• Anonym (skäms)

Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?

fan vad svårt att sitta här och skriva det här, och inte känna sig helt dum i huvudet. 
    Jag har alltid fått höra " man kan inte bli beroende av att röka cannabis"

ändå sitter jag här som en dum djävul och mår så himla dåligt. Drömmer om att röka, kan inte sova, tänker och tänker. Och då har det ändå gått 3 dagar.

Jag testade att röka förra sommaren, sen gick det från någon gång i veckan, till varje kväll. Belönade mig själv efter allt hårt arbete..
    Sen gick det från det till att röka några gånger om dagen, varje dag.

Varje dag innan jag ska sova, säger jag: aldrig mer, inte igen.
    Så fort jag vaknar dagen efter, är det full rulle. Kan inte påbörja dagen om jag inte har rökt. Varenda lilla fria minut ska gå åt att röka. Måste skynda mig hem, vill inte träffa kompisar, jag måste ju hem och röka. Hela min vardag går runt planering om hur och när jag ska hinna röka. Jag sitter hela dagarna långa, med massa att göra, men kan inte göra något, för jag måste röka. 
    Här om dagen, tänkte jag NEJ NU FÅR DET RÄCKA. Jag kan sluta, lätt, som en plätt!

Istället går jag runt och känner mig så deppig, vill inte göra något, tänker och tänker på cannabis. Ligger på kvällarna och vrider och vänder på mig, svettas, vill inte sova, vill röka, jag kan inte ens äta, har tappat apititen helt också.
    Jag har en hög med saker att göra, men kan inte göra något.

Och har haft drömmar nu om att jag har hittat lite cannabis, att jag har rökt, att jag mår bra. Det här kan väl inte vara normalt? Jag försöker och försöker att tänka på annat, men jag kan bara inte. Jag har verkligen ingen kontroll, hur mycket jag än försöker inbillia mig själv att jag har kontroll och kan lätt göra det här, så känns det inte alls så längre.. 
    Hur ska jag tänka för att komma över det här? Jag kan inte hjälpa mig själv längre. Det räcker inte att tänka " Jag är inte beroende, kan lätt sluta". För nu efter några dagar, håller jag på att bli galen :D

• Svar på tråden Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?
  • Selfish Geene

Beroende är en knepig sak, att säga "man KAN inte bli beroende av X" är en alldeles för grav förenkling av hela beroendeproblematiken eftersom det eg bara (i bästa fall) handlar om rent fysiskt beroende, men missbruk är naturligtvis mycket mer komplext än så

Man kan missbruka allt från spel till tvål så visst borde man kunna utveckla ett beroende till cannabis även om det inte handlar om ett kemiskt beroende

• Anonym (ja och nej)

Både ja och nej, cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande så mycket stämmer.

Ett beroende däremot kan man utveckla mot i princip allt, den psykiska då, då blir man som du säger besatt av grejen.

Vill du sluta så det enda du kan göra är att härda ut och fylla din tid med annat.

• Anonym (skäms)

jag försöker hela tiden att planera saker, att vara upptagen, men jag känner mig så nere, orkar inte, vill inte typ.
    Jag är stressad och har mycket som pågår i mitt liv, och det enda jag längtar till hela dagarna är att sitta ner, röka och bara ta det lugnt, kolla någon film, och sluta stressa.

Jag säger till mig själv; "nej men det är inte så farligt att röka, det är helt okej, det är inte som andra droger"
    så jag fortsätter, men jag vill inte längre. Jag vill sluta, har bara så svårt att se hur

• Anonym (ja och nej)
    Anonym (skäms) skrev 2014-04-15 16:20:07 följande:
    jag försöker hela tiden att planera saker, att vara upptagen, men jag känner mig så nere, orkar inte, vill inte typ.
    Jag är stressad och har mycket som pågår i mitt liv, och det enda jag längtar till hela dagarna är att sitta ner, röka och bara ta det lugnt, kolla någon film, och sluta stressa.

Jag säger till mig själv; "nej men det är inte så farligt att röka, det är helt okej, det är inte som andra droger"
    så jag fortsätter, men jag vill inte längre. Jag vill sluta, har bara så svårt att se hur

Nej, det är inte farligt, det är helt okey, däremot om du i slutändan misstycker så får du hitta andra sätt att hantera dina stressnivåer.

I princip, har du gjort cannabis till så pass stor del av ditt tillvaro så är det inte bara at lägga ner hur som helst, du måste fylla det håller cannabis lämnar efter sig.

• Selfish Geene

Jag är inte säker på att "hålla sig sysselsatt" är det bästa sättet att hantera problemet, det brukar (enligt min erfarenhet) sluta med att man hela tiden måste öka takten för att hålla de jobbiga känslorna på avstånd, för eller senare kraschar du!

• korralin

Fysiskt - nja, knappast
    Psykiskt - ohja!

Cannabismissbruk skiljer sig en hel del från andra typer av drogmissbruk. 
    Vid exempelvis amfetaminmissbruk så reagerar kroppen kraftigt vid avbruten tillförsel av amfetamin och det blir jobbigt både fysiskt och psykiskt. 
    Vid cannabismissbruk så får du inga/väldigt små kroppsliga reaktioner ifall du skulle sluta, men psyket blir givetvis påverkat ändå.

Många väljer att inte tala om "cannabismissbruk" eftersom det lätt kan föra folks tankar till jobbiga avtändningar med feber, svett och yrsel - och det är helt felaktigt. Men visst kan du bli beroende av cannabis och självklart går det att missbruka givet att definitionerna för beroende och missbruk följer DSM-IV.

Beronde enl DSM-IV (minst tre av situationerna ska gälla under en och samma 12-månadersperiod) 

Det sker en tillvänjning (toleransutveckling), med antingen behov av en påtagligt ökande mängd  för att få effekt eller minskad effekt vid ett fortsatt bruk. Det uppstår typiska abstinenssymtom eller att bruket fortsätter för att undvika sådana symtom. Drogen används i större mängd eller under längre tid än man tänkt sig från början. Man har ständigt en önskan att minska intaget. Drogbruket ägnas mycket tid. Drogbruket påverkar viktiga sociala aktiviteter. Drogbruket fortsätter trots kunskap om skadeeffekterna.

Missbruk enl DSM-IV (minst en av situationerna ska gälla under en och samma 12-månadersperiod)
    Att vid upprepade tillfällen ha använt en substans, så att man misslyckats med att klara av sina skyldigheter i hemmet, skolan eller arbetet. Att ha upprepat bruket i situationer där det medför stora risker för fysisk skada, t.ex. rattfylla. Att vid upprepade tillfällen ha haft problem med rättvisan, t.ex. polisen, på grund av droger. Att ha fortsatt med drogbruket trots att det givit upphov till återkommande sociala problem p.g.a. drogeffekterna. Att symtomen aldrig uppfyllt kraven för beroende av drogen enligt vad som krävs, se nedan.
    Substanser (koffein, cannabis, nikotin, amfetamin...) aktiverar receptorer i hjärnan. För att dessa receptorer ska "hålla sig lugna" så krävs en tillförsel av ämnet som skapade dem. Ifall de inte får ämnet så "skriker" dessa receptorer och det är det vi upplever som abstinens.
    Cannabisreceptorerna har inte ett behov av cannabistillförsel för att "hålla sig lugna" - de skriker således inte särskilt högt och abstinensbesvären uteblir/blir jäkligt milda. 
  • ShinMama

Klart man kan. Vad är det för strunt. Kan man bli beroende av en jäkla choklad kaka är det såklart man kan bli beroende av något som får en att må så bra som cannabis.

• Anonym (jopp)

Fundera ut vad det är som stressar dig så mycket att du behöver cannabis för att slappna av. Sen gör du något åt det som stressar dig. 

Känner du att du är så pass stressad att du inte klarar av att gör något åt det själv så tycker jag att du ska söka hjälp på vårdcentralen. (Men nämn för fan inte att du röker på, för då är risken stor att ingen läkare tar dig på allvar eller litar på vad du säger.)

• Selfish Geene

Den som har ett missbruksproblem gör sig själv en otjänst genom att ljuga för vårdpersonalen!

Dom kommer visst ta dig på allvar, det är deras jobb!!

Svar på tråden Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?