Celines Essence skrev 2014-09-06 22:46:02 följande:
Jag håller med dig. Det är skitjobbigt med folk som ber om en sanning när de inte tål att höra... Svårt att svara både ärligt och utan att såra...Tur att det sällan händer...
Jag tycker verkligen det är en positiv egenskap rannsaka sig själv ibland och be om ursäkt, vilket du gör.
Jag är övertygad om att du har fel när du skriver att du aldrig passar in...Du är lätt att tycka om...och det tror jag du vet...Du borde veta det
Tack, alltså det värmer, på riktigt!
Jag tror och notera tror, ä men jag har analyserat det där lite till och från. Jag tror den jag är nu krockar med den jag var förr och sättet jag ser på mig själv och jämför min nu och mig då OCH sättet andra behandlade mig förr på. Det gör att jag nog inte alltid förstår riktigt att folk faktiskt tycker om mig precis som jag är, för den jag är. För det krockar med känslan av utanförskap som jag allt som oftast alltid haft inom mig, känslan av att inte riktigt vara som alla andra.
Som vuxen passar jag bättre in eller så är det helt enkelt så att de andra också blivit vuxna och har lättare att acceptera annorlunda, jag tror på den teorin i kombination med att jag själv inte har samma behov av att försvara allt och ta allt så jävla negativt jämt. Men jag har helt klart lättare för att sugas ner i den negativa spiralen än ta åt mig av den positiva kritiken.
Förr kom jag ju bäst överens med män, kvinnor gillade inte mig och det sitter ju också kvar lite, så jag liksom förväntar mig att andra kvinnor inte skall tycka om mig, däremot så uppskattar jag ju dem som gör det och även där har åldern påverkat. Tror inte kvinnor idag ser mig som ett hot på samma sätt som förr, för de själva är mer trygga i sig själva, sin sexualitet osv. Förr tror jag de såg konkurrens i mig vilket i sin tur är sjukt roligt och ironiskt, för jag har aldrig konkurrerat om en man i hela mitt liv, aldrig tävlat och jag har aldrig försökt sno någons man heller. Men min öppna sexualitet är vad som satte käppar i hjulet där tror jag, att jag öppet kunnat snacka om allt med både kvinnor och män och många kvinnor har tagit det för någon form av försök att vinna män, få män och där någonstans har det liksom slagit fel. och jag i min tur har sett dem som kontrollerande svartsjuka pantade dårar med noll jävla koll på sig själva eller andra.
Aldrig passar in är nog helt galet att skriva, vi vänder på det jag passar inte ofta alltid in
Men ibland händer det! Ja man får vara tacksam att folk inte frågar och vill veta ärligt så ofta. Fast idag känner jag mig trygg med mina vänner, nära och kära. Nya människor brukar jag faktiskt förklara för rakt av hur jag är/ kan vara och så får de ta det för vad de är eller så gör de inte det och då är det lika okej det med.
Lite som med mina diagnoser. Har läst mängder här inne att folk blir dömda från start om de nämner dem, vissa har inget sagt till sina partners, vänner osv. Och jag förstår att det är sant, de blir dömda, hårt alldeles säkert. Jag får råd av andra att sluta vara så öppen, det är rart av dem och omtänksamt. Men nej jag tänker inte sluta med det iaf. Varför skall jag börja ljuga nu för. Om en person inte har hjärna och kapacitet nog att se och förstå att jag är mer än en diagnos ( eller ja två dårå ) så säger det mer om den personen än det gör om mig. Jag blir ju ingen annan för att jag låtsas om att jag är helt normal, jag är ju för fan inte helt normal, det går ju liksom inte att komma ifrån den biten hur jag än gör. Då måste det vara bättre att jag lägger min energi på människor som bemödar sig med att förstå mig och tar mig som jag är, det är människor jag vill ha i mitt liv. Jag har haft förmånen att ha mina vänner vid min sida genom de här åren, vänner både med och utan diagnoser själva OCH det är en enorm känsla att ha fått det stödet. Är så otroligt tacksam över det att det finns inte och ja jag talar om det för dem då och då. Hur viktiga de är för mig.
Jag kommer aldrig sticka under stolen med vad det är för "fel" på mig, dessutom ser jag fan min adhd som en fördel på många fler sätt än jag ser den som ett handikapp alltid. Var jag inte handikappad innan så tänker jag ju inte bli det nu. Högfungerande autism ( asperger ) har jag inte så mycket koll på än, men det kommer. Bara det faktum att jag vet att jag har det, gör också att jag tänker efter mer på hur jag tolkar och läser andra, vad de skriver här inne tex och ibland kan jag be någon annan läsa och tolka och se hur den ser det hela och så drar jag mina slutsatser efter det. Jag kommer lära mig mer och bättre om hur jag själv fungerar, vilket jag ju egentligen redan gör och vet mer om än många andra, eftersom jag reflekterar och analyserar saker, inte bara andra utan mig själv enormt mycket och det har jag alltid gjort. tror också det är därför mina "handikapp" inte uppfattats alla gånger bland folk, för jag har redan funnit strategier som funkar, som täcker upp där jag brister på andra plan.
Det enda jag verkligen drömmer om är att hitta den där grejen jag brinner för och ge järnet där. Men det har jag inte kommit på än. Men jag vill, för jag vill komma vidare och jag är trött på att min hjärna skrumpnar ihop och inte används.