• Ewald01

Nja, läs här t.ex.

?Men trots att jag inte såg tjock ut lade jag på mig vikt på fel ställen. Undanstoppat i buken, omgärdande interna organ?, skriver Mosley och tillägger att skrämselpropagandan mot att äta ägg var ett historiskt misstag.

Nu mumsar Mosley ost och ägg, liksom fet fisk, yoghurt och hamburgare.

?Efter alla dessa år som fiende smakar mättat fett bättre än någonsin?, skriver Michael Mosley, som i sin nya kosthållning avhåller sig från kakor.

5:2 dieten innebär att man får äta vad man vill 5 dagar i veckan och 2 dagar ska man bara äta kring 500 respektive 600 kalorier.

Har aldrig försökt det.

Vill man gå ner i vikt snabbt ska man ha samma program varje dag .... tycker jag.

Jag gick en gång ner på ca. 15 kg på  ca.2 månader, men hade "samma program" varje dag.

• Ewald01

Jag brukar äta bland annat paprika och ibland även chili respektive mat som innehåller Chili. Paprika och fram för allt chili innehåller capsaicin som i sin tur förhindrar fettinladringar i kroppen.

Sen år jag apelsiner, mandariner, jordgubbar och kiwi osv.. Livsmedel som innehåller mycket vatten. Jag slutade helt med sockerhaltiga drycker och nu dricker jag bara vatten. Jag slutade också helt med att dricka mjölk, men ost t.ex. äter jag regelbunden, men bara den som innehåller max. 13 % fett.

I princip ville jag undvika mat som jag ansåg vara dåligt för hjärt- och kärlsystemet. Visst ville jag öven gå ner i vikt, men det blev mycket mer än vad jag har förväntat mig.

Aja ... och jag åt bara lite på kvällarna. Det mesta åt jag tidigt på dagen, alltså frukost med ost, bröd, paprika, gurka, apelsiner osv.

• Ewald01
    Jespis skrev 2014-08-06 23:48:01 följande:

Läs på innan du börjar. Mosley har en bra hemsida där du räknar ut hur mycket du bör äta på dina ätdagar.
    thefastdiet.co.uk/how-many-calories-on-a-non-fast-day/

Se gärna dokumentären och läs boken.

Det går lättare än man tror. Jobbiga stunder dricker jag mer vatten och tänker på att jag får äta nästa dag!

Ska läsa det.

Jag har läst om 5:2 dieten på en tysk sida och där stod att man INTE räknar kalorier de dagar man äter vad man vill och hur mycket att man vill.

Kan det stämma?
  • Ewald01
    Jespis skrev 2014-08-06 23:48:01 följande:

Läs på innan du börjar. Mosley har en bra hemsida där du räknar ut hur mycket du bör äta på dina ätdagar.
    thefastdiet.co.uk/how-many-calories-on-a-non-fast-day/

Se gärna dokumentären och läs boken.

Det går lättare än man tror. Jobbiga stunder dricker jag mer vatten och tänker på att jag får äta nästa dag!

Tysk Artikel om 5:2 dieten.

http://www.t-online.de/lifestyle/abnehmen/id_62877894/5-2-diaet-fuenf-tage-schlemmen-zwei-tage-hungern.html

Det står lite konstigt i artikeln. SOm jag förstår det får man äta vad man vill de dagar man inte håller diet. Eller är det bara t.ex. medhavskost man får äta?

De som utvecklade 5:2 dieten avråder Gravida och sjuka från dieten.
  • Ewald01

Visst skulle det vara ganska dumt att stoppa in massivs choklad de dagar man inte fastar ... trots att choklad i princip inte är ett dåligt livsmedel. Mörk choklad innehåller till och med flavonol vilket kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Men jag har svårt att förstå att man kan äta vad man vill och samtidgt gå ner i vikt. Dessutom: Äter man mindre en dag kan det hända att man äter mer en annan dag ....

Jag lyssnade på en av dessa diet-påvar och han sade att redan en enda pralin på morgonen kan förhindra eller förstvåra fettförbränningen trots att man motionerar osv. ....  så långt att jag förstår kan vissa livsmedel t.ex. socker förhindra fettförbränningen så att det blir svårare att gå ner i vikt trots att man håller diet.

Vill man minska risken för vissa sjukdomar t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika vissa livsmedel. För mycket processat kött, kakor ... livsmedel som innehåller transfett osv. ...  mjölk är också ngt som man bör undvika. Mjölk kan till och med förstöra positiva hälsoeffekter som t.ex. te har.

Jag gick ner i vikt trots att jag åt fet fisk (makriller) osv. Problemet med makriller respektive fisk i stort sett är att den innehåller miljögifter som t.ex. kvicksilver vilket kan påverka hälsan negativt.

Det man kan äta i större mängder är livsmedel som t.ex. gurka, paprika, tomater, kiwi, mandariner osv. .... bara viktigt att de inte är besprutna. Även fullkornbröd är inte "farligt".

• Ewald01

Om man vill förebygga mot hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika att äta ägg. Men just där finns det också olika åsikter och en del forskning kommer fram till att ägg inte är så farliga än vissa tror.

• Ewald01
    Aniiee skrev 2014-08-07 19:54:30 följande:
    All mat slår på insulinet, som är det fettlagrande hormonet. Ju mer kolhydrater (socker) man äter, ju mer insulin slås på (orsaken till att "sockerkänskliga" (de som får väldigt högt insulinpåslag) ska äta mindre kolhydrater). Det är därför GI och LCHF funkar att gå ner i vikt med och hjälper upp vid vissa typer av diabetes. 

Så trots att du åt makrill (heter för övrigt makrillAr i plural) så gick du ner i vikt, för feta fiskar slår inte på lika mycket insulin som en apelsin (eller en tomat för den delen).

Läs lite om GI, GL och insulin om du är nyfiken.

(OBS! Jag förespråkar inte GI-diet eller 5:2 eller nånting framför något annat. Jag tycker att alla ska försöka hitta det de själva mår bra av och trivs med. Jag har bara läst för mycket....)
    Jag kommer att läsa mer om det.

Men apelsiner och fram för allt tomater och Paprika är mycket nyttigt mat som är bra för hälsan.
  • Ewald01

Mat som är bra för hälsan: Tomater, rött vin, druvor, granatäpple osv.

http://www.dn.se/nyheter/tomater-halverar-risken-for-stroke/

http://www.aftonbladet.se/halsa/hjarta/article11025495.ab

http://www.aftonbladet.se/halsa/hjarta/article10471246.ab

det finns massvis artiklar om detta .... antioxidanter som skyddar mot fria radikaler .... osv. osv.

visst ska man alltid vara lite försiktigt .... men i stort sett kann man säga att frukt och grönsaker skyddar mot hjärtinfarkt och stroke.

http://www.ernaehrung.de/blog/obst-und-gemuese-bieten-schutz-vor-herzinfarkt-und-schlaganfall/

• Ewald01
    Aniiee skrev 2014-08-07 21:52:12 följande:
    Inte för mig, men rent allmänt, så visst....
    Har du en allergi mot dessa livsmedel? Jag känner till folk som har allergier mot frukt, grönsaker och mjölk .... bara som exempel.

• Ewald01
    Aniiee skrev 2014-08-07 22:16:05 följande:
    Yes.
    Inte kul ... vad äter du då om man får vara nyfiken? Fisk? getost? potatisar? Får du äta potatisar? ...
  • Ewald01

Jag mådde bättre på att sluta dricka kaffe. Det kändes på något sätt bra att sluta med kaffe och dricka te istället. Men under Tiden dricker jag ett fåtal koppar kaffe igen per dag .... mest dricker jag dock vatten/ kolsyrat vatten.

• Ewald01

@ Aniiee

Jag har läst lite om Insulin osv. nu.

Socker och kolhydrater ökar kroppens Insulinproduktion. Hög blodsocker ökar insulinproduktionen dvs. ökas sockerhalten i blodet ökar även insutionproduktionen.

Äster man t.ex. vissa grönsaker (med låg kolhydratandel) t.ex. gurkor, tomater, lök, Paprika kann man minska insulinproduktionen.

Är det i stort sett korrekt?

• Ewald01

Kolhydrater är ju ett överbegrepp ... de delas upp i monosackarider, disackarider, oligosackarider och polysackadider ... Socker är i princip kolhydrater ...

Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?