Ewald01 skrev 2014-08-07 19:36:23 följande:
Visst skulle det vara ganska dumt att stoppa in massivs choklad de dagar man inte fastar ... trots att choklad i princip inte är ett dåligt livsmedel. Mörk choklad innehåller till och med flavonol vilket kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Men jag har svårt att förstå att man kan äta vad man vill och samtidgt gå ner i vikt. Dessutom: Äter man mindre en dag kan det hända att man äter mer en annan dag ....
Jag lyssnade på en av dessa diet-påvar och han sade att redan en enda pralin på morgonen kan förhindra eller förstvåra fettförbränningen trots att man motionerar osv. .... så långt att jag förstår kan vissa livsmedel t.ex. socker förhindra fettförbränningen så att det blir svårare att gå ner i vikt trots att man håller diet.
Vill man minska risken för vissa sjukdomar t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika vissa livsmedel. För mycket processat kött, kakor ... livsmedel som innehåller transfett osv. ... mjölk är också ngt som man bör undvika. Mjölk kan till och med förstöra positiva hälsoeffekter som t.ex. te har.
Jag gick ner i vikt trots att jag åt fet fisk (makriller) osv. Problemet med makriller respektive fisk i stort sett är att den innehåller miljögifter som t.ex. kvicksilver vilket kan påverka hälsan negativt.
Det man kan äta i större mängder är livsmedel som t.ex. gurka, paprika, tomater, kiwi, mandariner osv. .... bara viktigt att de inte är besprutna. Även fullkornbröd är inte "farligt".
All mat slår på insulinet, som är det fettlagrande hormonet. Ju mer kolhydrater (socker) man äter, ju mer insulin slås på (orsaken till att "sockerkänskliga" (de som får väldigt högt insulinpåslag) ska äta mindre kolhydrater). Det är därför GI och LCHF funkar att gå ner i vikt med och hjälper upp vid vissa typer av diabetes.
Så trots att du åt makrill (heter för övrigt makrillAr i plural) så gick du ner i vikt, för feta fiskar slår inte på lika mycket insulin som en apelsin (eller en tomat för den delen).
Läs lite om GI, GL och insulin om du är nyfiken.
(OBS! Jag förespråkar inte GI-diet eller 5:2 eller nånting framför något annat. Jag tycker att alla ska försöka hitta det de själva mår bra av och trivs med. Jag har bara läst för mycket....)