• Anonym (skäms)

Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?

fan vad svårt att sitta här och skriva det här, och inte känna sig helt dum i huvudet. 
    Jag har alltid fått höra " man kan inte bli beroende av att röka cannabis"

ändå sitter jag här som en dum djävul och mår så himla dåligt. Drömmer om att röka, kan inte sova, tänker och tänker. Och då har det ändå gått 3 dagar.

Jag testade att röka förra sommaren, sen gick det från någon gång i veckan, till varje kväll. Belönade mig själv efter allt hårt arbete..
    Sen gick det från det till att röka några gånger om dagen, varje dag.

Varje dag innan jag ska sova, säger jag: aldrig mer, inte igen.
    Så fort jag vaknar dagen efter, är det full rulle. Kan inte påbörja dagen om jag inte har rökt. Varenda lilla fria minut ska gå åt att röka. Måste skynda mig hem, vill inte träffa kompisar, jag måste ju hem och röka. Hela min vardag går runt planering om hur och när jag ska hinna röka. Jag sitter hela dagarna långa, med massa att göra, men kan inte göra något, för jag måste röka. 
    Här om dagen, tänkte jag NEJ NU FÅR DET RÄCKA. Jag kan sluta, lätt, som en plätt!

Istället går jag runt och känner mig så deppig, vill inte göra något, tänker och tänker på cannabis. Ligger på kvällarna och vrider och vänder på mig, svettas, vill inte sova, vill röka, jag kan inte ens äta, har tappat apititen helt också.
    Jag har en hög med saker att göra, men kan inte göra något.

Och har haft drömmar nu om att jag har hittat lite cannabis, att jag har rökt, att jag mår bra. Det här kan väl inte vara normalt? Jag försöker och försöker att tänka på annat, men jag kan bara inte. Jag har verkligen ingen kontroll, hur mycket jag än försöker inbillia mig själv att jag har kontroll och kan lätt göra det här, så känns det inte alls så längre.. 
    Hur ska jag tänka för att komma över det här? Jag kan inte hjälpa mig själv längre. Det räcker inte att tänka " Jag är inte beroende, kan lätt sluta". För nu efter några dagar, håller jag på att bli galen :D

• Svar på tråden Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?
  • Baby Firefly

Det är nog väldigt olika för alla hur de påverkas av långvarig och stor konsumtion av cannabis. En del klarar inte av det helt enkelt, precis som vissa inte klarar av alkohol. Somliga klarar av det andra inte helt enkelt. Så mitt råd till dig är att du aldrig börjar igen när du har slutat. 

Jag rökte mer eller mindre dagligen under två års tid. Till slut så kände jag att drogen inte gav mig något längre och jag slutade utan några som helst bekymmer på en gång när jag kände den känslan. 

• Anonym (Morot)

Är det cannabis du röker eller utblandat med tobak? Röker du vanliga cigaretter också? Tugga istället, koka te eller baka en kaka. Känns det lika jävligt efter det så borde du sluta röka allt som går att röka, ja det tycker jag visserligen ändå. Men kanske ett sätt att komma underfund med exakt i vad beroendet sitter.

Förövrigt kan man missbruka/bli beroende av det mesta faktiskt. Hur många är inte beroende av FL & FB t.ex.

• frappa

Det du där beskriver TS, är ett psykiskt beroende.

Ska inte underskattas.

Lite lustigt att en del tror att om det inte är beroendeframkallande(fysiskt).

Så kan man röka på som en galning och skita i allt, och inga problem tror man sig ska uppstå någonsin.

• Anonym (ja och nej)
    Selfish Geene skrev 2014-04-15 19:08:19 följande:
    Den som har ett missbruksproblem gör sig själv en otjänst genom att ljuga för vårdpersonalen!

Dom kommer visst ta dig på allvar, det är deras jobb!!

Berätta för vården att man medicinerar med cannabis, omkring där berövar man sig tillgången till adekvat hjälp och stämplar sig själv som "knarkare". 
    Vissa mediciner får man då inte tillgång till, grundproblemet viftas bort och all skuld för dåligt mående klistras på drogen i fråga, rekommendationen då är att man ska först och främst sluta röka sen kan man snacka.

Det absolut sämsta man kan göra är att våra ärlig i den sitsen.

• Anonym (jopp)
    Anonym (ja och nej) skrev 2014-04-17 16:16:24 följande:

Berätta för vården att man medicinerar med cannabis, omkring där berövar man sig tillgången till adekvat hjälp och stämplar sig själv som "knarkare". 
    Vissa mediciner får man då inte tillgång till, grundproblemet viftas bort och all skuld för dåligt mående klistras på drogen i fråga, rekommendationen då är att man ska först och främst sluta röka sen kan man snacka.

Exakt. Så håll käften om det när du pratar med vården.
  • Selfish Geene

Eftersom det i första hand är just cannabismissbruket ts vill ha hjälp med känns det kontraproduktivt att inte informera de som kan hjälpa henne om att hon missbrukar cannabis, men även om hon inte ville sluta röka utan bara få hjälp med andra problem är det extremt dumt att undanhålla viktig information för vårdpersonalen, vissa kemikalier fungerar dåligt ihop, det finns alltid ett skäl när man väljer att inte blanda två substanser (skälet är aldrig att de vill jäklas med folk)

• Anonym (jopp)
    Selfish Geene skrev 2014-04-18 09:47:58 följande:
    Eftersom det i första hand är just cannabismissbruket ts vill ha hjälp med känns det kontraproduktivt att inte informera de som kan hjälpa henne om att hon missbrukar cannabis, men även om hon inte ville sluta röka utan bara få hjälp med andra problem är det extremt dumt att undanhålla viktig information för vårdpersonalen, vissa kemikalier fungerar dåligt ihop, det finns alltid ett skäl när man väljer att inte blanda två substanser (skälet är aldrig att de vill jäklas med folk)
    Och då antar jag att du har berättat för vården om ditt drogmissbruk och själv upplevt vad som händer. 
  • Ronga

Allt beror på dig själv TS. Med självkontroll så är det inte så beroendeframkallande, men det kan också vara det. 
    Jag har nu lagt av med rökandet, men det smartaste tipset till en som röker är att missbruka INTE det. Det ger dig inget till slut och du kommer bara att röka för att dämpa abstinensen, och inte för att få den underbara kicken (som man inte längre får när man röker alldeles för mycket).

Only fear of death is coming back reincarnated
  • Grappa
    Anonym (ja och nej) skrev 2014-04-17 16:16:24 följande:

Så vad tycker du att TS ska säga då när h*n söker hjälp?
    Hej, jag har ont i halsen?
  • MuppinCowboy
    Selfish Geene skrev 2014-04-18 09:47:58 följande:
    Läs det här inlägget TS

Självklart ska du informera vårdpersonalen TS, bara paranoida människor skulle inte göra det.
    Dumhet diskriminerar inte
Svar på tråden Helt ärligt nu, kan man bli beroende av cannabis?