garin skrev 2014-05-29 12:34:30 följande:
BäbisSina, Åh vad jobbigt, beklagar sorgen över din goa fina hund! <3
Skönt att lillkillen växer så det knakar iaf! Jobbigt att vara ensam så mycket med de små men det går :)
Min sambo kommer hem varje kväll men har långa dagar. Ofta får han fortsätta göra jobb hemifrån både kvällar och helger, det om något är frustrerande när han är hemma men inte tillgänglig... :/ men igår skickade hans kollegor hem honom redan kl 18...
Det som jag i så fall skulle tycka vore skönt om jag var helt ensam med bebis dygnet runt är att då hade jag inte behövt känna mig nervös eller stressad om det blivit lite skrik sena kvällar eller på nätterna. Samt att jag kunnat samsova med lillen i vår säng, får inte riktigt plats alla 3.... Vi har rätt liten lägenhet med så man kommer liksom inte undan någonstans.
Lillkillen blir 8 veckor idag och jag vet inte om jag känner mig ett dugg klokare på honom! Kärleken växer för varje dag, trodde inte det var möjligt att den kunde bli starkare... Men det sätt som funkar ena dagen är totalt uteslutet nästa. Jag är dålig på att tolka vad han vill. Hör inte skillnad på hans sätt att gråta. Eller jag kan höra skillnad, men vet inte vad han vill. Det enda som funkar är bröstet, om ens det ibland. Nu har han varit extra gnällig och skriker mer och högre än vanligt de senaste dagarna. Han befinner sig i ett utvecklingssprång nu verkar det stämma in på, men det där med snuttandet hit och dit på bröstet har alltid varit så! Det är som at han bara vill småäta och blir sen inte tillräckligt mätt för att komma till ro. Han sover extremt lite, max 3-4 timmar utspritt över dagen och typ 3-4 timmar i sträck på kvällen/natten. Han går aldrig söva om efter att han vaknat de gångerna han sovit bra mitt på själva nattimmarna eller tidig morgon. Svårt att förklara. Men sover han typ 23-02 så går det möjligen söva honom på 1,5h så att han sover 1-2h till, men vaknar han kl 4-5 på morgonen går det inte. Därför har jag nu trots bökande med amningsnapp osv infört liggamning! Då slipper jag iaf gå upp och springa hit och dit. Men man ligger sjukt obekvämt men det går iaf slumra lite grann även om kroppen är helt död sen..
Jobbigt kan också vara om lillen behöver rapa eller spyr men den saken märks iaf om han är obekväm över, och jag har lagt en filt över lakanet så blir det bra.
Funderat på om man skulle börja övergå till flaskmatning, men vet inte vad det skulle lösa riktigt. Känns som det finns för och nackdelar med båda grejerna.. Man kan turas om mycket mer men jag måste ändå ta nätterna. Lillen äter sakta även ur flaska, och jag gillar faltiskt att amma men blir jobbigt att inte veta examt hur mkt han fått i sig från gång till gång. Kan tycka att jag ammat hela förmiddagen tex, så verkar lillen ändå hungrig sen. Och det småätandet som då gärna blir är jobbigt dels för mig att krångla med amningsinlägg, sölig napp på, av, skölja, sterilisera, osv.. Och dels för hans lilla mage som får jobba hela tiden. Han verkar väldigt besvärad av magen nu de senaste 2 veckorna. Börjat med lite minifom sen igår men man ska ge innan varje måltid, men han har ju inga konkreta måltider utan jag skulle antingen få ge typ 20ggr om dagen eller typ en hång bara för de dagarna jag tycker att han inte gör annat än ligger vid bröstet...
Jag känner inte heller skillnad på Jolines skrik, nu är hon "bara" 4 veckor, och hälften så gammal som din bebis. Och så skriker hon sällan, oftast när hon är hungrig. Vi ger henne ersättning, och hon äter typ fasta timmar, tex kl 16 på eftermiddagen, blir hon gnällig vid ca 15.30, så vet jag då att hon börjar bli eller är hungrig. Av vana, inte på själva skriket. Men det kommer väl säkert tror jag, då man märker skillnad. Men kan nog vara jobbigt om man har en lite gnälligare bebis.
Skönt ändå att han sover så pass länge på nätterna. Joline äter på dagarna med 3 timmars mellanrum oftast, på nätterna är det mellan 3 och 4 timmar, ibland lite till.
Har du tänkt på att kanske bara ge han ersättning när han ska sova för natten? Tänkte om det är jobbigt för dig att han inte alltid somnar om. Dem blir ju oftast mättare av ersättning, och därmed kanske sover lite bättre. Vi har även börjat bada joline varje kväll, även om det inte rekommenderas. Men vi har både olja i vattnet samt smörjer henne efteråt. Använder även bedtime schampoo i vattnet, samt på henne, och bed Time olja att smörja in henne med efteråt. Med den rutinen kommer hon lättare till ro när hon ska sova, sover mycket bättre på nätterna, och somnar lättare om efter hon vaknat och ätit på natten. :)
Såhär ser våra rutiner ut ungefär.
Vid 21-21.30 får hon ett bad. Efter det blir det blöja, och mat ca 22 tiden. Sen masserar jag henne med oljan, vaggar henne i babynestet och spelar nattvisor, lägger sen ner henne i spjälsängen när hon somnat. Sen brukar hon vakna kanske 1-2 gånger på 20 min, då får man vagga om, eller bara spela musik så somnar hon igen. (Utan badet kan hon vakna ca 5 gånger innan hon somnar om. Vilket resulterar i att jag inte orkar springa mellan våran säng och hennes, och då tar henne till våran säng ist). Sen vaknar hon mellan 02-03. Sen mellan 06-07 och sist mellan 09-10 då kliver vi upp.
Känner mig väldigt bortskämd med en sån snäll bebis med så punktliga rutiner! Är bara glad så länge de håller i sig!! :)