Är 5:2 dieten bra?
En sak i taget....
Ni som kör 5:2 dieten, har ni redan läst det här?
Michael Mosley ber om ursäkt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mosley-for-alla-vardelosa-rad-jag-har-gett_3764984.svd
Han tycker att han hade fel.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article19254723.ab?teaser=true
Nja, läs här t.ex.
?Men trots att jag inte såg tjock ut lade jag på mig vikt på fel ställen. Undanstoppat i buken, omgärdande interna organ?, skriver Mosley och tillägger att skrämselpropagandan mot att äta ägg var ett historiskt misstag.
Nu mumsar Mosley ost och ägg, liksom fet fisk, yoghurt och hamburgare.
?Efter alla dessa år som fiende smakar mättat fett bättre än någonsin?, skriver Michael Mosley, som i sin nya kosthållning avhåller sig från kakor.
5:2 dieten innebär att man får äta vad man vill 5 dagar i veckan och 2 dagar ska man bara äta kring 500 respektive 600 kalorier.
Har aldrig försökt det.
Vill man gå ner i vikt snabbt ska man ha samma program varje dag .... tycker jag.
Jag gick en gång ner på ca. 15 kg på ca.2 månader, men hade "samma program" varje dag.
Visst skulle det vara ganska dumt att stoppa in massivs choklad de dagar man inte fastar ... trots att choklad i princip inte är ett dåligt livsmedel. Mörk choklad innehåller till och med flavonol vilket kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Men jag har svårt att förstå att man kan äta vad man vill och samtidgt gå ner i vikt. Dessutom: Äter man mindre en dag kan det hända att man äter mer en annan dag ....
Jag lyssnade på en av dessa diet-påvar och han sade att redan en enda pralin på morgonen kan förhindra eller förstvåra fettförbränningen trots att man motionerar osv. .... så långt att jag förstår kan vissa livsmedel t.ex. socker förhindra fettförbränningen så att det blir svårare att gå ner i vikt trots att man håller diet.
Vill man minska risken för vissa sjukdomar t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar bör man undvika vissa livsmedel. För mycket processat kött, kakor ... livsmedel som innehåller transfett osv. ... mjölk är också ngt som man bör undvika. Mjölk kan till och med förstöra positiva hälsoeffekter som t.ex. te har.
Jag gick ner i vikt trots att jag åt fet fisk (makriller) osv. Problemet med makriller respektive fisk i stort sett är att den innehåller miljögifter som t.ex. kvicksilver vilket kan påverka hälsan negativt.
Det man kan äta i större mängder är livsmedel som t.ex. gurka, paprika, tomater, kiwi, mandariner osv. .... bara viktigt att de inte är besprutna. Även fullkornbröd är inte "farligt".
Har nu snart använt 5:2 dieten i 2 veckor och minskat 4 kg i vikt.
Jag dietar på måndagar och onsdagar och väger mig på fredags morgonen.
Är det bättre att väga mig på måndags morgonen?