• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • snorklan

Vattenliljan: Jag tror att vissa kliniker gör det bara. Jag har kört 2 cykler med Gonal-F. Första fick jag 3 mogna ägg, gyno var tveksam men vi körde med ovitrelle ändå, trots risk för flerbörd. Dock blev det inget. Hade skyhögt progesteron på över 100 (ska vara typ ö ver 20 när man ägglossat) och det berodde sannolikt på att det var flera ägg. Hade extremt ömma bröstvårtor, jättesvullna bröst etc som höll i sig fram till mens. Andra gången hade jag en blåsa, som var väldigt stor efter väldigt kort tids sprutande. Tror inte att det var något "bra" ägg i den, antingen hade den vuxit för fort, eller så var det en rest av en cysta från förra omgången. Då blev det ingen ägglossning. Tror alltså att det inte blev ägglossning för att det var "fel" på ägget, inte på Ovitrelle i sig. 

• Vattenliljan

snorklan: Okej, intressant! Min äggblåsa växte väl ganska "lagom" fort och allt såg fint ut vid sista VUL:et. Och som sagt fick jag ÄL-sekret dagen efter att jag tagit Ovitrelle. Men det kanske man kan få utan att man lossar?

• Vattenliljan

Jag gjorde förresten aldrig något test idag. Vill hellre ta med morgonurin så jag kan känna mig mer säker på att resultatet stämmer.

• snorklan

Vattenliljan: Jag misstänkte redan innan ovitrelle att det var något "fel" på follikeln, för den var för stor på för kort tid. Det var ändå värt att testa med Ovitrelle, men tyvärr ingen ägglossning alltså. Nu har jag tagit Primolut Nor och väntar på mensen. Gyno hoppas på egen ägglossning under sommaren, jag är mycket tveksam till att det kommer hända.

Hur går det för dig?

• Vattenliljan

Jag har bestämt mig för att gravtesta imorgon och så får det gå som det går. Försöker ställa in mig på att det är negativt för att inte bli så himla besviken, men jag vet ju med mig att jag kommer bli jätteledsen ändå. Sen ska jag ringa fertilitetsmottagningen. Blir det inget nu tänker jag be om Provera för att starta igång mensen igen till när de öppnar i augusti. Jag hoppas förstås också på spontan ÄL under sommaren, men det är högst osannolikt tyvärr.

• Vattenliljan

Testet var väldigt tydligt negativt precis som jag trodde, men man blir ju ändå ledsen. Jag antar att det betyder att jag inte haft någon ÄL, eftersom jag är på BIM+8 och inte fått någon mens. Så orättvist! Utan ÄL har man ju 0 chans. Ska ringa fertilitetsmottagningen så fort de öppnar. Är rädd att de inte har några lediga tider före stängning, men då hoppas jag att de åtminstone kan skriva ut Provera.

• Tjockisbullen2012

Vattenlilja: så tråkigt! Men då vet du i alla fall säkert och slipper ovissheten. Hoppas du får någon tid för en koll innan de stänger. Så du får veta vart du befinner dig i cykeln. :)

• attlangta01
    Vattenliljan skrev 2014-06-24 08:59:17 följande:

Testet var väldigt tydligt negativt precis som jag trodde, men man blir ju ändå ledsen. Jag antar att det betyder att jag inte haft någon ÄL, eftersom jag är på BIM+8 och inte fått någon mens. Så orättvist! Utan ÄL har man ju 0 chans. Ska ringa fertilitetsmottagningen så fort de öppnar. Är rädd att de inte har några lediga tider före stängning, men då hoppas jag att de åtminstone kan skriva ut Provera.

Vad ledsen jag blir för din/er skull! Hoppas du får komma på en koll.
    Jag gillar din videoblogg föresten. Jätte modigt av dig!

Hoppas verkligen vi alla kan ha lite tur nu framöver!

Kram på er alla fina tjejer : )
  • Vattenliljan

Jag fick faktiskt en tid imorgon bitti, och med min absoluta favorit av läkarna på Sophiahemmet (Claes Gottlieb), så det känns bra! Hoppas på att vi ska kunna få några klartecken av ett VUL. Funderar på vad som kan komma fram. Det mest troliga är nog att ägget inte lossat, och att äggblåsan kanske också utvecklats till en cysta istället (haft det flera gånger innan, så jag har nog rätt lätt att få dem tror jag). Eller så har jag haft jättesen ÄL och mensen är på intågande nu? Har haft ont i huvudet igår och idag och funderar på om det är mens på gång. Eller så blev jag gravid, men fick MA. Men då borde gravtestet fortfarande ha visat positivt tycker jag. Blir intressant imorgon att se vad "the verdict" blir.

Och tack, attlangta01! Kul att du gillar vloggen! :) Har som mål att lägga upp en vlog varje dag under ett år. Mindre än två månader kvar nu tills jag nått målet!

• Vattenliljan

Är det förresten någon mer här som går på Sophiahemmet? Ni måste ju inte säga det då om ni inte vill, jag är bara nyfiken i en strut. :)

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?