Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

LyCKa55 skrev 2014-05-19 16:57:54 följande:

Var på BVC idag, Sixten är nu 56cm lång och väger hela 4240gram! Han hade gått upp 250gram på en vecka! Känns rätt mycket tycker jag(inte för att det kan bli för mycket men ändå)? Men sköterskan va supernöjd så det är ju jättebra

Stora killen! :D tror 250g är ganska normalt, joline hade gått upp närmare 400g på en vecka!! :o här snackar vi viktökning haha. Jag tänker egentligen inte på hur mycket hon går upp, bara hon ökar varje gång är vi nöjda :)
  • Bumblebee92
    Eveluskan skrev 2014-05-19 14:47:35 följande:

Åh nu vet jag varken ut eller in, lillgrabbens har haft panik-skrik i tre dygn nu. Han snuttar och tuttar hur mycket som helst och känns aldrig nöjd. Nu jag jag honom en flaska för två timmar sedan och det var som att trycka på en knapp och min bebis var tillbaka. Han såg helt plötsligt nöjd och tillfreds ut och så har han varit sen dess.

Jag ska till BVC imorgon och ska prata med dom då, vill inte sluta amma helt men det verkar ju onekligen som att han blir bättre mättad av ersättningen än bröstmjölken.

Hur gör ni andra? Kör ni antingen ena eller andra? Eller går det att köra lite 50/50?

Jag körde 50/50 i början, mestadels ersättning, men menade emellan måltiderna om hon var mer hungrig. Dock tror jag min mjölk sinat då jag inte ammar så ofta, hon håller sig mätt på ersättningen i allt mellan 2,5-4 timmar. Så har inte behövt amma, därav tror jag den sinat. Ammar jag henne nu så snittar hon mest tycker jag, hon sväljer typ aldrig, och när jag klämmer på brösten kommer det ytterst ytterst lite. Har till och med tagit bort mina "amnings pads" eller vad det heter ur bh:n för att dem ändå inte läcker något längre.

Men det går givetvis köra 50/50. Men som BM säger, ju mer du ammar, desto mer mjölk, ju mindre du ammar desto mindre mjölk. Så jag tror jag ammat för lite. Men jag är inte ledsen över det, Hon är så nöjd med flaskan :)
  • Bumblebee92
    peegasus skrev 2014-05-19 17:51:54 följande:

Har en sjukt dålig dag. Det har varit bestämt i ett par veckor att svärmor skulle komma hit idag och sova här. Hon ville så gärna ha Saga över natten och självklart är det okej. Jag gillar verkligen min svärmor. Hon låter mig göra som jag vill och lägger sig inte i. Tills idag. Hon och jag tog med hunden och Saga och gick till hundgården. Saga hade på sig en body med armar och ett par byxor av lite tjockare typen. Hon svettas sjukt lätt så jag sa att hon inte ska ha någon filt på sig i vagnen. Svärmor lägger på en filt iallafall, förvisso en Väldigt tunn bomullsfilt, men ändå. När vi kommer till hundgården så tar jag bort filten för annars skulle ungen dött av värmeslag så varm som hon är plus 19 grader varmt och vindstilla. När vi ska gå tillbaka så går svärmor lite före mig och jag efter med hunden. När vi kommer fram så ser jag att hon lagt på filten ändå. Det gjorde mig faktiskt irriterad! Det är MITT barn och jag bestämmer hurvida hon ska ha filt på sig eller inte.

Vi lämnade hunden hemma och tog med sambon för vi skulle gå och handla. Svärmor har fortfarande vagnen. Efter en liten bit känner jag att jag vill ha vagnen för jag saknar Hummern. Svärmor skrattar och säger "Men nu är ju jag här. Då kan jag ta henne" "Hon är min unge men okej" säger jag och tar upp telefonen ur skötväskan. Tittar argt på telefonen och Henrik säger "Blev du ledsen?" Jag svarar nej. "Men jag ser ju att du är ledsen" "Nej Henrik, jag är inte ledsen. Jag är arg!" Såg sedan att vi hade tvättid om 2 min så jag lämnade dom innan vi ens kommit in till stan. TACK för att jag bokade just den tiden. Är fortfarande arg.

Det är MITT barn och jag ska kunna ta tillbaka henne precis när jag vill utan att behöva förklara mig. Jag lät svärmor mata henne förut för jag visste att hon ville och för att jag var okej med det. Jag låter henne sova här och ta Hummern inatt fast jag vet att jag själv inte kommer sova en blund. Då borde hon ändå kunna ge mig vagnen när jag säger att jag vill ta den.

Sambon och svärmor kan käka sin jävla tacos själva! Jag ska glo OC i sovrummet hela kvällen :)

michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
    Nä men fy!! Hade oxå blivit irriterad! Våran tjej är oxå otroligt varm har jag märkt. Hon har hittills sovit med antingen flanellfilt eller flisfilt, men ska idag byta ut till tunnare filtar i typ bomull. Hela dagen idag har hon haft endast blöja, och ändå varit sjukt varm! "/ hon blir även lätt gnällig när hon är för varm. I vagnen när vi var ute igår, och även nu ikväll kl 19 så fick hon ha ett par tunnare byxor, långärmad body och en till långärmad halvtjockbtröja på sig. Och en mössa för att det inte ska blåsa i öronen. Fick ändå ikväll knäppa upp den översta tröjan hon hade. Hon har även filt och täcke i vagnen, men det får vi kavla ner så det ligger vid benen, går inte ha på henne. Stackars barn dem blir ju jätte varma! Så sjukt jobbigt när folk ska bry sig!

På BB hade vi hennes flanellfilt, då blev hon tok varm en gång, alltså typ blöt. Så skulle Lunds ur henne ur den, och lägga henne i det svalare BB täcket hon hade där. Men precis då jag sveper upp joline ur hennes filt kommer en sköterska in, hon nästan springer fram till mig och stoppar mig, tar sina händer på mitt barn och börjar Linda in henne igen i den jätte varma filten! Trots att jag säger att hon är jätte varm. "Nääää dem ska vara varma, det är jätte viktigt!!! Ända gången den får vara nakna är när dem ligger hud mot hud". Jävla kärring tänkte jag! Komma där och "kladda" på mitt barn!
  • Bumblebee92
    Tussie skrev 2014-05-20 12:15:58 följande:
    Be honom ta ena natten så tar du den andra. :) 
    Tänkte du på helgen då? Ja så kan man ju göra, skulle gärna p ska att han tog båda nötterna på helgerna. Men jag nojjar som sagt bör han har henne på nätterna, så att jag ändå inte kan sova. Han somnar när han matar henne, och hör/ser då inte när hon gör tecken för ty vara mätt eller behöva rapa osv. Är rädd att han skiter i blöjbyte (så länge de inte är bajs då) för att han är för trött osv. Men jag får väl kanske ge han några chanser, ger jag upp nu och tar varje natt, inkl helger kommer han ju aldrig vänja sig med att kliva upp nattetid.

Ang din fråga om ersättning. Vet inte den totala mängden hon äter, men just nu ger vi henne 135ml varje måltid. Ca 2,5-4 timmar går det mellan målen. Har bara haft tvp besök på BVC, så har inte super koll hur mycket hon gått upp. Första besöket var hon 1,5 vecka då hade hon gått upp ca 2-300g på en vecka ca. Andra besöket var hon 2,5 vecka, och hade då ökat närmare 400g på den veckan.

Hon har ätit lite bröst oxå, men inte nämnvärt mycket, tror min mjölk sinat. Så hon har väl mest bara snuttat på bröstet dem få gånger jag ammat.
  • Bumblebee92
    Tussie skrev 2014-05-21 00:08:04 följande:

Ja jag tänkte på helgen. Be honom att verkligen anstränga sig för din skull, en enda natt i veckan med lillan så att du kan få sova ut. Förstår att du är nojjig när det inte gått så bra, det hade jag också varit. Säg till honom vad han får lov att tänka på och att du verkligen skulle uppskatta om han tog en natt i veckan, då får han också en fri helgnatt vilket han nog uppskattar. Han måste nog få en chans som du säger för att kunna förbättra sig över huvud taget. Vet inte om jag själv ens hade orkat försöka med min sambo hah.. han är nästan omöjlig att få upp ur sängen... :( 

Dricker hon alltid upp dessa 135 ml? Isf måste hon äta en l om dagen eller något.. :D Vilket märke på ersättning kör ni? Hur ofta bajsar hon ungefär? 

Ja får försöka det med han. Inatt vaknade han väl till när hon skrek lite, då erbjöd han sig faktiskt att gå upp och hämta och värma flaskan åt henne! GUD vad skönt det var! Man blir ju ändå lite pigg och mer vaken när man ska upp och värma osv. Så jag tog joline och bytte blöja bara, så kom han med maten. Sen sket hon. Haha. Frågade sambon om han ville vara snäll och byta då för att jag alldeles precis bytt, mutade med att jag kunde klia han lite sen. Men det behövdes inte tydligen, han bytte blöjan åt mig. Och den lilla hjälpen hjälpte mycket! Känner mig faktiskt lite utvilad.

Ja oftast dricker hon upp allt (förutom när sambon matar haha, så jag vet inte vad han gör, eller om hon bara äter lite mindre på kvällarna/eftermiddagarna?....men då brukar det kanske bara blir en liten liten skvätt kvar Max 10-20 ml). Har märkt då oxå att hon gärna äter med två-två och en halv timmes mellanrum. Medans när jag har henne på dagarna äter hon nästan exakt med tre timmar emellan. Igår åt hon vid 18, sen vid 20, 22.30. 02 sen 06 och nu vaknade hon kl 09, gav henne nappen och hämtade en flaska, kommer tillbaka och då har hon somnat om! Så får se när hon vaknar och vill äta. :)

Hon bajsar ca 1-2 gånger om dagen om jag ska snitta. Igår bajsade hon inte alls fören i natt. Vi kör med semp ersättning som man blandar själv. Funderar på om man ska köpa tetra och ha i skötväskan? Läste att det var någon här som sa att den kan drickas som den är? Verkar ju skit smidigt när man inte är hemma eller har möjlighet att blanda/värma vatten. :)

Hur kör ni?
  • Bumblebee92

Det är mysigt med barn. Joline skrek lite, och sambon kunde inte riktigt få tröst på henne medans jag stog i duschen. "Hon är hungrig" betyder tydligen alla skrik i sambons öron haha. Antar att det är fler karlar som tänker så. Säger åt han att hon åt för ca en timme sen, hon är nog inte hungrig, hon vill väl kanske vara mysa. Men de hjälpte typ inte så han börjar förbereda mat. Men så kommer jag ut ur duschen, tar jollan och går till sängen så får hon ligga på mitt bröst med nappen. Och Gud vad nöjd hon blev! Ligger och snuttar på sin napp och stirrar ut i tomma intet, hur lugn och fin som helst. :) men nu börjar det nig hungra lite i magen på henne. Men så mysigt att ha bebis på sitt bröst. Hon i blöja och jag i trosor :)

• Bumblebee92

När har ni fått tillbaka eran mens? Om någon ens har det?

Mitt avslag avtog för va en vecka sedan, men har haft binda då det fortfarande kommit lite brunt slem typ. Men idag märkte jag att jag blöder lite igen. Har även haft mensvärk i magen tidigare i veckan. Kan det vara mensen redan? Efter 3,5 veckor? Eller är det avslaget som "tagit fart" igen? "/

• Bumblebee92
    Gullvivan skrev 2014-05-22 21:41:59 följande:
    Det är nog avslaget som tagit fart igen, så hade jag med plus lite mensvärk, har även läst att det tydligen är vanligt att det inte kommer något under några dagar för att sen ta fart igen:)
    Okej! Tack för svaret :) känns lite tidigt oxå med mens redan nu, blöder inte massor heller, så då är det nog avslaget som du säger :)
  • Bumblebee92

Åååh! Vet inte vad jag ska göra. Vaknade halvt på fel sida redan vid 6 imorse. Somnade om och vaknade vid 09. Har fått ett sms av sambon. Han måste typ åka iväg på jobb. Han har blivit varslad och kommer få avgå i juni. Men nu har firman fått jobb i en ort 3 timmar bort. Vilket betyder att han isåfall kommer vara borta hela dagarna och nätterna mån-Tors. Jag är inte alla glad och vet inte vad jag ska ta mig till. Isåfall jobbar han "bara" till semestern. Men det är ju ca 1,5 månad! Det är nog jobbigt för mig att ha joline mesta tiden av dagarna och nätterna. Hur ska jag klara av att ha henne 24/7 mån-tor?!....

Har ju ingen familj eller något här som kan hjälpa mig med avlastning heller. Har ju några kompisar. Men dem är väldigt få, typ 3 st. Och dem har ju ändå sitt liv och familjer.

Hur ska jag klara mig om hon typ gallskriker? När hon spyr ner sig själv totalt och när hon måste bada? Alla såna saker som vi normalt hjälps åt med. Laga mat är en omöjlighet om jag har en "dålig" dag och måste bära på henne helatiden.

Han snackar om att han kan ta henne när han kommer hem. Men va fan, han klarar ju inte ens av att ha henne två nätter (helgerna) i veckan! Dessutom kommer han inte känna till hennes rutiner om han är borta så ofta och länge....

Jag är inte alls glad och vill bara gråta :(

• Bumblebee92

Tusen tack för era peppade ord!! Som tur var lyckades han byta bort jobbet! Är sååå lättad! Han bytte med en kollega från ett annat bygge, så nu får han bara ca 4 mil till jobbet, i Luleå.

TUSEN tack för erbjudandet ENLÄNGTAN!!!jätte snällt! Hade ju varit lite kul oxå. Det var faktiskt åt norr (tror jag de ligger? Haha.) Pajala iallafall, de ligger väl uppåt ifrån Boden? ;)

Han måste eventuellt kanske åka dit i höst, om inte något bygge närmare kommer igång. Han är varslad för att folk överklagar deras byggen, och dem kan spinnet dra igång några jobb åt snickarna.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet