AB mamma skrev 2014-06-19 17:35:09 följande:
Man tittar på två olika järnvärden dels på hur mkt som bärs runt (Hb) dels hur mkt som finns lagrat i cellerna (ferretin). Om det är så att du har ett lågt Hb men ett bra förråd så klarar du dig fram till ungefär v. 20 innan fostret börjar ta av din kropp. Därför räcker det för din del om du börjar med järn i v.20 hon menade säkert inte att du inte får utan att du inte BEHÖVER börja förrän v.20. För kan man så vill man slippa det så länge som möjligt då man får magproblem.
Själv hade jag lågt på bägge och ska börja med järntillskott så fort som, men jag tänkte ta det efter helgen för det är skit att ha så mkt ont i magen är man ändå mår illa och kräks så mkt. Men allt för min bebis så det är bara att bita i det sura äpplet och tugga i sig pillerna :)
Tack för att du delade med dej. Det är järnreserven som är låg står det på pappret, då borde jag ju kunna börja ta järntillskottet redan nu. Har ju hjärtklappningar, o yrsel sen ett par veckor tillbaka så det kanske kan göra att det blir bättre med, inte bara tröttheten...ringer nog bm på måndag endå o pratar med henne. Tack igen för hjälpen!