Inlägg från: UniqueSnowflake |Visa alla inlägg
  • UniqueSnowflake

Är mörk choklad mer rasistisk än vit?

Nej det är väl självklart att mörk choklad inte är mer rasistisk än vit. De här människorna som anmäler sånt här har för lite att göra men anslag för sin verksamhet, så de letar problem där de inte finns. De borde låta den private näringsidkaren vara ifred!

Trams är vad det är.

• UniqueSnowflake

Rättelse. Varken röd, vit, gul, grå, brun eller svart choklad är rasistisk. CHOKLAD KAN INTE VARA RASISTISKT.

• UniqueSnowflake

Men snart kommer nog någon som tycker att "mörk choklad kan inte vara tillräckligt rasistisk!"

• UniqueSnowflake
    Orcha skrev 2014-05-10 00:16:14 följande:
    Btw, finns det svart choklad?
    Nja men det finns ju 80%-ig kakao och t o m 99%ig. Den är väldigt väldigt mörk, nästan svart.
  • UniqueSnowflake
    Orcha skrev 2014-05-10 00:26:32 följande:
    Fan...

Jag får gå och av-chokoladisera mig nu då för att inte vara politiskt inkorrekt? (a-c)

Om man ersätter det med en högre sexdrift så borde det utkristallisera...
    Ja, eller nä...

Fan... smile8.gif
    Ja men visst. Mörk choklad har en högre sexdrift än vit choklad! Och det vet väl alla att äkta choklad, minst 65% kakao är ett afrodisiakum? Det framkallar kärlekskänslor.
  • UniqueSnowflake

Förövrigt, hur kan dessa tillåtas i Frankrike? Är det inte lika känsligt med rasdiskriminering där?

http://www.hotelchocolat.com/Images/Product/Alternative/xxlarge/dark-smiley-lick-1.jpg

• UniqueSnowflake
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-10 00:41:04 följande:
    Va söta!

Och tydligen är visst mörk choklad rasistisk men inte vit. Men tänk om en mörkhyad enbart säljer vita chokladgubbar. Vore inte det lika rasistiskt som om en vit sålde enbart mörka chokladgubbar?
    Bra poäng, men det kommer vi nog aldrig få veta Skrattande
  • UniqueSnowflake
    Zoja skrev 2014-05-10 10:52:29 följande:
    I och med att kakorna drar åt nidbildshållet kan jag förstå att folk reagerar på det. Men att kalla det rasistiskt är i mina ögon bara fånigt, det är kakor som ansikten i tre olika chokladfärger, vad fan är grejen?
    På vilket sätt drar kakorna åt nidbildshållet? Drar kakan med vit choklad lika mycket eller mindre åt nidbildshållet som de mörkare gör?

Känner du många som ser ut som bilden i TS? Typ seriefigursögon och cirkelrunda huvuden? Strössel till hår?
    Drömmer

Nej jag säger som Radhuspinglan, allt är fan rasism numera.
    Bara det att den som är utsatt för VERKLIG rasism bara skulle fnysa åt dessa fånerier.
  • UniqueSnowflake
    Zoja skrev 2014-05-10 15:13:07 följande:
    Jag tycker att det ser ut som det. Om du kollar på en nidbild kanske du också ser att det finns liknande drag.

Nej det gör jag inte, varför frågar du ens det?

Det är ju precis det jag också säger. Det är fånigt att kalla de kakorna för rasistiskt.

Jag håller inte alls med dig om att kakorna skulle vara nidbilder. Men jag tror folk sa samma sak när Musse Pigg och Långben dök upp i filmer också, då hade de inte vita ansikten heller. 

"Va, en kort snubbe med stora öron! Och en lång snubbe med smala långa öron och stora tänder! Och lantisarna ska vara dumma gäss, (Mårten Gås) mobbing mot lantisar!"

Men jag håller helt med dig om att det är otroligt fånigt och även nedvärderande att kalla kakorna rasistiska.

• UniqueSnowflake
    Mandel skrev 2014-05-10 16:45:32 följande:
    Det handlar inte om färgen utan att man har valt att sälja en kaka som är nästan svart och väldigt lik den typiska nidbilden av just "negrer". Det finns ingen sådan utstuderad nidbild av vita utan just denna är lik den för mörkhyade. Hade kakan sålts i bara vit choklad hade ingen brytt sig för då är den inte lik nidbilden. Är du med på vad jag menar?

Jag personligen struntar i det, men jag förstår att folk reagerar. Jag hade inte brytt mig, men jag förstår att andra kanske reagerar, men varför man måste gör något stort av det förstår jag inte...

De andra chokladklubborna som visades på en annan bild i tråden är inte alls lika "illa". Där är det bara glada gubbar i olika chokladsorter.
    Larv!
  • UniqueSnowflake
    Orcha skrev 2014-05-10 20:11:58 följande:
    Jag tycker att vi äter broccoli hädanefter även om det kan tolkas som grannens dagenefter-kräks-ansikte.
    Kräks
    *high five*
    Broccoli it is!
  • UniqueSnowflake
    ladymidnight skrev 2014-05-10 20:46:59 följande:
    Fast det är ju det som är själva vitsen med nidbilder. De ser inte ut som människor, utan som nidbilder av människor. 

Här är ett par länkar med exempel på rasistiska nidbilder som använts t ex i USA under raslagarna.
    www.ferris.edu/jimcrow/picaninny/homepage.htm
    www.konstfack.se/Aktuellt/Nyheter-och-pressme.../

Om ni inte orkar läsa texterna så kolla på bilderna. Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag tror inte att konditorn menade något illa, därför tycker jag det är lite synd att det blir ett sånt ståhej om det här.

Men jag tror också att en del är väldigt okunniga i hur rasistiska nidbilder använts (jag var det själv fram till för inte så länge sedan) och då är det svårt att förstå varför någon kan reagera så starkt på något som påminner om det. 

Varför ingen blir upprörd över den vita kakan är väl för att det inte funnits nidbilder av vita människor på samma sätt.

Om man ska ta ett jämförbart exempel: Tänk er att en manlig konditor med bakgrund i Turkiet skulle börja sälja kakor som påminner om en stereotyp av en svensk kvinna. Komplett med halmgul glasyr till hår, stora bröst, underbara barbara-mun och särade ben. Då tror jag många i tråden skulle nå ett slags klimax i indignation. Och ni skulle inte känna er lugnade av att han sade "vadå, är det sexistiskt att gilla glasyr och vit choklad nu också?". 
    I så fall är de där kak-klubborna precis lika mycket nidbilder för vita människor som de är för svarta!!
  • UniqueSnowflake
    ladymidnight skrev 2014-05-10 21:40:12 följande:
    Du läste inte allt jag skrev va?
    Det spelar ingen roll! CHOKLAD ÄR INTE RASISTISKT, herregud.
  • UniqueSnowflake
    Snoddasen skrev 2014-05-10 22:17:34 följande:
    88black tog dom bort då dom ansåg den som rasistisk". Gatan världens godaste glass ju :(
    Minns du hur det gick för Nogger? Den har också varit på tapeten.
  • UniqueSnowflake
    ladymidnight skrev 2014-05-10 20:46:59 följande:
    Om man ska ta ett jämförbart exempel: Tänk er att en manlig konditor med bakgrund i Turkiet skulle börja sälja kakor som påminner om en stereotyp av en svensk kvinna. Komplett med halmgul glasyr till hår, stora bröst, underbara barbara-mun och särade ben. Då tror jag många i tråden skulle nå ett slags klimax i indignation. Och ni skulle inte känna er lugnade av att han sade "vadå, är det sexistiskt att gilla glasyr och vit choklad nu också?". 
    Var det inte så att SIFO frågat den svenska befolkningen ifall de tyckte negerbollar var rasistiska, varav 3% svarat ja, men hela 97% svarat nej? Eller blandar jag ihop?

Jag kan garantera dig att minst 97% av Sveriges blonda kvinnor med stora bröst inte skulle bry sig ett jävla skit. Men så är de flesta inte så lättkränkta som du och ditt FI-gäng verkar tro.
  • UniqueSnowflake
    J90 skrev 2014-05-10 22:41:01 följande:

Jo, det spelar stor roll. Det är såklart inte kakao i sig, utan vad man gör med chokladen.

Om en person skulle smeta ut choklad och baka en kaka formad som ett hakkors, så är det inte ok längre och det är inte bara choklad längre!
    Godwins Law. OH GOD how I love Godwins law.

http://cdn3.pcadvisor.co.uk/cmsdata/features/3500122/godwinsLaw.png
  • UniqueSnowflake
    J90 skrev 2014-05-10 22:53:29 följande:

Det är väl i alla fall en tråd som väldigt mycket handlar om rasism och kränkande av andra människor?!
    Gör den...? Drömmer
  • UniqueSnowflake
    J90 skrev 2014-05-10 23:09:51 följande:

Ja!
    Jaha, ja om du säger så, då.
  • UniqueSnowflake
    Paddil skrev 2014-05-11 21:08:51 följande:
    Ingen som har funderat över hur reaktionerna blivit om konditoriet INTE skulle gjort några bruna kakor ALLS? Om det endast funnits vita kakor till försäljning tror jag att det också skulle ifrågasatts. Hur borde konditorn gjort?
    Då hade det nog hetat "Apartheid".
  • UniqueSnowflake
    Zenitha skrev 2014-05-11 23:03:17 följande:
    Nej, Aparthead!
    Ah! Så klart Solig
Svar på tråden Är mörk choklad mer rasistisk än vit?