anglavakt skrev 2014-08-28 21:54:41 följande:
Hej finaste ni!
En liten fråga... Vad har ni för kvälls/insomningsrutiner med era barn? Vår lilla skall vi försöka få att somna i egen säng ist för i soffan på nedre våningen som hon gör nu. Vill ha alla tips på hur man nattar smidigast! Kram på er
Personligen så tror jag på att börja så tidigt som möjligt med att somna själv i egen säng. Men sedan förstår jag ju givetvis mammor/pappor som sammsover osv.
Vi började ha joline i egen säng redan när hon var två veckor. När hon var mellan 4-7 veckor, minns inte, så lät vi henne börja somna själv. Först gungade vi henne i knät i babynestet, men sen började vi lägga ned henne i sängen direkt så fick hon somna själv. Absolut inte om hon skrek/skriker! Men det har hon som aldrig gjort. Är emot 5 minutersmetoden. Men det har som sagt aldrig varit några problem med att få henne att sova i sin säng.
Just nu nattar vi henne vid 22 tiden. Så somnar hon mellan 22-23. Vi ger henne en flaska kl 22. Då får hon äta i våran famn. Är hon trött sen så lägger vi henne i sin säng med napp och snutte så somnar hon själv. Ibland slår vi även på speldosan. Skulle hon inte vara trött vid 22 så väntar vi ut henne tills hon blir lite trött, brukar bli senast 23. :)
Såklart kan hon tjorva vissa nätter, då kan hon få somna bredvid mig i våran säng. Men slutar alltid med att jag bär över henne till sin säng när hon somnat, eller mitt i natten haha :)
Några tips vet jag inte om jag har. Men ta det sakta kanske, så det inte blir för drastisk förändring för henne. Börja t.ex med att låta henne sova där på dagarna, om ni inte redan gör det. :) är hon van med att somna nära dig eller sambon, kan det kanske hjälpa att lägga en tröja ni haft på er under dagen, bredvid henne när hon ska sova. Som en snuttis som hon kan gosa och lukta på. Testa kanske lägga henne i sin säng när hon börjar bli trött, lägg henne i en ställning som nu tror hon gillar. Kanske slå på lite lugn mysig musik och se om hon somnar självmant. Joline kan vara lite i "för höga varv" när hon ska sova ibland, fast hon är trött. Då lägger jag henne ändå i sängen, men kanske har min hand nära, klappar på huvudet, hyschar, och kanske pussar lite, så hon kan vara ner. Sen får hon somna själv :) att ligga på sidan har jag hört att många barn gillar, även joline. Så henne lägger vi alltid på sidan. Testa det kanske. Är du rädd att hon ska rulla på mage kan du kanske rulla ihop en filt eller lägger en kudde som stopp :)
Lycka till! Hoppas ni hittar någon rutin som funkar :D