Inlägg från: Mandel |Visa alla inlägg
  • Mandel

Är mörk choklad mer rasistisk än vit?

ladymidnight skrev 2014-05-10 01:41:42 följande:
    Sedan kan jag tycka att just diskussionen om Nogger var rätt löjlig. Jag tror heller verkligen inte att konditorn som gjorde kakorna hade något rasistiskt uppsåt (även om de lite olyckligt kom att likna "blackfaces", nidbilder av afrikaner). Men man behöver ju inte sprida myter om att en massa saker "anses" vara rasistiska för den skull. 
    Håller faktiskt med dig lite där!

Choklad oavsett färg är inte rasistiskt, inte heller bakverk är rasistiskt, men varför utmana ödet och göra en nästan svart kaka med strösselhår när den faktiskt liknar nidbilden av afrikanska människor?
    Hade det varit vilken annan form som helst hade det inte blivit ett pip om det, men nu är det lite på gränsen.
    Även om jag tycker att det i bland dras för långt det här med ordet neger och nidbilder osv. och folk blir kränkta så är det ju ändå onödigt att "provocera".

Handlar alltså inte om choklad i sig utan om vad man valt att framställa av chokladen.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Zenitha skrev 2014-05-10 08:58:35 följande:
    Men åter igen- varför reagerar du över de bruna kakorna och inte över de vita? Det är liksom den springande punkten i tråden. Hur gör man brownies och chokladbollar utan kakao. Eller ska man ifrågasätta varför kakao är brun - egentligen är väl bönan vit från början..

Och: är café latte mindre rasitisk än svart kaffe, eller ska man se det som att det inte riktigt duger med svart kaffe- just för att det är svart? Och vad ska man då kalla mjölkdrickare? Kanske bäst att hålla sig till vatten,

Visst är det en absurd diskussion kan man tycka, men...kan jag som vit aldrig hävda rasistiska "baktankar" bakom ätbara vita produkter. Blöjor är vanligtvis vita- och de skiter man bokstavligt talat i. Vi kanske är många här som inte ens insett hur kränkta vi blir varje dag genom alla möjliga vita produkter. 
    Det handlar inte om färgen utan att man har valt att sälja en kaka som är nästan svart och väldigt lik den typiska nidbilden av just "negrer". Det finns ingen sådan utstuderad nidbild av vita utan just denna är lik den för mörkhyade. Hade kakan sålts i bara vit choklad hade ingen brytt sig för då är den inte lik nidbilden. Är du med på vad jag menar?

Jag personligen struntar i det, men jag förstår att folk reagerar. Jag hade inte brytt mig, men jag förstår att andra kanske reagerar, men varför man måste gör något stort av det förstår jag inte...

De andra chokladklubborna som visades på en annan bild i tråden är inte alls lika "illa". Där är det bara glada gubbar i olika chokladsorter.
  • Mandel
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-10 16:48:26 följande:
    Larv!
    Nu är jag inte med på vad du menar med ditt larv.
    Är det jag som är larvig som förstår att andra reagerar fast jag själv inte skulle reagera? Är det larvigt att förstå att andra kanske inte tycker och tänker som jag?
Svar på tråden Är mörk choklad mer rasistisk än vit?