• majsan1980

Hur ont gör det?

Hur ont gör det att föda? Är det som mensvärk gånger 100 ? Är jätterädd för smärta men är rätt van med mensvärk

• Svar på tråden Hur ont gör det?
  • Neo4ever
    majsan1980 skrev 2014-06-04 07:32:02 följande:
    Aj, men hoppas allt går bra för dig! Skickar en massa lycka till! Tog du någon smärtlindring?

Tack ska du ha jo jag hade epidural bedövning å lustgas,det hjälpte fint tills krystvärkarna satte igång..jag hade krystvärkar i 4 timmar..
  • majsan1980
    3skabli4 skrev 2014-06-04 08:38:31 följande:
    Alltså snitt är väl inget man bara får sådär för att man är rädd.
    Herregud. Jag är livrädd, föder andra barnet i september, MEN att inte få uppleva en förlossning är ju inte att rekommendera. Det är en upplevelse bortom allt. Och jag tror du kommer vara glad efteråt att du fick uppleva det trots dom hemska smärtorna.
    Jo om man är extremt förlossningsrädd så kan man få det. Men klart man måste ju kämpa för det
  • majsan1980
    Batmamba skrev 2014-06-04 10:59:40 följande:
    Jag hade fruktansvärt ont innan de satte EDA, sen gjorde det jävligt ont, men var uthärdligt när jag dämpade topparna med lustgas och fick stöd av sambo och personal. Vi pratade och skämtade mellan värkarna. Jag hade en snabb och mycket intensiv förlossning. När det var som värst bara vred jag mig i smärtor och kunde knappt höra vad folk omkring mig sa, än mindre säga något själv. Jag jobbade länge med bra andning och lustgas, men till sist fanns det ingen yoga-andning i världen som kunde dämpa eländet.

Jag vill tillägga att jag under den tiden jag hade så ont att jag inte var riktigt kontaktbar aldrig var det minsta rädd. Inte ett dugg. Jag säger inte att det gäller alla, absolut inte. Men för mig var vetskapen om att situationen jag befann mig i inte var farlig en ro för själen, även om kroppen led.

Om du är väldigt rädd tycker jag att du ska prata med din barnmorska om planerat snitt eller hjälp att komma över rädslan - vilket du vill.

Nästa förlossning har jag valt vaginal förlossning (förutsatt att allt går bra). Men du ska göra som du vill!
    Jag har fått en remiss skickad så jag väntar att få prata med någon. Tack! Vi får se hur det blir. Men efter alla berättat hur ont det gör( för någon vecka sedan fick jag höra det  av en som precis fått barn och hur ont de verkligen gjorde) och då känner jag bara att snitt är aktuellt. Ser inget positivt med vaginal förutom att jag kommer vara piggare efter förlossningen. Att få känna känslan att föda fram mitt barn är säkert speciellt men inget jag känner att jag måste uppleva och att få ett ärr på magen gör mig inget heller, kommer ju ändå inte synas så tydligt.
  • majsan1980

Så länge inte barnet tar skada heller, det är det viktiga. Men utförs ju så många snitt idag så verkar inte vara någon fara

• Batmamba
    majsan1980 skrev 2014-06-05 16:23:37 följande:
    Jag har fått en remiss skickad så jag väntar att få prata med någon. Tack! Vi får se hur det blir. Men efter alla berättat hur ont det gör( för någon vecka sedan fick jag höra det  av en som precis fått barn och hur ont de verkligen gjorde) och då känner jag bara att snitt är aktuellt. Ser inget positivt med vaginal förutom att jag kommer vara piggare efter förlossningen. Att få känna känslan att föda fram mitt barn är säkert speciellt men inget jag känner att jag måste uppleva och att få ett ärr på magen gör mig inget heller, kommer ju ändå inte synas så tydligt.
    Ja, det är superhäftigt att föda fram sitt barn! Men pigg efter förlossningen kan jag knappast påstå att jag var... Och då gick det ändå hyfsat snabbt för mig.
  • Pingvinanie

För mig gjorde värkarna fruktansvärt ont. Så ont att jag trodde jag skulle dö ett par gånger. Krystandet var nemas problemas! Men det tog bara 12 min.. Minns att jag sa i ett par veckor att jag aldrig skulle göra om det (som alla andra typ). Men nu är jag gravid och längtar faktiskt efter smärtan och att få föda igen. Man känner sig så sjuuukt jävla duktig på något sätt efteråt.

• Pingvinanie

Jag rekommenderar alla att gå igenom det, för det är en häftig känsla trots smärtan!

• Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-06 20:51:52 följande:

För mig gjorde värkarna fruktansvärt ont. Så ont att jag trodde jag skulle dö ett par gånger. Krystandet var nemas problemas! Men det tog bara 12 min.. Minns att jag sa i ett par veckor att jag aldrig skulle göra om det (som alla andra typ). Men nu är jag gravid och längtar faktiskt efter smärtan och att få föda igen. Man känner sig så sjuuukt jävla duktig på något sätt efteråt.

Jag födde för snart 10 månader sedan och kan _inte_ tänka mig att föda vaginalt igen. Hade dock aldrig bytt bort upplevelsen.
  • Pingvinanie
    Voodoodoll skrev 2014-06-06 22:51:10 följande:
    Jag födde för snart 10 månader sedan och kan _inte_ tänka mig att föda vaginalt igen. Hade dock aldrig bytt bort upplevelsen.
    Sjukt eller hur! Var det en komplicerad förlossning? Jag förträngde ändå smärtan på typ 3 veckor:.. Men minns att min bm på förlossningen hade 2 barn och jag frågade henne hur hon kunde vara så dum att gå igenom skiten igen:)
  • ingeborg34

Jag har fött fyra barn (vaginalt,bara lustgas och TENS) och tycker att det är lite synd att det inte blir fler, troligen. Att föda barn gör ont men är,tycker jag, fanastiskt. Med bra stöttning av man och barnmorskor och gärna lite "dykteknik" är det otroligt häftigt. EDA verkar bra om förlossningen är lire längre men funkar inte på mig.

Svar på tråden Hur ont gör det?