• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Nightrose

Hej! Skrev i början av denna tråd. Sen har jag fööjt den sporadiskt :)

Vattenliljan skrev 2014-07-17 22:20:03 följande:

attlangta01: Jag har frågat läkare om det här med insemination, och den jag pratade med tyckte inte att det var något vi skulle lägga pengar på. Är felet att kvinnan inte får egen ägglossning så ger inte insemination någon direkt större chans att lyckas utan då är det just ägglossningen man behöver åtgärda. Men å andra sidan, det lär ju inte skada. Och läkare kanske har delade meningar om det där, jag vet inte.

Angående hur många försök man får göra så tror jag inte det finns någon specifik regel kring hur många försök man får göra. Däremot kanske läkarna tycker tillslut att det är bättre att man går vidare till IVF, om de känner att det aldrig händer något. Arthur på Sophiahemmet sa till mig efter tredje stimuleringen att han tyckte jag skulle kolla upp var i IVF-listan jag stod, för vi hade ju gjort flera försök nu (men inte tyckte jag att tre var särskilt mycket). Sen kom kallelesen till IVF ett par veckor senare så det löste sig självt. :P Men fråga på kliniken nästa gång du är där, om de har någon gräns just där, så att du vet. Det är mitt tips. 

Ang. Insemination så är det som du skriver. Nog olika från person till person. Första omgången testade vi 8 hormonbehandlingar utan grav innan ivf. Andra gången fick vi rekommenderat av just Arthur på Sophiahemmet att testa max 3 makeinsiminationer. Maken har superb sperma och i mitt fall är det pcos med lätt endometrios som krånglar. Men har endast lyckats vid ivf och vid insimination.

Så kanske finns ngt mer som eg. Stör som inte går att se? Oavsett så har det hjälpt oss iaf.
  • attlangta01
    Nightrose skrev 2014-07-21 05:50:04 följande:

Hej! Skrev i början av denna tråd. Sen har jag fööjt den sporadiskt :)

Ang. Insemination så är det som du skriver. Nog olika från person till person. Första omgången testade vi 8 hormonbehandlingar utan grav innan ivf. Andra gången fick vi rekommenderat av just Arthur på Sophiahemmet att testa max 3 makeinsiminationer. Maken har superb sperma och i mitt fall är det pcos med lätt endometrios som krånglar. Men har endast lyckats vid ivf och vid insimination.

Så kanske finns ngt mer som eg. Stör som inte går att se? Oavsett så har det hjälpt oss iaf.

Hej Nightrose och tack för din info. Innebar det att du blev gravid vid insemination? Hur många gjorde du isf innan ni lyckades?
  • Nightrose
    attlangta01 skrev 2014-07-21 14:52:34 följande:

Hej Nightrose och tack för din info. Innebar det att du blev gravid vid insemination? Hur många gjorde du isf innan ni lyckades?

Japp :) körde på hormoner för att ägglossa och sen insemination. Vi blev gravida på första försöket. Gick in i v 22 idag :)
  • Vattenliljan

Grattis Nightrose! Intressant att det funkade med insemination för er trots att det "bara" var PCO som var problemet.

Jag hr haft ÄL-liknande flytningar hela dagen idag. Igen. Så det är nog bara kroppen som är hormonstinn och konstig. Låter ju lite orealistiskt att jag skulle få ÄL med en veckas mellanrum. ;) Men ska försöka sexa ikväll ändå, för säkerhets skull. :P

• Nightrose
    Vattenliljan skrev 2014-07-21 20:24:08 följande:

Grattis Nightrose! Intressant att det funkade med insemination för er trots att det "bara" var PCO som var problemet.

Jag hr haft ÄL-liknande flytningar hela dagen idag. Igen. Så det är nog bara kroppen som är hormonstinn och konstig. Låter ju lite orealistiskt att jag skulle få ÄL med en veckas mellanrum. ;) Men ska försöka sexa ikväll ändå, för säkerhets skull. :P

Tack! Jo precis. Vet inte varför men hormonbehandlingar och hemmamys funkar inte. Men insimination har gått bra. Men tycker att det borde funka annars med tanke på att maken har bra sperma. Skämtade och sade att de kanske gick vilse där inne och behövde lite guidning? ;)

Sex är ju bra för hjärtat så det är ju bara att njuta på ;)
  • Vattenliljan

Nu känns det som att min mens är på gång. :( Världens sämsta timing! Skulle börja med Provera om fem dagar men det går ju inte om mensen kommer naturligt precis innan. Då får jag väl vänta en månad TILL innan vi kan dra igång med behandlingar igen. :(

Hur går det för er andra? Känner ni att ni kan njuta av sommaren? Jag har faktiskt kunnat släppa fertilitetskarusellen lite mer än väntat, så det är ju bra. :)

• Tjockisbullen2012

Hur går det för alla? Någon som fått ägglossning eller mens av sig själv under sommaren?

Själv har jag just haft ägglossning vilket känns bra för misslyckas denna gång också så kommer mensen lagom tills kliniken öppnar igen. :)

• Vattenliljan

Jag trodde ju att jag skulle få mens tidigare i veckan, men än så länge har den inte kommit i alla fall. Jag börjar med Provera idag och hoppas på att mensen kommer lagom till att kliniken öppnar och sen är det bara att köra igång igen. Hade nästan fått för mig nu att jag var gravid (men tog neg. gravtest nyss). Så dum och hoppfull man är hela tiden alltså!

• Vattenliljan

Och nu kom min mens. :( Nio dagar innan fettilitetskliniken öppnar. Hur extremt dålig timing kan kroppen ha? Så besviken nu. :(

• attlangta01
    Vattenliljan skrev 2014-08-03 18:15:39 följande:

Och nu kom min mens. :( Nio dagar innan fettilitetskliniken öppnar. Hur extremt dålig timing kan kroppen ha? Så besviken nu. :(

Exakt samma för mig : ( Började med provera i måndags och fick min mens i torsdags. Nu är den i full gång. Så jag kommer ju få vänta i MINST en månad till innan jag kan sätta igång. Också så j-vla besviken. Mensen kom inte på hela sommaren och trots att jag vet bättre så har jag tagit hela två gravtester. Så tänker jag att jag iallafall kan sätta igång direkt de öppnar.Men inte ens det ska gå vägen! Bajs!

Jag har också kunnat njuta av sommaren och fått tillbaka hoppet och positiviteten till kommande försök. Men nu som sagt så är jag mest nere. VIlle ju bara komma igång igen : (
Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?