• majsan1980

Hur ont gör det?

Hur ont gör det att föda? Är det som mensvärk gånger 100 ? Är jätterädd för smärta men är rätt van med mensvärk

• Svar på tråden Hur ont gör det?
  • Svansjön

Ni kanske jag får skit av att tipsa om detta. Men jag har läst tråden och får känslan av att de flesta vill få dig att välja en vaginal förlossning, att få dig att känna dig trygg med att smärtan är helt okej. Jag är helt med i deras argument, jag tycker också man ska försöka bearbeta sina tankar och försöka vilja genomgå en vaginal förlossning. Men efter att jag lyssna på denna dokumentär: Dokumentär SR- Svenska berättelse- hellre dö än föda barn, så kan jag förstå att du vill ha hjälp. Denna dokumentär är ju riktad för den som verkligen vill få igenom ett kejsarsnitt. Men den fick mig att inse att "vi" andra måste acceptera dina känslor och att du måste ta de val som får dig att må bäst. Annars är risken att slutet av din graviditet blir jätte jobbig och att när barnet väl är ute kanske du riskerar förlossningsdepression.

Lyssna gärna på dokumentären, jag tror du kommer känna igen dig i vissa saker!

• majsan1980
    Batmamba skrev 2014-06-06 20:08:12 följande:
    Ja, det är superhäftigt att föda fram sitt barn! Men pigg efter förlossningen kan jag knappast påstå att jag var... Och då gick det ändå hyfsat snabbt för mig.
    Okej, trodde att man är pigg efter det. Det är vad alla säger när de jämför vaginal förlossning och kejsarsnitt. Men kanske beror på att man jämför med det
  • majsan1980
    Svansjön skrev 2014-06-07 09:40:47 följande:
    Ni kanske jag får skit av att tipsa om detta. Men jag har läst tråden och får känslan av att de flesta vill få dig att välja en vaginal förlossning, att få dig att känna dig trygg med att smärtan är helt okej. Jag är helt med i deras argument, jag tycker också man ska försöka bearbeta sina tankar och försöka vilja genomgå en vaginal förlossning. Men efter att jag lyssna på denna dokumentär: Dokumentär SR- Svenska berättelse- hellre dö än föda barn, så kan jag förstå att du vill ha hjälp. Denna dokumentär är ju riktad för den som verkligen vill få igenom ett kejsarsnitt. Men den fick mig att inse att "vi" andra måste acceptera dina känslor och att du måste ta de val som får dig att må bäst. Annars är risken att slutet av din graviditet blir jätte jobbig och att när barnet väl är ute kanske du riskerar förlossningsdepression.

Lyssna gärna på dokumentären, jag tror du kommer känna igen dig i vissa saker!
    Tack svansjön! Ska ta och lyssna på dokumentären. Ja det är inte riktigt accepterat att inte föda vaginalt. Jag tror säkert det är häftigt att föda fram sitt barn men tror samtidigt inte att en förlossning blir bra om man är rädd innan och inte idag ser något positivt med en vaginal. Det lär knappast bli en bra upplevelse...
  • RubyRed
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-06 15:25:09 följande:
    Du får nog olika svar från olika föderskor .

Jag har fött tre barn med enbart lustgas. Det har gjort oerhört ont, men samtidigt har det gått bra och jag har aldrig tänkt tanken på att be dem sticka en nål i ryggen och har aldrig känt mig rädd under själva förlossningarna. 

Värkarbetet i öppningsskedet tycker jag känns just som mensvärk. I början som svag mensvärk och mot slutet av öppningsskedet så att man bara vrålar och inte vet vart man ska ta vägen. Men man hinner vänja sig . Smärta ökar successivt (även med trean som gick väldigt fort).

När krystningsvärkarna sätter igång så är det mycket av en befrielse. Känns annorlunda. Påminner mycket om magsjuka tycker jag. Du vet den där okontrollerbara känslan av att magen vänder ut och in på sig själv.....fast åt andra hållet då . Sedan står huvudet i öppningen och det känns som att kissa ut en melon - "Burn, burn, burn....the ring of fire" - och när huvudet är ute så känns det som en bläckfisk som rinner ut .

Det kommer att gå fint. Efter första barnet var jag rädd för att beställa tandläkartid en månad efter förlossningen . Det är häftigt att föda barn. Urkraft bokstavligen. Det gör fruktansvärt ont, men samtidigt är det så positivt......man föder fram ett barn......ett BARN ! 

Detta är nog en av de bästa beskrivningarna av en förlossning jag läst!
  • majsan1980
    majsan1980 skrev 2014-06-07 10:27:37 följande:
    Tack svansjön! Ska ta och lyssna på dokumentären. Ja det är inte riktigt accepterat att inte föda vaginalt. Jag tror säkert det är häftigt att föda fram sitt barn men tror samtidigt inte att en förlossning blir bra om man är rädd innan och inte idag ser något positivt med en vaginal. Det lär knappast bli en bra upplevelse...
    Har nu lyssnat på dokumentären och måste bara säga vilken bra berättelse, jag kände igen mig i så mycket som hon berättade. Tycker verkligen fler borde lyssna för att förstå hur människor känner inför vaginal förlossning. Har självt känt skam som hon pratade om, som att någonting är fel på en. Tack verkligen för att du tipsade om det!!!
    Undrar också varför många berättar om deras smärtfulla förlossningar och de flesta som gör kejsarsnitt har många positiva erfarenheter, men ändå propsar allt på att man ändå ska föda vaginalt...
  • ingeborg34

Jag har.mått förträffligt efter mina (vaginala) förlossningar. Träningsvärk men annars frisk, stark och full av endorfiner.

majsan1980 skrev 2014-06-07 10:19:19 följande:
    Okej, trodde att man är pigg efter det. Det är vad alla säger när de jämför vaginal förlossning och kejsarsnitt. Men kanske beror på att man jämför med det

majsan1980 skrev 2014-06-07 10:19:19 följande:

• Svansjön
    majsan1980 skrev 2014-06-07 12:00:45 följande:
    Har nu lyssnat på dokumentären och måste bara säga vilken bra berättelse, jag kände igen mig i så mycket som hon berättade. Tycker verkligen fler borde lyssna för att förstå hur människor känner inför vaginal förlossning. Har självt känt skam som hon pratade om, som att någonting är fel på en. Tack verkligen för att du tipsade om det!!!
    Undrar också varför många berättar om deras smärtfulla förlossningar och de flesta som gör kejsarsnitt har många positiva erfarenheter, men ändå propsar allt på att man ändå ska föda vaginalt...
    Jag fick en annan syn på rädslan för vaginal förlossning och att kejsarsnitt då är det bästa för både mamman och barnet i det fallet.

Sen förstår man också hur tufft det var för henne att få ett intyg om kejsarsnitt, hon fick verkligen kämpa för det.

Tycker fler borde lyssna på den!

Hoppas du väljer efter ditt hjärta och det du mår bäst av!
  • Pingvinanie
    majsan1980 skrev 2014-06-07 12:00:45 följande:
    Det är lite bättre för barnet att genomgå en vaginal förlossning, hjälper bland annat immunförsvaret. Sen är det otroligt svårt att ens få kejsarsnitt! Man är ju skapt för detta. Har man en stark rädsla, fobi eller vad man ska kalla det tycker jag absolut att man ska göra kejsarsnitt men annars fattar jag inte varför man inte ska föda vaginalt om man kan faktist. Det är ju något av det häftigaste (för de flesta) man någonsin är med om.
  • Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-07 13:08:32 följande:
    Det är lite bättre för barnet att genomgå en vaginal förlossning, hjälper bland annat immunförsvaret. Sen är det otroligt svårt att ens få kejsarsnitt! Man är ju skapt för detta. Har man en stark rädsla, fobi eller vad man ska kalla det tycker jag absolut att man ska göra kejsarsnitt men annars fattar jag inte varför man inte ska föda vaginalt om man kan faktist. Det är ju något av det häftigaste (för de flesta) man någonsin är med om.
    Hur hjälper det immunförsvaret? Är det det där de säger om att det är positivt för barnet att passera förbi vid anus så barnet blir extra motståndskraftigt du menar nu?
  • Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-06 23:10:21 följande:
    Sjukt eller hur! Var det en komplicerad förlossning? Jag förträngde ändå smärtan på typ 3 veckor:.. Men minns att min bm på förlossningen hade 2 barn och jag frågade henne hur hon kunde vara så dum att gå igenom skiten igen:)
    Haha! Förstår din fråga, jag undrar jag med! Egentligen inte. Klarade värkarna bra och jag sprack inte så jättemycket. Fick dock krysta i 4,5 h och sen kom dottern när en bm tryckte på min mage, en tryckte upp mina ben bakom nacken och en försökte "sära" där nere med dina händer så hårt hon kunde, plus att jag upplevde det som så smärtsamt att jag var helt säker på att jag skulle dö då hon väl kom ut.

Men egentligen hade jag ju ingen mardrömsförlossning. :) 3 veckor var tufft! Haha!
  • yndra

Med lustgas sa gor det ont men man overlever. Utan ngn smartlindring sa ar det fruktansvart!!

• Pingvinanie
    Voodoodoll skrev 2014-06-07 21:48:27 följande:
    Haha! Förstår din fråga, jag undrar jag med! Egentligen inte. Klarade värkarna bra och jag sprack inte så jättemycket. Fick dock krysta i 4,5 h och sen kom dottern när en bm tryckte på min mage, en tryckte upp mina ben bakom nacken och en försökte "sära" där nere med dina händer så hårt hon kunde, plus att jag upplevde det som så smärtsamt att jag var helt säker på att jag skulle dö då hon väl kom ut.

Men egentligen hade jag ju ingen mardrömsförlossning. :) 3 veckor var tufft! Haha!
    Okej fast för mig låter det som en mardröm! Jag krystade två gånger så var han ute, 12 min tog det.

Ja, de har väl med bakterier att göra.. Är inte jättepåläst men vet att det ska vara bra e immunförsvaret. därmed inte sagt att barn som blir utsnittade mår sämre i livet :)
  • majsan1980
    Pingvinanie skrev 2014-06-07 22:51:52 följande:
    Okej fast för mig låter det som en mardröm! Jag krystade två gånger så var han ute, 12 min tog det.
    Ja, de har väl med bakterier att göra.. Är inte jättepåläst men vet att det ska vara bra e immunförsvaret. därmed inte sagt att barn som blir utsnittade mår sämre i livet :)
    Nej om planerade snitt var dåliga för ett barn, så skulle de väl aldrig godkännas. Finns nog för och nackdelar med både snitt och vaginal förlossning för både mamma och barn. Men tror ändå att det alternativ som känns tryggast för mamman mår också barnet bra av.
  • Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-07 22:51:52 följande:

Det är nog smärtan som fått mig avskräckt. Skönt att höra om andra det gått bättre för! :)

Jag tänker såhär med just dom bakterierna; vore det SÅ extremt noga med de där anal-bakterierna kunde de väl rimligtvis pensla på dem på bebisen, när han/hon väl är ute?

Den vaginala förlossningens positiva påverkan på andningen köper jag däremot.
  • majsan1980
    Svansjön skrev 2014-06-07 13:05:32 följande:
    Jag fick en annan syn på rädslan för vaginal förlossning och att kejsarsnitt då är det bästa för både mamman och barnet i det fallet.
    Sen förstår man också hur tufft det var för henne att få ett intyg om kejsarsnitt, hon fick verkligen kämpa för det.
    Tycker fler borde lyssna på den!
    Hoppas du väljer efter ditt hjärta och det du mår bäst av!
    Tack! Ja jag ska iväg och prata med någon, remiss är skickad. Känner också att det viktiga är att jag känner mig trygg i hur jag gör. Om jag blir tvingad så kommer det bara resultera i värre saker och det är varken bra för mig eller mitt barn. Tror också att om man är rädd så spänner man sig för mycket och då är det större risk för komplikationer och kanske akut kejsarsnitt istället. Tycker fler borde lyssna och acceptera rädsla inför en förlossning. Inte bara läkare, barnmorskor utan även andra människor. Sen tycker jag dock att sjukhusen tar emot förlossningsrädda allt för sent i graviditeten. Kanske skulle man kunna undvika fler snitt, om man får hjälp tidigare.
  • Pingvinanie

Det handlar lite om "traumat" bebisen måste gå igenom vid en förlossning. Det är bra av nån anledning. Ska hitta varför! Men är man livrädd är det såklart inte värt det.

• Maho81

Min förlossning tog 22 timmar och jag klämde ut sonen på ren jävla envishet. Jag hade tryck nedåt men fick aldrig krystvärkar då min livmoder var så trött (hade värkar i två nätter innan vi åkte till förlossningen), så jag sa att det vore ju synd om det skulle sluta med kejsarsnitt när vi kämpat så länge.

Jag valde epidural men den tog snett på mig så jag hade en fläck på ryggen och en på magen som det gjorde skitont i vid varje värk.

Jag måste faktiskt säga att jag tyckte att få epiduralen var värre än att klämma fram honom haha. Det var enda gången jag sa aj och spände mig.

Som någon skrev tidigare så kändes det som att kissa ut en melon och när huvudet var ute och resten av kroppen skulle ut så frågar de om jag hade en värk, "hur ska jag kunna veta det när det gör så jävla ont!" Svarade jag haha =)

Lättnaden när kroppen glider ut och man känner att smärtan försvinner med kroppen så hamna man i någon sort eufori över att vara smärtfri. Jag var hög på den känslan ett tag efteråt.

Vår förlossning tog som sagt 22 timmar och jag hade inte sovit på två nätter innan (fick bricanyl på dagen så jag kunde sova 4 timmar i alla fall), men jag kunde ändå inte somna efter förlossningen, jag kände mig oförskämt pigg (kan ha berott på att jag somnade mellan värkarna?;P) och i augusti ska jag göra om den häftiga upplevelsen att föda fram mitt barn. =)

• Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-08 10:23:04 följande:

Det handlar lite om "traumat" bebisen måste gå igenom vid en förlossning. Det är bra av nån anledning. Ska hitta varför! Men är man livrädd är det såklart inte värt det.

Tror värkarna som trycker ihop barnet får igång lungorna. Har för mig att barn som föds med ks får en spruta för att få igång den istället. Men kan vara fler orsaker också. :)
  • veronica03

Jag fodde min forsta med epidural. Efter att de satt den in strax efter att jag kom in sa kande jag absolut inga smartor alls utan skamtade med personalen och min man. Varkarna fore gjorde naturligtvis ont, men hann inte ha dem sa lange och man ar ju pa ett slags adrenalinsus i stunden. Jag vet att det kan finnas risk med att epidural i vissa tillfallen kan gora forloppet langsammare. Inte for mig! Och det tog bara ca 15 minuter att pusha ut babyn (skall tillagga att jag var i ganska bra form och tranat mycket pilates/andningstekniker sa det kan ju handa att jag hade nagonslags muskelminne trots att jag inte kande ngt). Jag var pa foter samma kvall, naturligtvis lite om och omtumllad och blodde ocksa ganska lange efter. Men inget katastrofalt alls och jag blev alldeles "normal" senare. Inga trauman alltsa! Nu ar jag i v 35 och hoppas pa en lika bra upplevelse.

Svar på tråden Hur ont gör det?