• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Vattenliljan

snorklan: Men åh vad dumt, det önskar jag att jag också fått göra! Ta blodprov för att kolla om jag haft ÄL alltså. Kan man kräva det vid nästa cykel tror du, eller är det bara så att vissa kliniker gör det och andra inte? Jag minns att jag frågade en gång hur stor chans det var att sprutan faktiskt får ägget att lossa. Då sa läkaren att det är jättesällan de inte gör det efter Ovitrelle. Men det verkar ju lite annorlunda när man läser på FL och så. Vet du om det finns någon speciell anledning till att det inte funkade för dig den här gången? Har det hänt dig förut?

attlangta01: Jo, det finns ju fortfarande en chans att jag är gravid. Det är just därför jag inte vågat testa; jag är så rädd att det ska visa negativt. Jag vet att många testar typ varje dag och jämför streck och sånt där, men jag skulle aldrig klara det. Jag hetsar upp mig alldeles för mycket och är så rädd för vad jag ska se. När jag blev gravid sist filmade jag faktiskt när jag skulle gå in i badrummet och titta på testet. Jag blev verkligen chockad men försökte typ hålla lugnet, eftersom jag filmade. xD Jag gör en daglig videoblogg på YouTube, så om nån vill se min reaktion och/eller när jag pratar om mina fertilitetsproblem, kan ni titta här (det är ca 4 minuter in i videon):  

:P

Tjockisbullen2012: Hoppas kalaset blev lyckat! :)

• JenMark

Här är det ju "sommaruppehåll" till augusti..

Verkar inte få nån menas denna gång efter avbruten omgång?

Ska börja med provera i början av augusti, den kör vi, igen.

Lycka till, jag håller tummen för er andra!

• Vattenliljan

JenMark: Vad bra att du fått Provera i alla fall, så att du kan köra igång direkt i augusti!

Jag vet inte vad jag ska göra. Vill så gärna ringa fertilitetsmottagningen, det verkar som att de fortfarande har telefontid, trots att de ska ha stängt, men jag är inte säker. Men jag vågar inte ta något mer graviditetstest. Jag är så himla rädd att det ska visa negativt. Jag kan se det framför mig och jag får sån ångest av det att så fort jag funderar på om jag ska ta ett test ändå, så stänger jag bara ner. Vill inte känna såhär. :( Och jag tror inte att de kommer vilja hjälpa mig om jag inte tar något test. Vet inte vad jag ska ta mig till. Önskar att mensen kunde komma nu så att jag slipper ha den här ångesten! :,(

• Vattenliljan

Jag ringde fertilitetsmottagningen nu. Tydligen har de sagt fel till mig för de har öppet den här veckan också och sen stänger de. Sjuksköterskan jag pratade med sa att jag skulle ta ett gravtest och ringa dem sen. Men usch, jag vill inte. :( Samtidigt vill jag ju inte att de ska hinna stänga för då har jag ju ingen att rådfråga. Väntar nog ut mensen till på torsdag. Har jag inte fått den då så testar jag och ringer dem.

• attlangta01
    Hej 
    Vattenliljan, jag förstår till viss del din panik över att testa. Jag har också känt lite så ibland, just nu kan du i alla fall leva i tron att du är gravid (vilket du faktiskt även kan vara!!) vilket är en ganska härlig känsla. 
    Har du några som helst symtom? Känningar i bröst, illamående? 
    Jag hade nog tänkt lite så här. Om jag tar ett test och faktiskt är gravid så kan du börja njuta på riktigt och slippa den här ångesten. 
    Om du får negativt igen, så är kliniken fortfarande öppen och då kan du kanske hinna med att få komma på en undersökning så kan du kanske få något svar på varför den inte kommit igång. Fick du ingen ägglossning? Eller har du fått ett missfall, eller håller på att få ett mf? För mig hade det varit väldigt viktigt att få de svaren, för att det är bra att veta inför kommande behandling. (Vilket du kanske inte ens behöver : ) )
    Om du väntar för länge med att testa så kanske de inte har några tider till dig för en koll?..
    Om du är gravid så borde det ju def visa nu. För nu är du väl nästan en vecka efter BIM?
    Jag hoppas i alla fall att du får ett pluss  : ) och inger lite hopp till oss andra att det kan gå efter en del kämpande! 
  • attlangta01

Tjockisbullen, visst har du PCO också? Fungerar det med ägglossningstester då? Har fått info om att vi med PCO inte kan ta såna? För att vi utsöndrar vissa hormoner som gör att det visar som att vi har ägglossning hela tiden....

JenMark, blir nya försök för oss också i aug. Jag har ju så himla oregelbunden mens och ibland bara småblödningar, så brukar oftast få börja behandling med provera, efter jag haft uppehåll. Jag har ett paket provera hemma, men däremot så sa läkarna inte något om detta till mig innan de stängde. Tror ni att jag vågar ta dessa i början av aug (om jag inte fått ngn mens) Eller vågar man inte det? Har läkaren sagt till dig att du kan ta provera, eller är det eget initiativ från dig?

• Vattenliljan

Det ligger nåt i det du säger attlangta01. Jag har väl typ ställt in mig på att de inte kommer låta mig komma in om det är negativt. "Bättre lycka nästa gång" typ. Men du har rätt i att man vill ha svar så jag kanske kan pusha lite. Det jobbiga nu är ju att jag redan kissat idag. Om man väntar 3-4 timmar med att kissa, som de säger att man också kan göra, är det lika säkert då som med morgonurin? Någon som vet?

Fast jag tror att jag börjar få lite mensvärk nu så mensen kanske är på intågande trots allt. Men det kan ju också vara jag som inbillar mig. Man känner verkligen varenda liten krämpa nu bara för att man hela tiden försöker analysera sin kropp!

• Vattenliljan

Glömde svara om symptomen. Jag har inte känt av nåt i brösten, men det gjorde jag å andra sidan inte med någon av mina andra graviditeter heller. Illamående kände jag bara av på ÄL+12, så det kanske bara var något jag ätit (det var min födelsedag så jag åt alldeles för mycket tårta :p). Annars har jag inte haft några tydliga symptom. Fick en flytning nu, fyra dagar sen senast.

• Tjockisbullen2012

Attlangta: jag har fått pco äggstockar konstaterat men när de testade hormonerna innan dottern blev till så visade dom ingen pco. Men mina två systrar och min mamma har pco och jag har alla symtom för pco så jag utgår från att jag har det. Jag kan använda ägglossningstest då jag har använt dessa så länge att jag förstår hur dem funkar för mig. Jag får alltid utslag på stickorna oavsett när jag testar i cykeln men kontrollstrecket och teststrecket är bara lika starka eller starkare när jag väl har ägglossning. De övriga dagarna så är teststrecket alltid svagare än kontrollstrecket. :)

Vattenlilja: förstår verkligen din känsla, har vart där själv. Ännu finns det hopp men så fort du testar så vet du med säkerhet hur det ligger till och då kan allt hopp försvinna! Men samtidigt kan ångesten också försvinna för det kan ju faktiskt vara positivt! Och då kan du bara njuta och glädjas över att du är gravid. :) eftersom det var några dagar sedan du hade bim så borde du kunna testa när som på dygnet bara du hållet dig 3-4 timmar. Jag tycker nog också att du inte ska dra ut på de för länge för då kanske du går miste om en chans att få kolla upp varför mensen inte kommer. Och skulle du faktiskt vara gravid så får du kanske möjlighet att göra ett tidigt vul innan de stänger. :)

• JenMark

attlangta01: Doktorn sa åt mig att börja med provera i augusti, så hoppas jag kan pricka in när kliniken öppnar igen bara..

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?