• Aniiee

Är 5:2 dieten bra?

Tingeling03 skrev 2014-04-20 16:44:19 följande:
    Anledningarna till min övervikt är många och har pågått under många år. Dels genetiskt anlag för övervikt/fetma, men mycket brist på motion/träning och helt fel matvanor. Jag cyklade varje dag till och från skolan (sammanlagt 14 km varje dag) och efter skolan cyklade jag till och från stallet (sammanlagt 18 km varannan dag) + ett ridpass och allt som hör hästskötsel till. Då var jag i riktigt bra form. När jag sedan slutade med ridningen, tog körkort och började på ett annat universitet som låg 6 mil hemifrån tvingades jag att ta bilen varje dag för att komma till skolan, då ökade bekvämligheterna. Mycket fika och onyttigt i samband med studierna och sedan tröstätande i samband med en depression. Nu mår jag bättre än någonsin psykiskt, men orkar inte mycket fysiskt pga min stora kropp. Återupptog ridningen i september och med den har jag tappat 7 kg på 7 månader, men kosten måste absolut ses över. Behöver se över mina matvanor rejält. Har redan gjort stora förändringar som att sluta med godis, kakor och snask och läsk. Men jag behöver äta nyttigare mat med bra mättnadskänsla m.m. Jag har bl.a. testat soppor m.m. Jag har rasat mycket med dem, men dem hjälper bara på kort sikt, felet jag gjorde när jag slutade med dem (som jag tror många fler gör) är att äta dom vanligt efteråt och då går man upp allt igen. Jag tror mer på en långsam viktminskning där man måste förändra sina matvanor.
    Låter som en sund inställning, tycker jag. Börja med att se över din frukost. Det tar ungefär 20 dagar att förändra en vana så, börja med frukosten och ge det 20-25 dagar innan du ger dig på förmiddagsmellis om du vill äta 4-5 gånger om dagen eller lunchen om du vill äta 3-4 gånger om dagen.

En sak i taget....
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-06 22:44:52 följande:

Ni som kör 5:2 dieten, har ni redan läst det här?

Michael Mosley ber om ursäkt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mosley-for-alla-vardelosa-rad-jag-har-gett_3764984.svd

Han tycker att han hade fel.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article19254723.ab?teaser=true

Vad, förutom att han som så många andra har avrått från mättat fett, har det med 5:2-dieten att göra? Han ber ju inte om ursäkt eller har byt åsikt om 5:2.....
    Key change, MOFO!
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-06 23:14:35 följande:

Nja, läs här t.ex.

?Men trots att jag inte såg tjock ut lade jag på mig vikt på fel ställen. Undanstoppat i buken, omgärdande interna organ?, skriver Mosley och tillägger att skrämselpropagandan mot att äta ägg var ett historiskt misstag.

Nu mumsar Mosley ost och ägg, liksom fet fisk, yoghurt och hamburgare.

?Efter alla dessa år som fiende smakar mättat fett bättre än någonsin?, skriver Michael Mosley, som i sin nya kosthållning avhåller sig från kakor.

5:2 dieten innebär att man får äta vad man vill 5 dagar i veckan och 2 dagar ska man bara äta kring 500 respektive 600 kalorier.

Har aldrig försökt det.

Vill man gå ner i vikt snabbt ska man ha samma program varje dag .... tycker jag.

Jag gick en gång ner på ca. 15 kg på  ca.2 månader, men hade "samma program" varje dag.

Har FORFARANDE inget med 5:2-filosofin att göra. Tvärt om, snarare... (han säger att det är ok att verkligen äta vad man vill 5 dagar av 7, och man behöver inte fundera över mättat fett, ägg osv.) Han, liksom alla andra, tar till sig av nya forskningsrön och justerar sina egna rekomendationer (som här, alltså, inte handlar om 5:2 som sådan, utan om kost i allmänhet).

Det här (vad han äter) skrev han om redan i första boken. Att det inte alls var fel att ta en flottig pizza på en vanlig dag nån gång ilbland, så länge man såg till att fasta två dagar i veckan.

Så du behöver inte försöka misskreditera Moseley, han har inte ändrat ståndpunkt om huruvida 5:2 är ett bra sätt att gå ner i vikt och leva. 
    Key change, MOFO!
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-07 17:53:14 följande:
    Tysk Artikel om 5:2 dieten.

http://www.t-online.de/lifestyle/abnehmen/id_62877894/5-2-diaet-fuenf-tage-schlemmen-zwei-tage-hungern.html

Det står lite konstigt i artikeln. SOm jag förstår det får man äta vad man vill de dagar man inte håller diet. Eller är det bara t.ex. medhavskost man får äta?

De som utvecklade 5:2 dieten avråder Gravida och sjuka från dieten.
    Man får äta VAD MAN VILL när man inte fastar. Men det är klart att det är dumt att svulla i sig 3 kg choklad varje dag, 5 dagar  veckan. Så, sannare är väl att man får äta som vanligt när man inte fastar, förutsatt att man inte äter helt åt hellskotta dåligt, utan mer normal mat i normala portioner. Det inbegriper även pizza ibland, en hamburgare, kalops, fiskgratäng, efterrätt, eller vad man nu brukar äta. 

Man brukar avråda gravida från att beröva foster näring. Sjuka (och alla andra, egentligen) bör alltid rådgöra med läkare innan de förändrar sin kost. 
    Key change, MOFO!
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-07 19:36:23 följande:

Visst skulle det vara ganska dumt att stoppa in massivs choklad de dagar man inte fastar ... trots att choklad i princip inte är ett dåligt livsmedel. Mörk choklad innehåller till och med flavonol vilket kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Men jag har svårt att förstå att man kan äta vad man vill och samtidgt gå ner i vikt. Dessutom: Äter man mindre en dag kan det hända att man äter mer en annan dag ....

Jag lyssnade på en av dessa diet-påvar och han sade att redan en enda pralin på morgonen kan förhindra eller förstvåra fettförbränningen trots att man motionerar osv. ....  så långt att jag förstår kan vissa livsmedel t.ex. socker förhindra fettförbränningen så att det blir svårare att gå ner i vikt trots att man håller diet.

Vill man minska risken för vissa sjukdomar t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika vissa livsmedel. För mycket processat kött, kakor ... livsmedel som innehåller transfett osv. ...  mjölk är också ngt som man bör undvika. Mjölk kan till och med förstöra positiva hälsoeffekter som t.ex. te har.

Jag gick ner i vikt trots att jag åt fet fisk (makriller) osv. Problemet med makriller respektive fisk i stort sett är att den innehåller miljögifter som t.ex. kvicksilver vilket kan påverka hälsan negativt.

Det man kan äta i större mängder är livsmedel som t.ex. gurka, paprika, tomater, kiwi, mandariner osv. .... bara viktigt att de inte är besprutna. Även fullkornbröd är inte "farligt".

All mat slår på insulinet, som är det fettlagrande hormonet. Ju mer kolhydrater (socker) man äter, ju mer insulin slås på (orsaken till att "sockerkänskliga" (de som får väldigt högt insulinpåslag) ska äta mindre kolhydrater). Det är därför GI och LCHF funkar att gå ner i vikt med och hjälper upp vid vissa typer av diabetes. 

Så trots att du åt makrill (heter för övrigt makrillAr i plural) så gick du ner i vikt, för feta fiskar slår inte på lika mycket insulin som en apelsin (eller en tomat för den delen).

Läs lite om GI, GL och insulin om du är nyfiken.

(OBS! Jag förespråkar inte GI-diet eller 5:2 eller nånting framför något annat. Jag tycker att alla ska försöka hitta det de själva mår bra av och trivs med. Jag har bara läst för mycket....)
    Key change, MOFO!
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-07 21:28:11 följande:
    Jag kommer att läsa mer om det.

Men apelsiner och fram för allt tomater och Paprika är mycket nyttigt mat som är bra för hälsan.
    Inte för mig, men rent allmänt, så visst....
    Key change, MOFO!
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2014-08-07 22:08:06 följande:
    Har du en allergi mot dessa livsmedel? Jag känner till folk som har allergier mot frukt, grönsaker och mjölk .... bara som exempel.
    Yes.
    Key change, MOFO!
  • Aniiee
    Doctor Why skrev 2014-09-13 19:18:54 följande:

Har nu snart använt 5:2 dieten i 2 veckor och minskat 4 kg i vikt.
    Jag dietar på måndagar och onsdagar och väger mig på fredags morgonen.
    Är det bättre att väga mig på måndags morgonen?

Spelar ingen roll vilken dag du väger dig, bara du gör det samma dag, ungefär samma tid och samma omständigheter  (till exempel varje fredag före frukost, efter morgontoaletten... eller nåt)
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Aniiee
    Doctor Why skrev 2014-09-13 20:21:32 följande:
    Aha...då fortsätter jag med fredagar Glad
    Tack till dig {#emotions_dlg.flower}
    Any time Solig
  • Aniiee
    Zadre skrev 2014-09-14 16:44:19 följande:
    Ägg är bland det bästa man kan äta. Ska man äta en enda sak resten av sitt liv så är det ägg. Det enda som saknas i ägg är C-vitamin och det kan man få i sej nån annanstans.
    ett ägg och en shot apelsinjuice, så är man hemma sen Solig
Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?