan att man har valt att sälja en kaka som är nästan svart och väldigt lik den typiska nidbilden av just "negrer". Det finns ingen sådan utstuderad nidbild av vita utan just denna är lik den för mörkhyade. Hade kakan sålts i bara vit choklad hade ingen brytt sig för då är den inte lik nidbilden. Är du med på vad jag menar?

Jag personligen struntar i det, men jag förstår att folk reagerar. Jag hade inte brytt mig, men jag förstår att andra kanske reagerar, men varför man måste gör något stort av det förstår jag inte...

De andra chokladklubborna som visades på en annan bild i tråden är inte alls lika "illa". Där är det bara glada gubbar i olika chokladsorter.
    Larv!
  • Lindsey Egot the only one
    Zoja skrev 2014-05-10 10:52:29 följande:

I och med att kakorna drar åt nidbildshållet kan jag förstå att folk reagerar på det. Men att kalla det rasistiskt är i mina ögon bara fånigt, det är kakor som ansikten i tre olika chokladfärger, vad fan är grejen?

Så hade bakverket haft ett avlångt ansikte hade det varit ok då nidbilderna oftast var runda i ansiktsformen?
  • Orcha

Jag tycker att vi äter broccoli hädanefter även om det kan tolkas som grannens dagenefter-kräks-ansikte.
    Kräks

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • UniqueSnowflake
    Orcha skrev 2014-05-10 20:11:58 följande:
    Jag tycker att vi äter broccoli hädanefter även om det kan tolkas som grannens dagenefter-kräks-ansikte.
    Kräks
    *high five*
    Broccoli it is!
  • ladymidnight
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-10 15:08:38 följande:
    På vilket sätt drar kakorna åt nidbildshållet? Drar kakan med vit choklad lika mycket eller mindre åt nidbildshållet som de mörkare gör?

Känner du många som ser ut som bilden i TS? Typ seriefigursögon och cirkelrunda huvuden? Strössel till hår?
    Drömmer
    Fast det är ju det som är själva vitsen med nidbilder. De ser inte ut som människor, utan som nidbilder av människor. 

Här är ett par länkar med exempel på rasistiska nidbilder som använts t ex i USA under raslagarna.
    www.ferris.edu/jimcrow/picaninny/homepage.htm
    www.konstfack.se/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/2013/Joanna-Rubin-Drangers-bildskola/

Om ni inte orkar läsa texterna så kolla på bilderna. Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag tror inte att konditorn menade något illa, därför tycker jag det är lite synd att det blir ett sånt ståhej om det här.

Men jag tror också att en del är väldigt okunniga i hur rasistiska nidbilder använts (jag var det själv fram till för inte så länge sedan) och då är det svårt att förstå varför någon kan reagera så starkt på något som påminner om det. 

Varför ingen blir upprörd över den vita kakan är väl för att det inte funnits nidbilder av vita människor på samma sätt.

Om man ska ta ett jämförbart exempel: Tänk er att en manlig konditor med bakgrund i Turkiet skulle börja sälja kakor som påminner om en stereotyp av en svensk kvinna. Komplett med halmgul glasyr till hår, stora bröst, underbara barbara-mun och särade ben. Då tror jag många i tråden skulle nå ett slags klimax i indignation. Och ni skulle inte känna er lugnade av att han sade "vadå, är det sexistiskt att gilla glasyr och vit choklad nu också?". 
  • UniqueSnowflake
    ladymidnight skrev 2014-05-10 20:46:59 följande:
    Fast det är ju det som är själva vitsen med nidbilder. De ser inte ut som människor, utan som nidbilder av människor. 

Här är ett par länkar med exempel på rasistiska nidbilder som använts t ex i USA under raslagarna.
    www.ferris.edu/jimcrow/picaninny/homepage.htm
    www.konstfack.se/Aktuellt/Nyheter-och-pressme.../

Om ni inte orkar läsa texterna så kolla på bilderna. Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag tror inte att konditorn menade något illa, därför tycker jag det är lite synd att det blir ett sånt ståhej om det här.

Men jag tror också att en del är väldigt okunniga i hur rasistiska nidbilder använts (jag var det själv fram till för inte så länge sedan) och då är det svårt att förstå varför någon kan reagera så starkt på något som påminner om det. 

Varför ingen blir upprörd över den vita kakan är väl för att det inte funnits nidbilder av vita människor på samma sätt.

Om man ska ta ett jämförbart exempel: Tänk er att en manlig konditor med bakgrund i Turkiet skulle börja sälja kakor som påminner om en stereotyp av en svensk kvinna. Komplett med halmgul glasyr till hår, stora bröst, underbara barbara-mun och särade ben. Då tror jag många i tråden skulle nå ett slags klimax i indignation. Och ni skulle inte känna er lugnade av att han sade "vadå, är det sexistiskt att gilla glasyr och vit choklad nu också?". 
    I så fall är de där kak-klubborna precis lika mycket nidbilder för vita människor som de är för svarta!!
  • Lindsey Egot the only one
    Orcha skrev 2014-05-10 20:11:58 följande:

Kräks

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
    Men nu tycker jag du är elak mot alla utomjordingar. De kan inte hjälpa att de är gröna av avund! Men om du mumsar på broccoli kanske de tror att du diskriminerar dom. :-P
  • ladymidnight
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-10 20:52:23 följande:
    I så fall är de där kak-klubborna precis lika mycket nidbilder för vita människor som de är för svarta!!
    Du läste inte allt jag skrev va?
  • UniqueSnowflake
    ladymidnight skrev 2014-05-10 21:40:12 följande:
    Du läste inte allt jag skrev va?
    Det spelar ingen roll! CHOKLAD ÄR INTE RASISTISKT, herregud.
Svar på tråden Är mörk choklad mer rasistisk än vit?