• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • mayasmama

chaia

nej nadav läste hela boken och det var de två förslagen han kom på, ja osså Gal vilket jag ratade med en gång... Gal - Galt!!! går inte...

boken e ju på hebreiska så jag kan inte läsa den själv.... men jag har bett honom att läsa i den då och då för man kan ju hitta ngt man inte sett förut....

kom på ett namn hade nog varit fint i israel men som ger lite jobbiga vibbar i sv....Laila!!! fint om man tänker på hebreiska men jag klarar inte av freiwalds så det skulle nog inte funka....

kida

åhh va mysigt..... om 20(!) veckor e detmin tur....

• Chaia

elims

Tack för tipset om parve kycklingbuljong! Maken kom hem med en burk med kycklingsmak och en burk med biffsmak Biffvarianten är tydligen kosher till pesach också..

• elims

Chaia

Kul! Är mycket användbar som sagt, har det i det mesta...

• mayasmama

hur får de till kycklingbuljong som e parve? smakar den verkligen kyckling då? för det e väl inte kyckling i eller ? förvirrad blir jag?

elims
    det e Itay jag menar visste inte riktigt hur jag skulle stava det på svenska, vet en halvisraelisk pojk här som heter så...

• elims

mayasmama
    finns ju Nitay/Nitai också...men det är fortfarande lite svårt i Sverige kanske...

Förresten Chaia, måste åka ut till IKEA i mitten på nästa vecka...hänger du på?!

• Chaia

elims

Inte säger jag nej till ett IKEA-besök inte Det finns alltid något man behöver där

• Monsa

elims, nä mannen säger att det var fotsvettskor Däremot så kände jag att ur själva ventilen eller vad det kallas för på kylskåpet luktar det, får ta en rejäl städomgång, jag är lite känslig med så det är ju inte så det stinker egentligen Jag vill ju att det ska lukta hallon överallt hela tiden

Idag har jag i alla fall dragit ut allt ur det lilla förrådet under trappen och målat där under, allt blev ljus-grått förutom en vägg som är chiliröd, klippte en bit ryamatta och la på golvet och sen ska det upp lite hyllor och lampor och så är det lite leksaker där inne nu, ungarna är där heeeeela tiden! Det är ganska så litet där inne men rymmer lite leksaker och litegranna utav lek. Dörren som jag tagit bort nu är ganska liten så det är lite lilleputtland över det
    Det är mest för att dom ska kunna ha leksaker där som man kan skuffa undan men Alfons bara älskar att va där inne!
    Ska sätta upp ett litet draperi utanför så man bara kan dra för och slippa se alla leksaker som säkert kommer ligga i stora högar där inne

• elims

Chaia

Vad kul, då har vi en dejt då!

Jag måste ha bla ramar till våra inte-längre-så-nya-affischer från moderna museet, men det blir säkert en massa annat också om jag känner mig själv rätt!

är det kugel yerushalmi du ska laga ikväll förresten?

• Chaia

elims

Nej inte kugel yerushalaim.. Den heter "tofu noodle kugel". Platta risnudlar, mjuk tofu, tahini, lite russin, lite citronskal, vanilj, kanel, muskot.. ska egentligen vara valnötter också, men det skippar jag.

Jag har aldrig gjort kugel förut, men jag blev så glad när jag hittade ett recept utan ägg, så jag måste prova

• elims

Monsa du är bara för duktig ju! Nästan så man får komplex

den berömda trappan...är det den som syns i bakgrunden på din pres-bild mån tro?

Svar på tråden Hey Jude!