• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • Erika 146

Lupin84

Jag fick rekommendation att vänta 5-6mån innan situps och situps är inget någon pt förespråkar innan man fått bra bål/bäckenstabilitet. Situps ger även bara effekt på ytliga magmuskler inte de djupa som är viktigast både för stabiliteten och resultat ð???

• Erika 146

Så är det även viktigt att myskeldelningen i magmusklerna gått tillbaka. Hopp ska man inte heller utsätta kroppen för för tidigt men vet ingen tidsrekommendation utan där är det viktigt att man gjort knipövningar tillräckligt länge för att kunna knipa när man belastar bäckenet med hopp/tunga lyft mm.
    Jag har själv börjat köra lätt styrketräning nu mixat med långa promenader.

• trulle82

Jag har tänkt börja träna, men det har inte blivit av Skrattande. Men som Erika säger ska man nog vänta med situps, kanske träna plankan eller andra övningar först. Finns ju en app som heter mammamage som sägs vara bra, men har inte testat den själv.

Knipövningar är jag jättedålig på att göra. Tänker att jag ska göra det när jag ammar men jag glömmer alltid bort det. Kan ju vara bra att göra om man tänker sig att komma igång att springa igen.

• trulle82

Nu är Alva 4 månader. Hon sover lite bättre men fortfarande inte bra Skrattande
    Hur sover era bebisar om dagarna/nätterna. Har ni kommit in i några rutiner än?

• kokos

Nu har vi bestämt oss. Blir bebisverkstad när denna kartan minipiller är slut

Det är jätteskillnad på sömnen om han får ersättning bara innan nattning eller gröt/mat. Inatt sov han 19:30-02:30 och då åt han mat. Natten innan sov han 19:30-23:30 och då fick han bara ersättning innan.

På dagen sover han mellan 7:30-8:15 cirka, sedan 10:30-13, och 15-16:30 ungefär. Men han är uppe vid 5-5:30 på morgonen

• trulle82
    kokos skrev 2014-09-19 10:28:44 följande:

Nu har vi bestämt oss. Blir bebisverkstad när denna kartan minipiller är slut

Det är jätteskillnad på sömnen om han får ersättning bara innan nattning eller gröt/mat. Inatt sov han 19:30-02:30 och då åt han mat. Natten innan sov han 19:30-23:30 och då fick han bara ersättning innan.

På dagen sover han mellan 7:30-8:15 cirka, sedan 10:30-13, och 15-16:30 ungefär. Men han är uppe vid 5-5:30 på morgonen

Ja vilken skillnad. Nåt att testa. Hur gammal är han nu? Sover han sedan till 5?
  • kokos
    trulle82 skrev 2014-09-19 11:47:16 följande:

Ja vilken skillnad. Nåt att testa. Hur gammal är han nu? Sover han sedan till 5?

Natten med ersättning åt han vid 03 också. Inatt åt han vid 2:30 och sov till 05:30.

Han är 4,5 månad nu.
  • Amalian83

Jag tränar i parken med andra mammor. Upplägget är anpassat för nyblivna mammor. Exempel på övningar är plankan, höftlyft, benböj, armhävningar, dips, bulgarisk benböj, utfall och korta löpintervaller i backe/trapp. Har funkat bra för mig. Kört sedan bebis var 10 veckor.

Ska börja med smakprov nästa vecka när bebis blir 4 mån. Någon som har bra råd/tips?

• SophiaI

Idag har vi varit på prova-på babysim. Edit gillade det :) Någon mer som testat det?

• nellang
    lupin84 skrev 2014-09-18 21:50:30 följande:

Tänder tror jag dröjer. Mina andra har varit 8-9 mån, blir nog samma för Thor.

Hur har ni gjort med träning efter fl? Tänker situps, hopp osv? När kan man utföra der?

Vad kul att du vill börja träna. Först o främst -lyssna på din kropp. Alla klarar vi olika. Jag tränade länge under graviditeten (v36) och satte igång när lillkillen var 10 veckor. Undvik vanliga sit ups. Träna djupa magmusklerna. Tänk på att koppla på magen så ofta du kan. Perfekt vid barnvagnspromenader. Kör vagnen med en hand ibland och känn skillnaden på spänd och icke spänd sida.

MammaMage appen är bra om man är nybörjare, svaga muskler. Själv tyckte jag att den gick för långsamt men kompisen älskar den.

Hör av dig om du vill ha tips på bra core övningar. Lycka till!
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014