Inlägg från: MuppinCowboy |Visa alla inlägg
  • MuppinCowboy

Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?

Selfish Geene skrev 2014-04-18 09:47:58 följande:
    Eftersom det i första hand är just cannabismissbruket ts vill ha hjälp med känns det kontraproduktivt att inte informera de som kan hjälpa henne om att hon missbrukar cannabis, men även om hon inte ville sluta röka utan bara få hjälp med andra problem är det extremt dumt att undanhålla viktig information för vårdpersonalen, vissa kemikalier fungerar dåligt ihop, det finns alltid ett skäl när man väljer att inte blanda två substanser (skälet är aldrig att de vill jäklas med folk)
    Läs det här inlägget TS

Självklart ska du informera vårdpersonalen TS, bara paranoida människor skulle inte göra det.
    Dumhet diskriminerar inte
  • MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-18 17:26:26 följande:

Om det vore så väl att det handlade om ogrundad paranoja, tyvärr är det inte så och man likt som i det övriga samhället demoniserat och särbehandlat om illegal drogbruk uppdagas.

För många paranoida människor är det väl aldrig 'ogrundat' det är väl det som gör dom just  paranoida.

Om man söker hjälp för ett missbruk oavsett vilket missbruk det är så är det självklart oerhört viktig att man ger alla detaljer och är sanningsfull gällande sitt missbruk, vilken vård och eventuella mediciner du får baseras ju på bla dom uppgifterna.
    Det är otroligt viktigt om man vill bli frisk, varför skulle man annars gå dit om det inte är för att få hjälp.
  • MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 13:58:13 följande:

Märka ord kan man givetvis men det kommer man inte långt med.

Problemet här är att vården inte fungerar som den ska, samma stigma som omger ämnet i det övriga samhället florerar även i dom mer känsliga samhällsfunktioner.

Man ses inte som en människa med problem om man avslöjar sig, man ses som en knarkare som får skylla sig själv, är man ute efter hjälp så gör man rätt i att aldrig avslöja irrelevanta detaljer som kommer bara bli oövervinnliga hinder utan man koncentrerar sig på det som är viktig, ts mår inte bra skrivs det, det är ett mycket bra utgångspunkt.

Men du har rätt i sak, mediciner och behandling baseras på behov, idag anses "knarkare" inte ha rätt till fungerande mediciner då även dessa kan missbrukas ...

Jag förstår inte varför du anklar folk för att märka ord när dom svara på ditt påstående?
    Självklar har andra också rätt att utrycka sin åsikter och man kan inte alltid göra sig själv till ett offer när man inte kan ta agument som man själv delar ut argument.

Det finns dom som blir hjälpta av vården och tycker att den fungerar utmärkt, att vissa inte blir det gör inte automatiskt hela vården till dålig eller elaka människor som är 'ute  efter' och som inte alls vill hjälpa människor i nöd.

Är all vårdpersonal bra? nej, de finns dom som inte är lämpliga att arbeta i yrket, men att ifrågasätta hela vården är fel, att  dessutom föreslå att någon inte ska vara ärlig om sina problem och symptom etc när man söker vård är dessutom både dumt och potentiellt farligt.

När det gäller TS har han/hon uppenbart ett problem, det spelar ingen roll om vissa vill hävda att det fysiskt och andra att det psykiskt och ytterligare några att de tär både och, självklart ska TS söka hjälp om han/hon mår dåligt vare sig det är sjukvård eller någon att prata med, och lika självklart är det att TS då ska vara ärlig med hur det ligger till.

• MuppinCowboy
    NorrlandsGud skrev 2014-04-19 13:59:42 följande:
    Man kan bli beroende av coca-cola, spela datorspel, slita av sitt hår och att onanera. Så man kan förmodligen bli beroende av cannabis också.
  • MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 14:49:50 följande:

Av det vad jag har sett här så undrar jag om du bara skriver om samma inlägg där du försvarar dig med att du har all rätt att uttrycka dina åsikter i motsatsen till alla andra som korrigerar dina felsägelser.

Finns det dom som får adekvat hjälp av vården för sitt cannabis"beroende" utan att råka ut för stigma eller att hela skulden för (fyll i valfri åkomma) inte läggs på drogen?
    Nej, befintliga problem sopas under mattan och det universala svaret är sluta rök så blir det bättre.
    Det trots att cannabis i dom allra flesta fall är ett sekundärt problem oftast symptom på riktiga problem, då hjälper det inte att bara ta och sluta röka.
    Det är ett tragisk verklighet som gör att i det fallet är en vit lögn ett måste, annars så stämplar man sig själv.

Det är inte potentiellt farligt, det är det enda sättet att få hjälp tyvärr, samtidigt är ts drogval mycket bra i det stora hela, ts kunde fastna på tyngre då faktiskt skadliga droger.
    Kalla cannabis för farlig är inte riktigt veta vad man snackar om.

Självklart bör ts söka hjälp för sin depression och dåliga mående men då ska ts söka hjälp för just det och inte sätta sig själv och personal på villospår.

jag har så svårt att förstå varför vissa hellre vänder sig mot mig om och om igen i tråd efter tråd för att framföra sin kritik mot mig, tråden handlar inte om mig men min åsikt har lika stor rätt att finnas som andras, inklusive din.

Du får gärna vara av den åsikten att droger är si eller droger är så men du har ingen rätt att påfägga andra åsikter bara för att dom inte överens stämmer med dina.

Ts har skrivit en tråd och ber om råd och folk ger det, vissa tycker som du, vissa tycker som jag och vissa tycker helt annat, lär dig leva med det.

Att man sen dessutom inte ska ljuga för vårdpersonal om fakta är inte bara min åsikt utan något som jag bestämt hävdar pga att oavsett vad du eller jag anser så kan det vara potentiellt skadligt att uppge falsk information, man ska alltså vara väldigt försiktig innan man råder andra till att dölja eller ge falsk information för sjukvårdspersonal.

Du är en anonym människa med vissa bestämda åsikter angående droger vilket du har en rätta att framföra men man bör inte och ska inte råda folk oavsett bakgrund att ljuga för vårdpersonal.

• MuppinCowboy
    NorrlandsGud skrev 2014-04-19 15:24:24 följande:
    Okej
    Ja självklart kan både sex och datorspel och mycket annat också vara beroendeframkallande även om vissa anser att det bara är 'sköna tidfsfördriv'.

Att man själv inte har något beroendeproblem när det gäller en viss sak betyder ju inte att missbruket inte existerar. Det här är ju något som de allra flesta är medvetna om.

Åsikter är inte fakta.
  • MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 16:08:46 följande:

Fundera på det en stund, är det nått fel på flertalet som anmärker eller är det snarare fel på det som anmärks.
    Tips, kan ha nått att göra med generaliseringar, faktafel och eller ad hominen argumentation.

Folk får mer än gärna ha åsikter om allt under himmelen men det förändrar faktum att när man inte kan basera sina åsikter på verklighet så blir man tillsagd.

Jag kan tyvärr inte "leva med" att folk ger kontraproduktiva och direkt felaktiga rekommendationer, Rekommendationer som i slutändan skadar den som använder sig av dom och hjälper inte det minsta.

Att man begraver sig själv innan startskottet har gått om man är ärlig är fakta, många kan vittna om hur det ser ut när cannabis kommer på tapeten.
    Man ska verkligen som du säger veta vad ens rekommendationer leder till, du har ingen aning utan utgår ifrån hur det bör se ut i vården, inte hur det defacto ser ut.
    Sen vet jag inte varför du nämner farlig och skadligt om och om igen, hur menar du det skulle skada ts att inte uppge sjölvmedicinering utan be om hjälp för det som tynger han?

Som detta, inte ett rätt, nej, datorspel eller sex är inte beroendeframkallande om du anser det så ber jag dig att styrka det med nått mer konkrett än konstiga påståenden.

Vad vissa missar här är att allt kan missbrukas, inga undantag, dom flesta droger eller sysslor däremot är inte beroendeframkallande.
    Det rör sig mest om dålig prioritering, psykisk ohälsa som driver en till att begrava sig i nått som är roliga är grått eller så har man bara hittat nått man älskar och hamnar på ruta ett med dåliga val/prioriteringar.

Fakta ja, styrk dina "fakta" eller säg bara rak ut att du tror, gissar eller bara spekulerar.

Låt oss vara realistiska nu, ett fåtal forumsmedlemmar som har liberala åsikter angående dittan eller dattan är inte representativa för vad majoriteten i Sverige tycker.

Självklart finns det hur mycket som helst bevis som stöder uttalandet att det sexmissbruk existerar, det samma gäller spelmissbruk och övriga saker, att låtsas som det inte gör det visar på okunskap, men jag vet också vis av erfarenhet att inget jag lägger fram till dig kommer accepteras för enligt dig existerar inte sexmissbruk  och spelmissbruk inte.

Vad jag ser i många trådar är inlägg som är fullspäckade med sk 'sanningar' och 'fakta' som man försöker framställa som the one and only almighty truth, att några försöker framställa sina åsikter som fakta gör dt inte till fakta, för varje undersäkning som stödjer 'era' påståenden och sanningar finns det minst lika många som säger motsatsen, det här är ju alla medvetna om men ändå så försöker man få det till att alla andra undersökningar är fel och osanna och enbart de undersökningar man själv framför är de enda riktiga som man bör tro på, ser ni inte hur orimligt det är?

Många 'fakta' och 'sanningar' som florerar i trådarna här går det alldeles utmärkt att googla på och många gånger får man icke förvånande nog upp Flashback Flashback Flashback.

Självklart får ni ha era åsikter, ni får även välja vilka undersöknignar och forskningar ni vill tro på men det blir fel om man ska försöka utge det som den enda seriösa forskning/undersökning osv. för så ligger det naturligtvis inte till och det blir på snudd barnsligt när man säger 'era forskningar är feeeel fel fel men våra är supurduperbäst och representerar sanningen och livstidsprevalensen är faktiskt si och så bla bla..'

Många vet inte var grundkällan är, de rapar bara glatt vidare något de läst på Flaschback ellerliknande utan källkritik just pga av det simpla faktumet att den 'faktan' representerar ens egna åsikt i saken'. Och visst gör det men att samtidigt förneka att det finns andra åsikter och andra forskningsresultat osv gör att man framstår som oseriösa och outbildade. Det påminner i mångt och mycket om religiösa sekter som fördömer allt annan och enbart deras tro är den enda rätta - men verkligheten ser inte ut så.

Så ha din åsikt, och låt mig ha min åsikt, vi har båda rätt att lägga fram våra åsikter
    och snälla snälla låt oss någon gång slippa fantasilösa ad hominen anmärkningar och tal om halmgubbar, det blir tröttsamt i längden.

N ukanske vi ska släppa det här för det handlar inte om våra personliga åsikter utan om TS funderingar och där får vi framföra våra olika åsikter MEN med det sagt vill jag ändå säga att man bör inte och ska inte råda andra till att ljuga eller dölja saker som är relevatna för sjukvårdspersonal för det kan gå riktigt illa, man måste inse att det inte är man själv som tryggt sittar bakom datorskärmen som tar konsekvenserna av felaktig behandling utan det är patienten som söker hjälp.

• MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 16:13:07 följande:

Nu förstår jag inte, di skriver att det inte fanns mycket att tillägga, nej det fanns det inte, sedan bekräftar du nått som skulle tyda på rena motsatsen till vad jag upplyste om och går tvärt emot allt vad verklighet dikterar oss.

Hur tänkte du här egentligen?

*suck* men vi gör ett försök då du pratar om verklighet

Här har du en källa
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sexmissbruk/

Men enligt dig existerar du inte, och jag antar hela vårdapparaten består av folk som inte är trovärdiga, självklart har du mer insikt och kunskap i ämnet än vårdpersonal med utbildning och erfarenhet.

Jag väntar med spänning på din kommentar angående informationen du nyss fått.
    oavsett om du godkänner den eller inte så gör nog de flesta andra det, något som jag tror du innerst inne är medveten om
  • MuppinCowboy
    MuppinCowboy skrev 2014-04-19 16:46:41 följande:
    *suck* men vi gör ett försök då du pratar om verklighet

Här har du en källa
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sexmissbr.../

Men enligt dig existerar du inte, och jag antar hela vårdapparaten består av folk som inte är trovärdiga, självklart har du mer insikt och kunskap i ämnet än vårdpersonal med utbildning och erfarenhet.

Jag väntar med spänning på din kommentar angående informationen du nyss fått.
    oavsett om du godkänner den eller inte så gör nog de flesta andra det, något som jag tror du innerst inne är medveten om
    du=*det

(inser att jag även har fullt med skrivfel i mina andra inlägg pinsamt nog men hoppas folk kan läsa och förstå ändå annars är det bara att fråga hur jag menar med vissa saker)
  • MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 17:04:58 följande:

Det är inte tyckande det handlar om utan snarare hur man framlägger sina åsikter.
    Gör man det med ad hominen främst så reagerar folk.

Nu var jag som sagt inte ute efter ditt tyckande utan stöd för dina konstiga åsikter, miss från din sida så snälla skriv att det rör sig om dina personliga åsikter i fortsättningen, det finns fler som läser här och då ska rätt vara rätt.

Är det enligt dig orimligt att uppvisa källkritik och välja bort skit?

Okey, tror inte att många håller med dig, mer än dom så hårt bitna av propaganda att dom inte accepterar nått som går emot deras egen värdsbild.

Felet såna som dig gör är att anta att det som står på flashback stämmer ej, i motsatsen till familjeliv så finns det gott om seriösa trådar som behandlar ämnet, finns samlingstrådar för nyheter forskning fakta erfarenhet, det är långt mer man kan hitta på familjliv, här finner man tyckande, moralism och en massa dravel dom flesta som inte har levt under en sten dom senaste 20 åren har kommit över.
    Ska man jämföra så är flashback fullspäckad med fakta (finns en massa skit även där men det är här källkritik kommer in i bilden) med familjeliv och dess sanningar så jämför man seriös media med dingding värld.

Underligt blir det när folk hasplar en massa felaktigheter utan att styrka det och eller dirigera till svenska propgandasidor.
    igen källkritik.

Producera du åsikter men var tydlig att detta är inte fakta utan just dina personliga åsikter, använd dig inte av adhominen där du förminskar andra direkt eller indirekt.

Din line som att man måste vara paranoid om man vill dölja skadliga detaljer för vården är en praktexempel på hur du beter dig.

Igen har du dragit en tråd ofline, hur många till innan du ger dig?

Så vist kan vi väl släppa det här oft topic tjafset och ägna oss åt ts, anser du att dina åsikter hjälper så skriv det, behövs inte att upprepas 500 gånger eller fetstilla, du får inte mer seriositet där.

Inga gratispoäng för wall of shit eh text eller att pynta text.

Du kan svara mig var det farliga eller skadliga är att söka hjälp för ts befintliga problem som självmedicineras med cannabis framför att märka sig själv som "knarkare".

Du missade vist det i föra inlägget.

*suck* jag har framfört mina åsikter och låter dom stå som svar till allt du säger, jag tror dom flesta kan dina argument utan och innan nu, de upprepas om och om igen av samma fåtal personer i en evighetsslinga och inget man säger och gör kan förändra det, däremot så kan folk se att det finns andra åsikter än era.

Sen är det väldigt typisk av en viss grupp att göra som du gör, ni tar upp saker off topic sen när ni får svar på det anklagar ni genast den andre för att gå off topic, att ni själva gör det och blivit tillsagda innan mörkar ni totalt.

Vad sägs om att man slutar att propagera sönder tråd efter tråd med drogfakta? Men inse att om ni itne gör det så kommer kanske inte alltid folk lämna ers påståenden emotsagda.
    Att man sen anser att Flachback är fullproppad fakta får stå för er, själv föredrar jag lite mer betrodda källor än så.
    Andra får helt enkelt välja om dom anser  www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sexmissbruk/ vara en betrodd källa eller om dom anser Flashback vara det.

Och (och detta är väldigt mycketON topic och viktigt)

"Att man sen dessutom inte ska ljuga för vårdpersonal om fakta är inte bara min åsikt utan något som jag bestämt hävdar pga att oavsett vad du eller jag anser så kan det vara potentiellt skadligt att uppge falsk information, man ska alltså vara väldigt försiktig innan man råder andra till att dölja eller ge falsk information för sjukvårdspersonal."

• MuppinCowboy
    Anonym (aldrig) skrev 2014-04-19 17:07:42 följande:

Ja tack, gör ett försök där du länkar till faktan att sex eller datorer skulle vara beroendeframkallande för igen svamlar du om meloner när ämnet är äpple.

Jag har redan skrivit att _allt_ kan missbrukas, droger och sysslor namn på dessa kvittar.
    Missbruk och beroende är dock två helt skilda saker.
    Beroende är heller inte likvärdig med att varan eller sysslan skulle ha beroendepotential.

Testa igen?

Jag anser www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sexmissbruk/ vara en betrodd källa - du anser att Flashback är det.

TS uppvisar ett beroende, självklart finns det beroende även när det gäller sex, spel och andra saker, vet man inte detta är det dags att uppdatera sina kunskaper.

Jag påstår att sexmissbruk och en massa andra missbruk existerar.
    Frågan är om din åsikt(att det inte existerar) påverkar hur andra människor ser på det, om dom liksom du anser att det inte finns sexmissbruk, spelmissbruk osv.

Jag vågar nästan också påstå att majoriteten av svenskarna förlitar sig mer på vårdguiden och annan information som går att finna angående olika missbruk än att förlita sig på Flashback (sen är nog även du medveten om att du ens inte representerar alla på Flashback)

men nu räcker det med off topic (kanske vi ska starta en ny tråd om beroende) och jag kommer i fortsättningen hänvisa till trådstarten.

Men återigen (och som sgat on topic) manska inte ge någon i denna forumsdel som skriver om missbruk rådet att ljuga för vårdpersonal, det är väldigt oansvarigt.
Svar på tråden Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?