• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • mayasmama

monsa
    måste säga att det syns verkligen att du har gått ner i vikt sen i julas!!! hur går det på den fronten?
    efter bebis har kommit ska jag komm igång ordentligt på den fronten ca 15 kilo vill jag gå ner , från vad jag väger nu men vi får ju se hur mkt jag väger när jag kommer hem från bb.... hänger du med då? tänkte kanske gå med i viktväktarna...

• elims

Chaia

Du får berätta hur kugeln blev sen, den låter jättegod!
    Själv älskar jag kugel yerushalmi, men det blir inte så ofta jag gör kugel här hemma eftersom min ugn är mjölkig...

• bubele

God kväll.. i dag är jag på dåligt humör. Har varit på hudmottagningen i dag eftersom jag har haft problem med utslag i händerna och fått reda på att det är eksem av nickelallergi. Jättekul. Både min jobbmobil och den privata är i metall. Dessutom köpte jag min privata för tre månader sen för 2000 kr. Blä. Så nu sitter jag vid datorn i bomullsvantar eftersom musplattan också är av metall. Jättekul igen. Det enda jag kan glädja mig åt är att om jag bara har en vante på mig så kan jag leka att jag är Michael Jackson *tråkfajga*

• bubele

Mayasmama:
    Vilken fin bild!
    Vet ni förresten att bebisen är en pojke? Annars tycker jag att Tovah kan vara ett fint flicknamn, funkar alldeles utmärkt på båda språken även om man i svenskan inte brukar ha ett h på slutet. Dessutom har det ju fin betydelse på hebreiska

• Chaia

Nä, vad trist med nickelallergi fajga

Nu har jag gjort ett 50-tal kreplach.. puh

• elims

Här kommer lite bible 101 :- )

Veckans Torahavsnitt (Jithro) handlar bland annat om de 10 budorden. Det judiska folket har gått igenom röda havet och har nu kommit fram till Sinaiberget. Vi läser om hur Moshe går upp på berget och mottar den första uppsättningen stentavlor av Gud efter det att Gud först har visat sig inför hela folket. Inledningsvis i Jithro läser vi också om Moshes svärfar, Jithro, och hur blev den första att någonsin konvertera till judendomen.

• tutim

Hejsan

alltså var det nån som hörde den här prällen Lars Collmar prata i radion idag runt 11.30-tiden?

• Chaia

Intressant elims

Håller med fajga om att Tovah är ett fint namn!! Var lite inne på det till dottern, men maken gillade det inte.

• elims

chaia

wow 50 st - inte illa! Hur gjorde du dem utan ägg?

Svar på tråden Hey Jude!