• Tingeling03

Är 5:2 dieten bra?

Jag har en övervikt på ca 30 kg, ett BMI på mellan 38-39 och jag har provat många metoder, men ingen som har fungerat för mig. Nu funderar jag på att börja äta efter 5:2-dieten, ni som har ätit efter den/äter efter den nu, är ni nöjda med den? Var det svårt/lätt för er att endast äta 500 kcal under fastedagarna? Hur hanterade/hanterar ni eventuell hunger dessa två dagar? Vad exempelvis äter ni övriga dagar när man äter som vanligt? Tränar/motionerar ni någonting? Är mycket tacksam för tips :)

• Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?
  • Cuddles

5:2 är bara ett annat sätt att få i sig mindre kalorier. Spelar ingen roll hur du gör det bara du äter mindre än vad du gör av med. För 18 år sedan hade jag min egen diet. Under en dag måste jag göra av med det jag åt, så jag gick på 0 kalorier en dag i veckan. Det fungerade oxå.

Så vill du gå ner i vikt. Rör på dig och ät mindre. Bygg muskler, för muskler bränner. Sedan kan jag tycka det är lite snyggt oxå.

• Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-06 23:14:35 följande:

Nja, läs här t.ex.

?Men trots att jag inte såg tjock ut lade jag på mig vikt på fel ställen. Undanstoppat i buken, omgärdande interna organ?, skriver Mosley och tillägger att skrämselpropagandan mot att äta ägg var ett historiskt misstag.

Nu mumsar Mosley ost och ägg, liksom fet fisk, yoghurt och hamburgare.

?Efter alla dessa år som fiende smakar mättat fett bättre än någonsin?, skriver Michael Mosley, som i sin nya kosthållning avhåller sig från kakor.

5:2 dieten innebär att man får äta vad man vill 5 dagar i veckan och 2 dagar ska man bara äta kring 500 respektive 600 kalorier.

Har aldrig försökt det.

Vill man gå ner i vikt snabbt ska man ha samma program varje dag .... tycker jag.

Jag gick en gång ner på ca. 15 kg på  ca.2 månader, men hade "samma program" varje dag.

Har FORFARANDE inget med 5:2-filosofin att göra. Tvärt om, snarare... (han säger att det är ok att verkligen äta vad man vill 5 dagar av 7, och man behöver inte fundera över mättat fett, ägg osv.) Han, liksom alla andra, tar till sig av nya forskningsrön och justerar sina egna rekomendationer (som här, alltså, inte handlar om 5:2 som sådan, utan om kost i allmänhet).

Det här (vad han äter) skrev han om redan i första boken. Att det inte alls var fel att ta en flottig pizza på en vanlig dag nån gång ilbland, så länge man såg till att fasta två dagar i veckan.

Så du behöver inte försöka misskreditera Moseley, han har inte ändrat ståndpunkt om huruvida 5:2 är ett bra sätt att gå ner i vikt och leva. 
    Key change, MOFO!
  • Ewald01

Jag brukar äta bland annat paprika och ibland även chili respektive mat som innehåller Chili. Paprika och fram för allt chili innehåller capsaicin som i sin tur förhindrar fettinladringar i kroppen.

Sen år jag apelsiner, mandariner, jordgubbar och kiwi osv.. Livsmedel som innehåller mycket vatten. Jag slutade helt med sockerhaltiga drycker och nu dricker jag bara vatten. Jag slutade också helt med att dricka mjölk, men ost t.ex. äter jag regelbunden, men bara den som innehåller max. 13 % fett.

I princip ville jag undvika mat som jag ansåg vara dåligt för hjärt- och kärlsystemet. Visst ville jag öven gå ner i vikt, men det blev mycket mer än vad jag har förväntat mig.

Aja ... och jag åt bara lite på kvällarna. Det mesta åt jag tidigt på dagen, alltså frukost med ost, bröd, paprika, gurka, apelsiner osv.

• Cuddles

Det här är lite märkligt och jag har inga som helst belägg för det, men dricker jag lite vin går jag ner..... kanske det är en fördröjning från dagarna innan, men likväl hur jag än gör så funkar lite vin på mig.

Låter som värsta alkoholreklamen, men det är det inte. Jag tror att alla funkar olika och det gäller att hitta det som funkar bäst för en själv.

• Ewald01
    Jespis skrev 2014-08-06 23:48:01 följande:

Läs på innan du börjar. Mosley har en bra hemsida där du räknar ut hur mycket du bör äta på dina ätdagar.
    thefastdiet.co.uk/how-many-calories-on-a-non-fast-day/

Se gärna dokumentären och läs boken.

Det går lättare än man tror. Jobbiga stunder dricker jag mer vatten och tänker på att jag får äta nästa dag!

Ska läsa det.

Jag har läst om 5:2 dieten på en tysk sida och där stod att man INTE räknar kalorier de dagar man äter vad man vill och hur mycket att man vill.

Kan det stämma?
  • Ewald01
    Jespis skrev 2014-08-06 23:48:01 följande:

Läs på innan du börjar. Mosley har en bra hemsida där du räknar ut hur mycket du bör äta på dina ätdagar.
    thefastdiet.co.uk/how-many-calories-on-a-non-fast-day/

Se gärna dokumentären och läs boken.

Det går lättare än man tror. Jobbiga stunder dricker jag mer vatten och tänker på att jag får äta nästa dag!

Tysk Artikel om 5:2 dieten.

http://www.t-online.de/lifestyle/abnehmen/id_62877894/5-2-diaet-fuenf-tage-schlemmen-zwei-tage-hungern.html

Det står lite konstigt i artikeln. SOm jag förstår det får man äta vad man vill de dagar man inte håller diet. Eller är det bara t.ex. medhavskost man får äta?

De som utvecklade 5:2 dieten avråder Gravida och sjuka från dieten.
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-07 17:53:14 följande:
    Tysk Artikel om 5:2 dieten.

http://www.t-online.de/lifestyle/abnehmen/id_62877894/5-2-diaet-fuenf-tage-schlemmen-zwei-tage-hungern.html

Det står lite konstigt i artikeln. SOm jag förstår det får man äta vad man vill de dagar man inte håller diet. Eller är det bara t.ex. medhavskost man får äta?

De som utvecklade 5:2 dieten avråder Gravida och sjuka från dieten.
    Man får äta VAD MAN VILL när man inte fastar. Men det är klart att det är dumt att svulla i sig 3 kg choklad varje dag, 5 dagar  veckan. Så, sannare är väl att man får äta som vanligt när man inte fastar, förutsatt att man inte äter helt åt hellskotta dåligt, utan mer normal mat i normala portioner. Det inbegriper även pizza ibland, en hamburgare, kalops, fiskgratäng, efterrätt, eller vad man nu brukar äta. 

Man brukar avråda gravida från att beröva foster näring. Sjuka (och alla andra, egentligen) bör alltid rådgöra med läkare innan de förändrar sin kost. 
    Key change, MOFO!
  • Jespis

Är man bara ute efter övriga hälsovinster (minskad cancerrisk mm) så kan man äta vad man vill övriga dagar. Vill man gå ner i vikt kan det vara bra att ha lite koll på vad man får i sig.

När man, som jag, vill fortsätta fasta,men inte gå ner mer i vikt - då är det också bra att ha lite koll på att man äter tillräckligt.

• Ewald01

Visst skulle det vara ganska dumt att stoppa in massivs choklad de dagar man inte fastar ... trots att choklad i princip inte är ett dåligt livsmedel. Mörk choklad innehåller till och med flavonol vilket kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Men jag har svårt att förstå att man kan äta vad man vill och samtidgt gå ner i vikt. Dessutom: Äter man mindre en dag kan det hända att man äter mer en annan dag ....

Jag lyssnade på en av dessa diet-påvar och han sade att redan en enda pralin på morgonen kan förhindra eller förstvåra fettförbränningen trots att man motionerar osv. ....  så långt att jag förstår kan vissa livsmedel t.ex. socker förhindra fettförbränningen så att det blir svårare att gå ner i vikt trots att man håller diet.

Vill man minska risken för vissa sjukdomar t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika vissa livsmedel. För mycket processat kött, kakor ... livsmedel som innehåller transfett osv. ...  mjölk är också ngt som man bör undvika. Mjölk kan till och med förstöra positiva hälsoeffekter som t.ex. te har.

Jag gick ner i vikt trots att jag åt fet fisk (makriller) osv. Problemet med makriller respektive fisk i stort sett är att den innehåller miljögifter som t.ex. kvicksilver vilket kan påverka hälsan negativt.

Det man kan äta i större mängder är livsmedel som t.ex. gurka, paprika, tomater, kiwi, mandariner osv. .... bara viktigt att de inte är besprutna. Även fullkornbröd är inte "farligt".

Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?