• Tingeling03

Är 5:2 dieten bra?

Jag har en övervikt på ca 30 kg, ett BMI på mellan 38-39 och jag har provat många metoder, men ingen som har fungerat för mig. Nu funderar jag på att börja äta efter 5:2-dieten, ni som har ätit efter den/äter efter den nu, är ni nöjda med den? Var det svårt/lätt för er att endast äta 500 kcal under fastedagarna? Hur hanterade/hanterar ni eventuell hunger dessa två dagar? Vad exempelvis äter ni övriga dagar när man äter som vanligt? Tränar/motionerar ni någonting? Är mycket tacksam för tips :)

• Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-07 19:36:23 följande:

Visst skulle det vara ganska dumt att stoppa in massivs choklad de dagar man inte fastar ... trots att choklad i princip inte är ett dåligt livsmedel. Mörk choklad innehåller till och med flavonol vilket kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Men jag har svårt att förstå att man kan äta vad man vill och samtidgt gå ner i vikt. Dessutom: Äter man mindre en dag kan det hända att man äter mer en annan dag ....

Jag lyssnade på en av dessa diet-påvar och han sade att redan en enda pralin på morgonen kan förhindra eller förstvåra fettförbränningen trots att man motionerar osv. ....  så långt att jag förstår kan vissa livsmedel t.ex. socker förhindra fettförbränningen så att det blir svårare att gå ner i vikt trots att man håller diet.

Vill man minska risken för vissa sjukdomar t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika vissa livsmedel. För mycket processat kött, kakor ... livsmedel som innehåller transfett osv. ...  mjölk är också ngt som man bör undvika. Mjölk kan till och med förstöra positiva hälsoeffekter som t.ex. te har.

Jag gick ner i vikt trots att jag åt fet fisk (makriller) osv. Problemet med makriller respektive fisk i stort sett är att den innehåller miljögifter som t.ex. kvicksilver vilket kan påverka hälsan negativt.

Det man kan äta i större mängder är livsmedel som t.ex. gurka, paprika, tomater, kiwi, mandariner osv. .... bara viktigt att de inte är besprutna. Även fullkornbröd är inte "farligt".

All mat slår på insulinet, som är det fettlagrande hormonet. Ju mer kolhydrater (socker) man äter, ju mer insulin slås på (orsaken till att "sockerkänskliga" (de som får väldigt högt insulinpåslag) ska äta mindre kolhydrater). Det är därför GI och LCHF funkar att gå ner i vikt med och hjälper upp vid vissa typer av diabetes. 

Så trots att du åt makrill (heter för övrigt makrillAr i plural) så gick du ner i vikt, för feta fiskar slår inte på lika mycket insulin som en apelsin (eller en tomat för den delen).

Läs lite om GI, GL och insulin om du är nyfiken.

(OBS! Jag förespråkar inte GI-diet eller 5:2 eller nånting framför något annat. Jag tycker att alla ska försöka hitta det de själva mår bra av och trivs med. Jag har bara läst för mycket....)
    Key change, MOFO!
  • Ewald01

Om man vill förebygga mot hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika att äta ägg. Men just där finns det också olika åsikter och en del forskning kommer fram till att ägg inte är så farliga än vissa tror.

• Ewald01
    Aniiee skrev 2014-08-07 19:54:30 följande:
    All mat slår på insulinet, som är det fettlagrande hormonet. Ju mer kolhydrater (socker) man äter, ju mer insulin slås på (orsaken till att "sockerkänskliga" (de som får väldigt högt insulinpåslag) ska äta mindre kolhydrater). Det är därför GI och LCHF funkar att gå ner i vikt med och hjälper upp vid vissa typer av diabetes. 

Så trots att du åt makrill (heter för övrigt makrillAr i plural) så gick du ner i vikt, för feta fiskar slår inte på lika mycket insulin som en apelsin (eller en tomat för den delen).

Läs lite om GI, GL och insulin om du är nyfiken.

(OBS! Jag förespråkar inte GI-diet eller 5:2 eller nånting framför något annat. Jag tycker att alla ska försöka hitta det de själva mår bra av och trivs med. Jag har bara läst för mycket....)
    Jag kommer att läsa mer om det.

Men apelsiner och fram för allt tomater och Paprika är mycket nyttigt mat som är bra för hälsan.
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-07 21:28:11 följande:
    Jag kommer att läsa mer om det.

Men apelsiner och fram för allt tomater och Paprika är mycket nyttigt mat som är bra för hälsan.
    Inte för mig, men rent allmänt, så visst....
    Key change, MOFO!
  • Ewald01

Mat som är bra för hälsan: Tomater, rött vin, druvor, granatäpple osv.

http://www.dn.se/nyheter/tomater-halverar-risken-for-stroke/

http://www.aftonbladet.se/halsa/hjarta/article11025495.ab

http://www.aftonbladet.se/halsa/hjarta/article10471246.ab

det finns massvis artiklar om detta .... antioxidanter som skyddar mot fria radikaler .... osv. osv.

visst ska man alltid vara lite försiktigt .... men i stort sett kann man säga att frukt och grönsaker skyddar mot hjärtinfarkt och stroke.

http://www.ernaehrung.de/blog/obst-und-gemuese-bieten-schutz-vor-herzinfarkt-und-schlaganfall/

• Ewald01
    Aniiee skrev 2014-08-07 21:52:12 följande:
    Inte för mig, men rent allmänt, så visst....
    Har du en allergi mot dessa livsmedel? Jag känner till folk som har allergier mot frukt, grönsaker och mjölk .... bara som exempel.

• Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-07 22:08:06 följande:
    Har du en allergi mot dessa livsmedel? Jag känner till folk som har allergier mot frukt, grönsaker och mjölk .... bara som exempel.
    Yes.
    Key change, MOFO!
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2014-08-07 22:16:05 följande:
    Yes.
    Inte kul ... vad äter du då om man får vara nyfiken? Fisk? getost? potatisar? Får du äta potatisar? ...
  • Ewald01

Jag mådde bättre på att sluta dricka kaffe. Det kändes på något sätt bra att sluta med kaffe och dricka te istället. Men under Tiden dricker jag ett fåtal koppar kaffe igen per dag .... mest dricker jag dock vatten/ kolsyrat vatten.

• Ewald01

@ Aniiee

Jag har läst lite om Insulin osv. nu.

Socker och kolhydrater ökar kroppens Insulinproduktion. Hög blodsocker ökar insulinproduktionen dvs. ökas sockerhalten i blodet ökar även insutionproduktionen.

Äster man t.ex. vissa grönsaker (med låg kolhydratandel) t.ex. gurkor, tomater, lök, Paprika kann man minska insulinproduktionen.

Är det i stort sett korrekt?

• Ewald01

Kolhydrater är ju ett överbegrepp ... de delas upp i monosackarider, disackarider, oligosackarider och polysackadider ... Socker är i princip kolhydrater ...

• Doctor Why

Har nu snart använt 5:2 dieten i 2 veckor och minskat 4 kg i vikt.
    Jag dietar på måndagar och onsdagar och väger mig på fredags morgonen.
    Är det bättre att väga mig på måndags morgonen?

• Aniiee
    Doctor Why skrev 2014-09-13 19:18:54 följande:

Har nu snart använt 5:2 dieten i 2 veckor och minskat 4 kg i vikt.
    Jag dietar på måndagar och onsdagar och väger mig på fredags morgonen.
    Är det bättre att väga mig på måndags morgonen?

Spelar ingen roll vilken dag du väger dig, bara du gör det samma dag, ungefär samma tid och samma omständigheter  (till exempel varje fredag före frukost, efter morgontoaletten... eller nåt)
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Doctor Why
    Aniiee skrev 2014-09-13 20:19:05 följande:
    Spelar ingen roll vilken dag du väger dig, bara du gör det samma dag, ungefär samma tid och samma omständigheter  (till exempel varje fredag före frukost, efter morgontoaletten... eller nåt)
    Aha...då fortsätter jag med fredagar Glad
    Tack till dig {#emotions_dlg.flower}
  • Aniiee
    Doctor Why skrev 2014-09-13 20:21:32 följande:
    Aha...då fortsätter jag med fredagar Glad
    Tack till dig {#emotions_dlg.flower}
    Any time Solig
  • Zadre
    Ewald01 skrev 2014-08-07 20:06:54 följande:

Om man vill förebygga mot hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika att äta ägg. Men just där finns det också olika åsikter och en del forskning kommer fram till att ägg inte är så farliga än vissa tror.

Ägg är bland det bästa man kan äta. Ska man äta en enda sak resten av sitt liv så är det ägg. Det enda som saknas i ägg är C-vitamin och det kan man få i sej nån annanstans.
  • Aniiee
    Zadre skrev 2014-09-14 16:44:19 följande:
    Ägg är bland det bästa man kan äta. Ska man äta en enda sak resten av sitt liv så är det ägg. Det enda som saknas i ägg är C-vitamin och det kan man få i sej nån annanstans.
    ett ägg och en shot apelsinjuice, så är man hemma sen Solig
Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?