UniqueSnowflake skrev 2014-05-10 15:08:38 följande:
På vilket sätt drar kakorna åt nidbildshållet? Drar kakan med vit choklad lika mycket eller mindre åt nidbildshållet som de mörkare gör?
Känner du många som ser ut som bilden i TS? Typ seriefigursögon och cirkelrunda huvuden? Strössel till hår?
Fast det är ju det som är själva vitsen med nidbilder. De ser inte ut som människor, utan som
nidbilder av människor.
Här är ett par länkar med exempel på rasistiska nidbilder som använts t ex i USA under raslagarna.
www.ferris.edu/jimcrow/picaninny/homepage.htm
www.konstfack.se/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/2013/Joanna-Rubin-Drangers-bildskola/
Om ni inte orkar läsa texterna så kolla på bilderna. Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag tror inte att konditorn menade något illa, därför tycker jag det är lite synd att det blir ett sånt ståhej om det här.
Men jag tror också att en del är väldigt okunniga i hur rasistiska nidbilder använts (jag var det själv fram till för inte så länge sedan) och då är det svårt att förstå varför någon kan reagera så starkt på något som påminner om det.
Varför ingen blir upprörd över den vita kakan är väl för att det inte funnits nidbilder av vita människor på samma sätt.
Om man ska ta ett jämförbart exempel: Tänk er att en manlig konditor med bakgrund i Turkiet skulle börja sälja kakor som påminner om en stereotyp av en svensk kvinna. Komplett med halmgul glasyr till hår, stora bröst, underbara barbara-mun och särade ben. Då tror jag många i tråden skulle nå ett slags klimax i indignation. Och ni skulle inte känna er lugnade av att han sade "vadå, är det sexistiskt att gilla glasyr och vit choklad nu också?".