• Zenitha

Är mörk choklad mer rasistisk än vit?

Häromdan kunde man läsa om ett konditori som anklagades för att sälja rasistiska bakverk: 
    Konditori kritiseras för
    "rasistiska" bakverk www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/ Nu undrar jag förstås varför vi vanliga blekfisar som representeras av bakverken med vit choklad inte reagerar och känner oss kränkta- och varför de som reagerar över den mörka chokladen inte tar upp denna kränkning. Förresten. är inte smajlisar rasistiska...Skrattande Och vilket folkslag representerar de blå gubbarna?!

• Svar på tråden Är mörk choklad mer rasistisk än vit?
  • Pathfinder
    J90 skrev 2014-05-10 00:12:28 följande:
    Nej, inte rasistiska enligt mig! Ska tilläggas att jag är en person som ogillar enormt de som kallar chokladboll för "negerboll".
    Jag håller med dig. (Och även jag tar avstånd mot ordet negerboll).

Jag ser de inte som rasistiska, speciellt inte eftersom det finns  i allt från vitt, till brunt och svart.
    Men jag gissar att problemet är att de mörka påminner för mycket om så kallade "pickaninnys", vilket får folk att reagera.
  • taquine

Det är ju inte bara choklad som kan vara rasistisk utan även pepparkaka och lakrits, förstår inte afrosvenskarnas ordförande att han bara drar ett löjes skimmer över vad rasism egentligen är. Snacka om att vara kontraproduktiv . 

• taquine

Är man rasist om man äter dessa?
    If you're going trough hell, keep going/WC
  • Juronjaure

Grejen är den att EN eller möjligen TVÅ har klagat på stället som sålde dessa. De övriga 518(?) tyckte om kakorna... Det säger mer om gnällspikarna än verkligheten. Chefen gör rätt i att inte bry sig så mycket. Dessutom har klagomålen kommit från folk som bara sett en av kakorna (vi får väl utgå från att det är den bruna eller den svarta de sett). Vilket iofs inte gör det hela mindre löjligt, men i alla fall...

Det löjliga i den här historien, och andra "jag känner mig kränkt"-historier som vår kära skvallerkärring EXPRESSEN publicerar är att ENSTAKA människors idioti förstoras upp så att det verkar som att det finns en STOR grupp människor som blir kränkta av choklad. Och så är det inte... 

• Zoja

I och med att kakorna drar åt nidbildshållet kan jag förstå att folk reagerar på det. Men att kalla det rasistiskt är i mina ögon bara fånigt, det är kakor som ansikten i tre olika chokladfärger, vad fan är grejen?

• UniqueSnowflake
    Zoja skrev 2014-05-10 10:52:29 följande:
    I och med att kakorna drar åt nidbildshållet kan jag förstå att folk reagerar på det. Men att kalla det rasistiskt är i mina ögon bara fånigt, det är kakor som ansikten i tre olika chokladfärger, vad fan är grejen?
    På vilket sätt drar kakorna åt nidbildshållet? Drar kakan med vit choklad lika mycket eller mindre åt nidbildshållet som de mörkare gör?

Känner du många som ser ut som bilden i TS? Typ seriefigursögon och cirkelrunda huvuden? Strössel till hår?
    Drömmer

Nej jag säger som Radhuspinglan, allt är fan rasism numera.
    Bara det att den som är utsatt för VERKLIG rasism bara skulle fnysa åt dessa fånerier.
  • Zoja
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-10 15:08:38 följande:
    På vilket sätt drar kakorna åt nidbildshållet? Drar kakan med vit choklad lika mycket eller mindre åt nidbildshållet som de mörkare gör?

Känner du många som ser ut som bilden i TS? Typ seriefigursögon och cirkelrunda huvuden? Strössel till hår?
    Drömmer

Nej jag säger som Radhuspinglan, allt är fan rasism numera.
    Bara det att den som är utsatt för VERKLIG rasism bara skulle fnysa åt dessa fånerier.
    Jag tycker att det ser ut som det. Om du kollar på en nidbild kanske du också ser att det finns liknande drag.

Nej det gör jag inte, varför frågar du ens det?

Det är ju precis det jag också säger. Det är fånigt att kalla de kakorna för rasistiskt.
  • UniqueSnowflake
    Zoja skrev 2014-05-10 15:13:07 följande:
    Jag tycker att det ser ut som det. Om du kollar på en nidbild kanske du också ser att det finns liknande drag.

Nej det gör jag inte, varför frågar du ens det?

Det är ju precis det jag också säger. Det är fånigt att kalla de kakorna för rasistiskt.

Jag håller inte alls med dig om att kakorna skulle vara nidbilder. Men jag tror folk sa samma sak när Musse Pigg och Långben dök upp i filmer också, då hade de inte vita ansikten heller. 

"Va, en kort snubbe med stora öron! Och en lång snubbe med smala långa öron och stora tänder! Och lantisarna ska vara dumma gäss, (Mårten Gås) mobbing mot lantisar!"

Men jag håller helt med dig om att det är otroligt fånigt och även nedvärderande att kalla kakorna rasistiska.

• Zenitha
    taquine skrev 2014-05-10 09:56:36 följande:

Är man rasist om man äter dessa?
    En av dem liknar farbror Bertil, honom får man absolut inte äta..
Svar på tråden Är mörk choklad mer rasistisk än vit?