Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Vi har ett bärsele från babybjörn. Ärvt från min syster, så vet inte vad de är för modell. Har själv inte testat den, men sambon har. Och både han och joline verkade gilla den, hon somnade. Jag tycker dock den verkar svår att fibbla med själv? Hur tusan får man i barnet när man är själv? Finns säkert att googla den dag jag behöver, men just nu verkar det bara vara krångligt och bökigt? Och hur vet man om den sitter rätt Lixom? Fanns ju spännen lite här och var! "/

• Bumblebee92

Att barn spyr är ju normalt. Men känns som jag är ensam som har en unge som spyr som en fontän BOKSTAVLIGEN! Alltså de är inga små spyor som funkar att torka med en liten handduk. Utan de är redigt mycket som kommer. Och hon lägger typ en om dagen, ibland kanske två. Får bädda rent sängen helatiden. Spyr hon på täcket går det igenom ALLT ända ner till madrassen. Här om dagen kräkte hon ner en kudde, fick ta hela kudden och typ hälla av allt i handfatet! "/ det är typ en hel flaska som kommer upp känns de som. Tvättmaskinen går varm.

Någon mer som har samma "problem"? ;(

• Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-05-28 20:02:46 följande:

Jag har inte det själv men jag känner en tjej vars barn har det. Verkar kunna hålla på i ca 6mån enligt hennes BVC. De har alltid plastad frote och handdukar under henne för hon kräks efter i princip varje amning. Så det finns de som är så
    Fy vad hemskt! Funderar oxå på om ci ska behöva skaffa plastad frotté, men då får man ju typ ha det överallt! Ibland kommer det Lixom ett tag efter hon ätit, kan vara i babysittern, eller i soffan som sagt när man precis klätt på henne :(
  • Bumblebee92
    Gullvivan skrev 2014-05-28 20:45:40 följande:
    Min dotter kräks också väldigt ofta och ibland väldigt mycket.. Känns som jag konstant har nerspydda kläder. När jag frågar runt bland vänner så är det inte många vars barn spyr mycket men BVC säger att det är väldigt olika och inget konstigt..:) Har turen att ha en lättsam dotter i övrigt så jag får väl ta att jag måste byta kläder på henne och mig själv ofta :D När jag var på BVC idag visade bm hur mycket spya det ungefär kommer upp (om det är en sån spya som vi uppfattar som mycket) och det var bara 20 ml så mycket stannar kvar i magen :D
    Då är jag inte helt ensam iaf ;) oj bara 20?? Känns fan som 50. MINST. Måste nästan fylla en flaska med 20ml så man får en uppfattning av hur mycket de är! Haha. Jag rapar henne aldrig numer över axeln, så vi själva blir sällan nedspydda. Men sängen! Haha. Matar henne oftast i sängen av någon anledning. Där emot får man ju byta på henne en tre gånger om dagen ibland ;) ...men som sagt, har oxå en snäll bebis, så man får se det positiva. Dessutom hinner man ju då kanske använda alla kläder man har i stl 50/56.
  • Bumblebee92

Ang kläder tänker jag sällan på att ha heltäckande, tycker hon blir alldeles för varm, om det är varmt ute dvs. Idag hade vi väl en 15-17° Kanske, blåste lite, hade på henne en kortärmad klänning och kort byxor, sen filt i vagnen. Sen en solhatt. Locket på vagnen låg öppet, sätter på det helt om det börjar blåsa in i vagnen. Filten åkte lite på som sav hela turen vi var ute. Men hon är så varm av sig, kändes aldrig kall.

Men som någon sa, mätte 17° ute och 28° i vagnen, tror klänning och filt var ganska lagom för våran tjej. Har ju alltid med mig extra kläder i skötväskan oxå. Och oftast brukar jag slänga med en långärmad tröja i vagnen oxå ifall att de skulle bli lite blåsigt.

• Bumblebee92
    Gullvivan skrev 2014-05-29 08:28:17 följande:
    Haha, jag tänker också att nu får vi iallafall använda alla fina kläder i storlek 50/56 när hon kräks så mycket:) Så länge kidsen går upp i vikt så är allt lugnt, även om vi tycker att det kommer upp mycket igen (för det tycker jag med:)).. Blir din tjej hungrig snabbt efteråt hon kräkts mycket? Skiter min samtidigt som hon spyr så tycker jag att hon typ måste äta igen fast hon nyligen gjort det..:) haha, vilka samtalsämnen man har nu för tiden men det är för underbart :D
    Nä hon blir inte hungrig direkt efter vad jag upplever, oftast är hon bara toknöjd haha. Där emot kanske hon blir hungrig lite snabbare, 2,5 timme senare istället för kanske 3 :)

Men brukar nojja lite att hon ska bli vrålhungrig igen när hon spytt, och man ska ut med vagnen, men det brukar som sagt gå bra. Men att dem spyr upp överflödet av mat känns ju inte så troligt när det är sån mängd som kommer upp! Kanske är överflöd, men de känns ju som sagt extremt mycket haha.

Håller med, vilka samtalsämnen man har nu för tiden ;))
  • Bumblebee92
    garin skrev 2014-05-29 12:34:30 följande:

BäbisSina, Åh vad jobbigt, beklagar sorgen över din goa fina hund! <3

Skönt att lillkillen växer så det knakar iaf! Jobbigt att vara ensam så mycket med de små men det går :)

Min sambo kommer hem varje kväll men har långa dagar. Ofta får han fortsätta göra jobb hemifrån både kvällar och helger, det om något är frustrerande när han är hemma men inte tillgänglig... :/ men igår skickade hans kollegor hem honom redan kl 18...

Det som jag i så fall skulle tycka vore skönt om jag var helt ensam med bebis dygnet runt är att då hade jag inte behövt känna mig nervös eller stressad om det blivit lite skrik sena kvällar eller på nätterna. Samt att jag kunnat samsova med lillen i vår säng, får inte riktigt plats alla 3.... Vi har rätt liten lägenhet med så man kommer liksom inte undan någonstans.

Lillkillen blir 8 veckor idag och jag vet inte om jag känner mig ett dugg klokare på honom! Kärleken växer för varje dag, trodde inte det var möjligt att den kunde bli starkare... Men det sätt som funkar ena dagen är totalt uteslutet nästa. Jag är dålig på att tolka vad han vill. Hör inte skillnad på hans sätt att gråta. Eller jag kan höra skillnad, men vet inte vad han vill. Det enda som funkar är bröstet, om ens det ibland. Nu har han varit extra gnällig och skriker mer och högre än vanligt de senaste dagarna. Han befinner sig i ett utvecklingssprång nu verkar det stämma in på, men det där med snuttandet hit och dit på bröstet har alltid varit så! Det är som at han bara vill småäta och blir sen inte tillräckligt mätt för att komma till ro. Han sover extremt lite, max 3-4 timmar utspritt över dagen och typ 3-4 timmar i sträck på kvällen/natten. Han går aldrig söva om efter att han vaknat de gångerna han sovit bra mitt på själva nattimmarna eller tidig morgon. Svårt att förklara. Men sover han typ 23-02 så går det möjligen söva honom på 1,5h så att han sover 1-2h till, men vaknar han kl 4-5 på morgonen går det inte. Därför har jag nu trots bökande med amningsnapp osv infört liggamning! Då slipper jag iaf gå upp och springa hit och dit. Men man ligger sjukt obekvämt men det går iaf slumra lite grann även om kroppen är helt död sen..

Jobbigt kan också vara om lillen behöver rapa eller spyr men den saken märks iaf om han är obekväm över, och jag har lagt en filt över lakanet så blir det bra.

Funderat på om man skulle börja övergå till flaskmatning, men vet inte vad det skulle lösa riktigt. Känns som det finns för och nackdelar med båda grejerna.. Man kan turas om mycket mer men jag måste ändå ta nätterna. Lillen äter sakta även ur flaska, och jag gillar faltiskt att amma men blir jobbigt att inte veta examt hur mkt han fått i sig från gång till gång. Kan tycka att jag ammat hela förmiddagen tex, så verkar lillen ändå hungrig sen. Och det småätandet som då gärna blir är jobbigt dels för mig att krångla med amningsinlägg, sölig napp på, av, skölja, sterilisera, osv.. Och dels för hans lilla mage som får jobba hela tiden. Han verkar väldigt besvärad av magen nu de senaste 2 veckorna. Börjat med lite minifom sen igår men man ska ge innan varje måltid, men han har ju inga konkreta måltider utan jag skulle antingen få ge typ 20ggr om dagen eller typ en hång bara för de dagarna jag tycker att han inte gör annat än ligger vid bröstet...

Jag känner inte heller skillnad på Jolines skrik, nu är hon "bara" 4 veckor, och hälften så gammal som din bebis. Och så skriker hon sällan, oftast när hon är hungrig. Vi ger henne ersättning, och hon äter typ fasta timmar, tex kl 16 på eftermiddagen, blir hon gnällig vid ca 15.30, så vet jag då att hon börjar bli eller är hungrig. Av vana, inte på själva skriket. Men det kommer väl säkert tror jag, då man märker skillnad. Men kan nog vara jobbigt om man har en lite gnälligare bebis.

Skönt ändå att han sover så pass länge på nätterna. Joline äter på dagarna med 3 timmars mellanrum oftast, på nätterna är det mellan 3 och 4 timmar, ibland lite till.

Har du tänkt på att kanske bara ge han ersättning när han ska sova för natten? Tänkte om det är jobbigt för dig att han inte alltid somnar om. Dem blir ju oftast mättare av ersättning, och därmed kanske sover lite bättre. Vi har även börjat bada joline varje kväll, även om det inte rekommenderas. Men vi har både olja i vattnet samt smörjer henne efteråt. Använder även bedtime schampoo i vattnet, samt på henne, och bed Time olja att smörja in henne med efteråt. Med den rutinen kommer hon lättare till ro när hon ska sova, sover mycket bättre på nätterna, och somnar lättare om efter hon vaknat och ätit på natten. :)

Såhär ser våra rutiner ut ungefär.

Vid 21-21.30 får hon ett bad. Efter det blir det blöja, och mat ca 22 tiden. Sen masserar jag henne med oljan, vaggar henne i babynestet och spelar nattvisor, lägger sen ner henne i spjälsängen när hon somnat. Sen brukar hon vakna kanske 1-2 gånger på 20 min, då får man vagga om, eller bara spela musik så somnar hon igen. (Utan badet kan hon vakna ca 5 gånger innan hon somnar om. Vilket resulterar i att jag inte orkar springa mellan våran säng och hennes, och då tar henne till våran säng ist). Sen vaknar hon mellan 02-03. Sen mellan 06-07 och sist mellan 09-10 då kliver vi upp.

Känner mig väldigt bortskämd med en sån snäll bebis med så punktliga rutiner! Är bara glad så länge de håller i sig!! :)
  • Bumblebee92

Vilken natt! Jolines rutiner blev framskjutna någon timme igår. Hon sov typ hela dagen, och jag var rädd att hon skulle vara vaken hela natten. Men hon somnade vid 23.30-00 tiden. Sen vakna hon inte fören 05.30!? :o hon har som längst sovit ca 4 timmar sen hon föddes. Efter en flaska mat så somnade hon sen om igen i 4 timmar!! Vaknade någon gång där emellan, men slog på musik så somnade hon om. Och helatiden sov hon i sin säng i nestet! GLAD mamma och pappa har vi här idag! :D

• Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-05-30 09:42:36 följande:

Inatt så sov Liv första gången i egwn säng. Haha. Vpr sämsta natt hittills. Haha. Hon har vaknat varannan timme och egentligen inte velat annat än att mysa med mig. Men jag stod ut! Hoppas att det böir bättre inatt bara. :P imorse när pappa gick till jobbet (ca 6) så fick hon ligga bredvid mamma dock :D jag kommer sakna det. Haha

Åh! Skrev ju, och var precis klar! Så gömde något och allt försvann!

Skrev typ att jag är glad att jag aldrig vande mig med att sova med joline i sängen. Kan tänka mig att de blir svårt att vänja bort "/ men hon brukar fp sova med mig när hon ätit vid 6-7 och pappa åkt till jobbet oxå. Då får gin sova i nestet bredvid mig.

Är värdelös på present. Men vilken Karl du har som inte gillar massage! Skönaste som finns ju! ;). Måste själv komma på något till min Karl som fyller om 2 veckor!...tror de blir en rakapparat, för de har han tjatat om. Han klipper kort på sidorna, och mer går mitt på huvudet. Och det på sidorna växer som ogräs, så han får gå till frissan 1-2 gånger i månaden om det är illa haha. Utseendefixerad som han är ;)

Men att spexa till dig själv är väl typ den bästa presenten man kan få? ;) vem skulle inte vilja ha något sånt.

Bi vuxenmös för första gången imorse, eller ja, jag tig initiativet, gav han lite, men fick tyvärr INGENTING tillbaka "/ ...något frustrerande haha. Men han får väl ge igen. Men EFTERÅT frågade han när man får börja ta på mig....jaaaa när du vill sa jag. Haha. Ligger ju bara och väl tar varje kväll! ;) men han känner sig väl lite obekväm fortfarande som jag fattat på han tidigare, så jag tvingar inte fram något. Men hade ju varit lite kul att få något idag jag med HAHA.
  • Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-05-30 16:41:26 följande:

Jag funderar lite på det här med barnförsäkring. Nån som kollat mer på det? Det var ju nån som hade en superbra sida där man kunde jämföra försäkringar när vi diskuterade gravidförsäkringar men nu har jag tappat bort adressen... Nån som vet?

Vet tyvärr inte vilken sida du är ute efter. Men vi har tecknat en försäkring åt joline hos Trygg-Hansa. Jämförde dem med Folksam och tyckte Trygg-Hansa var överlägsna. Tror vi betalar kring 2000-2500 för ett helt år för henne om jag inte minns helt fel. Man fick välja pris efter en stege typ, och dem rekommenderade att starta på största summan eftersom det är dem första två åren dem flesta allvarliga medfödda sjukdomarna träder fram. Sen kan man sänka stegen oxå. Vi passade i samma veva på att fixa livförsäkring på mig och sambon oxå, så man får lite ekonomiskt stöd om något tragiskt skulle hända någon av oss. Kan vara värt att tänka på när man har barn tänkte vi :) vi fick ju även hembesök av Trygg-Hansa, vet inte om det är något som bara görs i Norrbotten, eller överallt, men det rekommenderar jag. Om möjligheten och intresset finns, så får man allt förklarat öga mot öga istället för att det ska bli missförstånd och massa sånt över telefon :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet