• Zenitha

Är mörk choklad mer rasistisk än vit?

Häromdan kunde man läsa om ett konditori som anklagades för att sälja rasistiska bakverk: 
    Konditori kritiseras för
    "rasistiska" bakverk www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/ Nu undrar jag förstås varför vi vanliga blekfisar som representeras av bakverken med vit choklad inte reagerar och känner oss kränkta- och varför de som reagerar över den mörka chokladen inte tar upp denna kränkning. Förresten. är inte smajlisar rasistiska...Skrattande Och vilket folkslag representerar de blå gubbarna?!

• Svar på tråden Är mörk choklad mer rasistisk än vit?
  • Snoddasen

88black tog dom bort då dom ansåg den som rasistisk". Gatan världens godaste glass ju :(

• UniqueSnowflake
    Snoddasen skrev 2014-05-10 22:17:34 följande:
    88black tog dom bort då dom ansåg den som rasistisk". Gatan världens godaste glass ju :(
    Minns du hur det gick för Nogger? Den har också varit på tapeten.
  • J90
    ladymidnight skrev 2014-05-10 20:46:59 följande:
    Fast det är ju det som är själva vitsen med nidbilder. De ser inte ut som människor, utan som nidbilder av människor. 

Här är ett par länkar med exempel på rasistiska nidbilder som använts t ex i USA under raslagarna.

www.ferris.edu/jimcrow/picaninny/homepage.htm

www.konstfack.se/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/2013/Joanna-Rubin-Drangers-bildskola/

Om ni inte orkar läsa texterna så kolla på bilderna. Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag tror inte att konditorn menade något illa, därför tycker jag det är lite synd att det blir ett sånt ståhej om det här.

Men jag tror också att en del är väldigt okunniga i hur rasistiska nidbilder använts (jag var det själv fram till för inte så länge sedan) och då är det svårt att förstå varför någon kan reagera så starkt på något som påminner om det. 

Varför ingen blir upprörd över den vita kakan är väl för att det inte funnits nidbilder av vita människor på samma sätt.

Om man ska ta ett jämförbart exempel: Tänk er att en manlig konditor med bakgrund i Turkiet skulle börja sälja kakor som påminner om en stereotyp av en svensk kvinna. Komplett med halmgul glasyr till hår, stora bröst, underbara barbara-mun och särade ben. Då tror jag många i tråden skulle nå ett slags klimax i indignation. Och ni skulle inte känna er lugnade av att han sade "vadå, är det sexistiskt att gilla glasyr och vit choklad nu också?". 

• J90
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-10 22:12:06 följande:
    Det spelar ingen roll! CHOKLAD ÄR INTE RASISTISKT, herregud.

Jo, det spelar stor roll. Det är såklart inte kakao i sig, utan vad man gör med chokladen.

Om en person skulle smeta ut choklad och baka en kaka formad som ett hakkors, så är det inte ok längre och det är inte bara choklad längre!
  • UniqueSnowflake
    ladymidnight skrev 2014-05-10 20:46:59 följande:
    Om man ska ta ett jämförbart exempel: Tänk er att en manlig konditor med bakgrund i Turkiet skulle börja sälja kakor som påminner om en stereotyp av en svensk kvinna. Komplett med halmgul glasyr till hår, stora bröst, underbara barbara-mun och särade ben. Då tror jag många i tråden skulle nå ett slags klimax i indignation. Och ni skulle inte känna er lugnade av att han sade "vadå, är det sexistiskt att gilla glasyr och vit choklad nu också?". 
    Var det inte så att SIFO frågat den svenska befolkningen ifall de tyckte negerbollar var rasistiska, varav 3% svarat ja, men hela 97% svarat nej? Eller blandar jag ihop?

Jag kan garantera dig att minst 97% av Sveriges blonda kvinnor med stora bröst inte skulle bry sig ett jävla skit. Men så är de flesta inte så lättkränkta som du och ditt FI-gäng verkar tro.
  • UniqueSnowflake
    J90 skrev 2014-05-10 22:41:01 följande:

Jo, det spelar stor roll. Det är såklart inte kakao i sig, utan vad man gör med chokladen.

Om en person skulle smeta ut choklad och baka en kaka formad som ett hakkors, så är det inte ok längre och det är inte bara choklad längre!
    Godwins Law. OH GOD how I love Godwins law.

http://cdn3.pcadvisor.co.uk/cmsdata/features/3500122/godwinsLaw.png
  • J90
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-10 22:44:21 följande:
    Godwins Law. OH GOD how I love Godwins law.

Det är väl i alla fall en tråd som väldigt mycket handlar om rasism och kränkande av andra människor?!
  • UniqueSnowflake
    J90 skrev 2014-05-10 22:53:29 följande:

Det är väl i alla fall en tråd som väldigt mycket handlar om rasism och kränkande av andra människor?!
    Gör den...? Drömmer
  • J90
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-10 23:07:06 följande:
    Gör den...?

Ja!
  • UniqueSnowflake
    J90 skrev 2014-05-10 23:09:51 följande:

Ja!
    Jaha, ja om du säger så, då.
Svar på tråden Är mörk choklad mer rasistisk än vit?