• Anonym (skäms)

Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?

fan vad svårt att sitta här och skriva det här, och inte känna sig helt dum i huvudet. 
    Jag har alltid fått höra " man kan inte bli beroende av att röka cannabis"

ändå sitter jag här som en dum djävul och mår så himla dåligt. Drömmer om att röka, kan inte sova, tänker och tänker. Och då har det ändå gått 3 dagar.

Jag testade att röka förra sommaren, sen gick det från någon gång i veckan, till varje kväll. Belönade mig själv efter allt hårt arbete..
    Sen gick det från det till att röka några gånger om dagen, varje dag.

Varje dag innan jag ska sova, säger jag: aldrig mer, inte igen.
    Så fort jag vaknar dagen efter, är det full rulle. Kan inte påbörja dagen om jag inte har rökt. Varenda lilla fria minut ska gå åt att röka. Måste skynda mig hem, vill inte träffa kompisar, jag måste ju hem och röka. Hela min vardag går runt planering om hur och när jag ska hinna röka. Jag sitter hela dagarna långa, med massa att göra, men kan inte göra något, för jag måste röka. 
    Här om dagen, tänkte jag NEJ NU FÅR DET RÄCKA. Jag kan sluta, lätt, som en plätt!

Istället går jag runt och känner mig så deppig, vill inte göra något, tänker och tänker på cannabis. Ligger på kvällarna och vrider och vänder på mig, svettas, vill inte sova, vill röka, jag kan inte ens äta, har tappat apititen helt också.
    Jag har en hög med saker att göra, men kan inte göra något.

Och har haft drömmar nu om att jag har hittat lite cannabis, att jag har rökt, att jag mår bra. Det här kan väl inte vara normalt? Jag försöker och försöker att tänka på annat, men jag kan bara inte. Jag har verkligen ingen kontroll, hur mycket jag än försöker inbillia mig själv att jag har kontroll och kan lätt göra det här, så känns det inte alls så längre.. 
    Hur ska jag tänka för att komma över det här? Jag kan inte hjälpa mig själv längre. Det räcker inte att tänka " Jag är inte beroende, kan lätt sluta". För nu efter några dagar, håller jag på att bli galen :D

• Svar på tråden Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?
  • Anonym (aldrig)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-19 13:37:31 följande:
    För många paranoida människor är det väl aldrig 'ogrundat' det är väl det som gör dom just  paranoida.

Om man söker hjälp för ett missbruk oavsett vilket missbruk det är så är det självklart oerhört viktig att man ger alla detaljer och är sanningsfull gällande sitt missbruk, vilken vård och eventuella mediciner du får baseras ju på bla dom uppgifterna.
    Det är otroligt viktigt om man vill bli frisk, varför skulle man annars gå dit om det inte är för att få hjälp.

Märka ord kan man givetvis men det kommer man inte långt med.

Problemet här är att vården inte fungerar som den ska, samma stigma som omger ämnet i det övriga samhället florerar även i dom mer känsliga samhällsfunktioner.

Man ses inte som en människa med problem om man avslöjar sig, man ses som en knarkare som får skylla sig själv, är man ute efter hjälp så gör man rätt i att aldrig avslöja irrelevanta detaljer som kommer bara bli oövervinnliga hinder utan man koncentrerar sig på det som är viktig, ts mår inte bra skrivs det, det är ett mycket bra utgångspunkt.

Men du har rätt i sak, mediciner och behandling baseras på behov, idag anses "knarkare" inte ha rätt till fungerande mediciner då även dessa kan missbrukas ...

• NorrlandsGud

Man kan bli beroende av coca-cola, spela datorspel, slita av sitt hår och att onanera. Så man kan förmodligen bli beroende av cannabis också.

• MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 13:58:13 följande:

Märka ord kan man givetvis men det kommer man inte långt med.

Problemet här är att vården inte fungerar som den ska, samma stigma som omger ämnet i det övriga samhället florerar även i dom mer känsliga samhällsfunktioner.

Man ses inte som en människa med problem om man avslöjar sig, man ses som en knarkare som får skylla sig själv, är man ute efter hjälp så gör man rätt i att aldrig avslöja irrelevanta detaljer som kommer bara bli oövervinnliga hinder utan man koncentrerar sig på det som är viktig, ts mår inte bra skrivs det, det är ett mycket bra utgångspunkt.

Men du har rätt i sak, mediciner och behandling baseras på behov, idag anses "knarkare" inte ha rätt till fungerande mediciner då även dessa kan missbrukas ...

Jag förstår inte varför du anklar folk för att märka ord när dom svara på ditt påstående?
    Självklar har andra också rätt att utrycka sin åsikter och man kan inte alltid göra sig själv till ett offer när man inte kan ta agument som man själv delar ut argument.

Det finns dom som blir hjälpta av vården och tycker att den fungerar utmärkt, att vissa inte blir det gör inte automatiskt hela vården till dålig eller elaka människor som är 'ute  efter' och som inte alls vill hjälpa människor i nöd.

Är all vårdpersonal bra? nej, de finns dom som inte är lämpliga att arbeta i yrket, men att ifrågasätta hela vården är fel, att  dessutom föreslå att någon inte ska vara ärlig om sina problem och symptom etc när man söker vård är dessutom både dumt och potentiellt farligt.

När det gäller TS har han/hon uppenbart ett problem, det spelar ingen roll om vissa vill hävda att det fysiskt och andra att det psykiskt och ytterligare några att de tär både och, självklart ska TS söka hjälp om han/hon mår dåligt vare sig det är sjukvård eller någon att prata med, och lika självklart är det att TS då ska vara ärlig med hur det ligger till.

Dumhet diskriminerar inte
  • MuppinCowboy
    NorrlandsGud skrev 2014-04-19 13:59:42 följande:
    Man kan bli beroende av coca-cola, spela datorspel, slita av sitt hår och att onanera. Så man kan förmodligen bli beroende av cannabis också.
  • Anonym (aldrig)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-19 14:18:00 följande:
    Jag förstår inte varför du anklar folk för att märka ord när dom svara på ditt påstående?
    Självklar har andra också rätt att utrycka sin åsikter och man kan inte alltid göra sig själv till ett offer när man inte kan ta agument som man själv delar ut argument.

Det finns dom som blir hjälpta av vården och tycker att den fungerar utmärkt, att vissa inte blir det gör inte automatiskt hela vården till dålig eller elaka människor som är 'ute  efter' och som inte alls vill hjälpa människor i nöd.

Är all vårdpersonal bra? nej, de finns dom som inte är lämpliga att arbeta i yrket, men att ifrågasätta hela vården är fel, att  dessutom föreslå att någon inte ska vara ärlig om sina problem och symptom etc när man söker vård är dessutom både dumt och potentiellt farligt.

När det gäller TS har han/hon uppenbart ett problem, det spelar ingen roll om vissa vill hävda att det fysiskt och andra att det psykiskt och ytterligare några att de tär både och, självklart ska TS söka hjälp om han/hon mår dåligt vare sig det är sjukvård eller någon att prata med, och lika självklart är det att TS då ska vara ärlig med hur det ligger till.

Av det vad jag har sett här så undrar jag om du bara skriver om samma inlägg där du försvarar dig med att du har all rätt att uttrycka dina åsikter i motsatsen till alla andra som korrigerar dina felsägelser.

Finns det dom som får adekvat hjälp av vården för sitt cannabis"beroende" utan att råka ut för stigma eller att hela skulden för (fyll i valfri åkomma) inte läggs på drogen?
    Nej, befintliga problem sopas under mattan och det universala svaret är sluta rök så blir det bättre.
    Det trots att cannabis i dom allra flesta fall är ett sekundärt problem oftast symptom på riktiga problem, då hjälper det inte att bara ta och sluta röka.
    Det är ett tragisk verklighet som gör att i det fallet är en vit lögn ett måste, annars så stämplar man sig själv.

Det är inte potentiellt farligt, det är det enda sättet att få hjälp tyvärr, samtidigt är ts drogval mycket bra i det stora hela, ts kunde fastna på tyngre då faktiskt skadliga droger.
    Kalla cannabis för farlig är inte riktigt veta vad man snackar om.

Självklart bör ts söka hjälp för sin depression och dåliga mående men då ska ts söka hjälp för just det och inte sätta sig själv och personal på villospår.

• Anonym (aldrig)
    NorrlandsGud skrev 2014-04-19 13:59:42 följande:

Cola om du missade det är beroendeframkallande, socker och kofein ska man egentligen inte leka med vårdslöst som vi gör.

Kan man däremot påstå att datorspel eller sex är beroendeframkallande? 
    Har extremt svårt att se det som det, det är en skön tidsfördriv för dom allra flesta.

Slita ut sitt hår däremot, det skulle jag säga är definitivt ett tecken på psykisk ohälsa om man skadar sig själv.

• NorrlandsGud
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 14:52:54 följande:

Cola om du missade det är beroendeframkallande, socker och kofein ska man egentligen inte leka med vårdslöst som vi gör.

Kan man däremot påstå att datorspel eller sex är beroendeframkallande? 
    Har extremt svårt att se det som det, det är en skön tidsfördriv för dom allra flesta.

Slita ut sitt hår däremot, det skulle jag säga är definitivt ett tecken på psykisk ohälsa om man skadar sig själv.

Okej
  • MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 14:49:50 följande:

Av det vad jag har sett här så undrar jag om du bara skriver om samma inlägg där du försvarar dig med att du har all rätt att uttrycka dina åsikter i motsatsen till alla andra som korrigerar dina felsägelser.

Finns det dom som får adekvat hjälp av vården för sitt cannabis"beroende" utan att råka ut för stigma eller att hela skulden för (fyll i valfri åkomma) inte läggs på drogen?
    Nej, befintliga problem sopas under mattan och det universala svaret är sluta rök så blir det bättre.
    Det trots att cannabis i dom allra flesta fall är ett sekundärt problem oftast symptom på riktiga problem, då hjälper det inte att bara ta och sluta röka.
    Det är ett tragisk verklighet som gör att i det fallet är en vit lögn ett måste, annars så stämplar man sig själv.

Det är inte potentiellt farligt, det är det enda sättet att få hjälp tyvärr, samtidigt är ts drogval mycket bra i det stora hela, ts kunde fastna på tyngre då faktiskt skadliga droger.
    Kalla cannabis för farlig är inte riktigt veta vad man snackar om.

Självklart bör ts söka hjälp för sin depression och dåliga mående men då ska ts söka hjälp för just det och inte sätta sig själv och personal på villospår.

jag har så svårt att förstå varför vissa hellre vänder sig mot mig om och om igen i tråd efter tråd för att framföra sin kritik mot mig, tråden handlar inte om mig men min åsikt har lika stor rätt att finnas som andras, inklusive din.

Du får gärna vara av den åsikten att droger är si eller droger är så men du har ingen rätt att påfägga andra åsikter bara för att dom inte överens stämmer med dina.

Ts har skrivit en tråd och ber om råd och folk ger det, vissa tycker som du, vissa tycker som jag och vissa tycker helt annat, lär dig leva med det.

Att man sen dessutom inte ska ljuga för vårdpersonal om fakta är inte bara min åsikt utan något som jag bestämt hävdar pga att oavsett vad du eller jag anser så kan det vara potentiellt skadligt att uppge falsk information, man ska alltså vara väldigt försiktig innan man råder andra till att dölja eller ge falsk information för sjukvårdspersonal.

Du är en anonym människa med vissa bestämda åsikter angående droger vilket du har en rätta att framföra men man bör inte och ska inte råda folk oavsett bakgrund att ljuga för vårdpersonal.

• MuppinCowboy
    NorrlandsGud skrev 2014-04-19 15:24:24 följande:
    Okej
    Ja självklart kan både sex och datorspel och mycket annat också vara beroendeframkallande även om vissa anser att det bara är 'sköna tidfsfördriv'.

Att man själv inte har något beroendeproblem när det gäller en viss sak betyder ju inte att missbruket inte existerar. Det här är ju något som de allra flesta är medvetna om.

Åsikter är inte fakta.
  • NorrlandsGud
    MuppinCowboy skrev 2014-04-19 15:57:50 följande:
    Ja självklart kan både sex och datorspel och mycket annat också vara beroendeframkallande även om vissa anser att det bara är 'sköna tidfsfördriv'.

Att man själv inte har något beroendeproblem när det gäller en viss sak betyder ju inte att missbruket inte existerar. Det här är ju något som de allra flesta är medvetna om.

Åsikter är inte fakta.
    Det var därför jag skrev "Okej" eftersom det inte fanns något att tillägga.
Svar på tråden Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?