Hej! Skrev i början av denna tråd. Sen har jag fööjt den sporadiskt :)
Vattenliljan skrev 2014-07-17 22:20:03 följande:
attlangta01: Jag har frågat läkare om det här med insemination, och den jag pratade med tyckte inte att det var något vi skulle lägga pengar på. Är felet att kvinnan inte får egen ägglossning så ger inte insemination någon direkt större chans att lyckas utan då är det just ägglossningen man behöver åtgärda. Men å andra sidan, det lär ju inte skada. Och läkare kanske har delade meningar om det där, jag vet inte.
Angående hur många försök man får göra så tror jag inte det finns någon specifik regel kring hur många försök man får göra. Däremot kanske läkarna tycker tillslut att det är bättre att man går vidare till IVF, om de känner att det aldrig händer något. Arthur på Sophiahemmet sa till mig efter tredje stimuleringen att han tyckte jag skulle kolla upp var i IVF-listan jag stod, för vi hade ju gjort flera försök nu (men inte tyckte jag att tre var särskilt mycket). Sen kom kallelesen till IVF ett par veckor senare så det löste sig självt. :P Men fråga på kliniken nästa gång du är där, om de har någon gräns just där, så att du vet. Det är mitt tips.
Ang. Insemination så är det som du skriver. Nog olika från person till person. Första omgången testade vi 8 hormonbehandlingar utan grav innan ivf. Andra gången fick vi rekommenderat av just Arthur på Sophiahemmet att testa max 3 makeinsiminationer. Maken har superb sperma och i mitt fall är det pcos med lätt endometrios som krånglar. Men har endast lyckats vid ivf och vid insimination.
Så kanske finns ngt mer som eg. Stör som inte går att se? Oavsett så har det hjälpt oss iaf.