• Anonym (*whish*)

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

Jag är 28år ung, och letar efter någon som har gått igenom/går igenom samma sak.
    Någon med erfarenhet, tips å trix.
    Lite bakgrund: Jag blev gravid för första gången vid 14års ålder, gjorde en abort då jag ville gå klart skolan. Första gången jag och min pojkvän hade oskyddat sex!
    Gick klart skola, och i gymnasiet blev jag gravid igen, med min dåvarande pojkvän. Tog studenten och ordnade det bra för mig innan barnet kom. Han är nu 9år.
    2006 började jag med P-spruta som jag tog 3 gånger. Mensen kom igång fruktansvärt konstigt och oregelbundet ca 2,5år efter sista sprutan. 2009 fick jag mitt första MF. 2011 fick jag mitt andra och mitt tredje MF. 2012 fick jag mitt fjärde MF.
    Efter olika prover så visar det sig att jag sällan har ÄL och fick pergotime som gjorde mig gravid men blev MF, provade rosenrot, folsyra å vitaminer, lika där.. Efter ytterligare prover visar det sig att JAG har ett kromosomfel som gör att jag har svårt för att bli gravid, och blir jag gravid är risken för MF stor, genomför jag en graviditet kan bebisen födas med ett handikapp/fel..
    För mig är kromosomen helt oviktig, men för barnet är de jätte, jätte, jätteviktigt!!
    Jag har helt ärligt inte tagit reda på så mycket då jag blev så ställd, så paff...
    Mina föräldrar har många barn, alla mina syskon är uppe i 3 barn var.. Och jag kämpar röven av mig för att lyckas med ett andra.
    Jag är jätteglad för att jag har ett barn, men jag vill så gärna ha lyckan att få ett gemensamt barn med min man.
    Jag har ju fått ett helt friskt barn!
    Det måste väl gå igen??
    Finns det nån här som varit/är i samma sits?? Nån som vet mer än vad jag gör? Tips, trix, ja vad som helst..
    Jättetacksam för allt!

• Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?
  • Nimah

Äggplock om en vecka låter ju bra Susanne! Då är ni ju helt på banan nu.

Förstår hur du tänker scilla. Jag ville också pausa över sommaren och dricka vin, men sen kunde jag inte låta bli att ha koll på äl ändå. Detta är min femte graviditet. Det är ju inte direkt en himlastormande glädje utan mer försiktig likgiltighet. Jag vill helst låtsas som inget och leva som vanligt. Häromdagen tog jag en klunk vin till maten. Kan ju varken göra till eller från. Tror inte man kan förstå den känslan om man inte haft flera mf och vet att risken är överhängande varje gång.

• Nimah

Idag ser mitt test negativt ut så jag hoppas jag börjar blöda snart. Har ringt Karolinska idag och hoppas de ringer upp snart. Tycker det är dags för oss att få pgd nu. Detta blir mf nr fyra.

• Susanne1975
    Nimah skrev 2014-06-19 10:56:23 följande:

Idag ser mitt test negativt ut så jag hoppas jag börjar blöda snart. Har ringt Karolinska idag och hoppas de ringer upp snart. Tycker det är dags för oss att få pgd nu. Detta blir mf nr fyra.

Nej vad tråkigt! Rynkar på näsan Styrkekram! Hur var det med det där med PGD nu igen? Ni hade remiss? 
  • Nimah
    Susanne1975 skrev 2014-06-19 19:52:50 följande:
    Nej vad tråkigt! Rynkar på näsan Styrkekram! Hur var det med det där med PGD nu igen? Ni hade remiss? 
    Haha, nu fattar jag vad du menade i andra tråden :) Jag är så sjukt glad över remissen! Mycket gladare över den än över det positiva gravtestet i början på veckan. Den här graviditeten har inte blivit mf än men den känns redan passé. Har lite molvärk så det är nog på g. Annars tänker jag kräva blodprov nästa vecka. Men det spelar ingen roll för vi har fått en remiss! Tjohoo!
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-06-19 20:52:35 följande:
    Haha, nu fattar jag vad du menade i andra tråden :) Jag är så sjukt glad över remissen! Mycket gladare över den än över det positiva gravtestet i början på veckan. Den här graviditeten har inte blivit mf än men den känns redan passé. Har lite molvärk så det är nog på g. Annars tänker jag kräva blodprov nästa vecka. Men det spelar ingen roll för vi har fått en remiss! Tjohoo!
    Grattis till remissen! {#emotions_dlg.flower}
  • ScillaBlå

Beklagar missfallet Nimah. Men grattis till remissen. Menar du att du fick en remiss till PGD bara så där över telefon?! Nu blir jag lite bitter. Förlåt. Fattar bara inte varför inte vi kan få en...

Men jag vill inte grusa er lycka. Hoppas verkligen det går bra för er! :)

• Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-06-19 22:26:34 följande:

Beklagar missfallet Nimah. Men grattis till remissen. Menar du att du fick en remiss till PGD bara så där över telefon?! Nu blir jag lite bitter. Förlåt. Fattar bara inte varför inte vi kan få en...

Men jag vill inte grusa er lycka. Hoppas verkligen det går bra för er! :)

Förstår att det måste ha varit en stor besvikelse att ni inte fick remiss till PGD! Går det att få en second opinion tror du?

Stor kram!
  • Nimah

Ja bara sådär över telefon. Jag blev också jätteförvånad! Hösten 2010 träffade vi läkare på klinisk genetik och fick genetisk rådgivning och info om pgd om vi skulle få upprepade mf. Nu har vi ju upprepade mf och läkaren jag pratade med nu sa bara att ja då förstår jag att ni tröttnat på mf, då kör vi med pgd. Jag bor i Stockholm, det verkar ju göra skillnad. Tycker också att det är konstigt att ni inte fått remiss scilla! Förstår att det känns bittert och klandrar dig verkligen inte. Kan du inte ringa till Solna och höra? De har alltid varit jättebra när vi haft kontant. De analyserade vårt moderkaksprov med sonen så hade kontant våren 2011 också.

• Nimah

Hej tråden, hur mår ni? Jag har just plussat på graviditet nummer sex. Detta är vårt sista egna försök innan pgd. Känner väl ingen större glädje, men det är ju en chans iaf!

• Susanne1975
    Nimah skrev 2014-08-16 07:37:58 följande:

Hej tråden, hur mår ni? Jag har just plussat på graviditet nummer sex. Detta är vårt sista egna försök innan pgd. Känner väl ingen större glädje, men det är ju en chans iaf!

Grattis! Glad Har förståelse för att det är svårt att känna glädje med tanke på dina erfarenheter och med tanke på oddsen. Det är ju en chans i alla fall ja...håller tummarna hårt för dig/er! 

Jag mår väl sådär. Just nu förkyld och annars ok. Nu väntar jag på mens och hoppas den dyker upp när som helst. Det känns som den kan göra det. Egna försök är inte att tänka på just nu så att längta efter mens och hoppas man inte är gravid känns verkligen bakvänt. Konstigt också att använda kondom med den man jag varit gift med i så många år och hoppas på syskon med. 

Efter det misslyckade IVF-försöket i juni har jag inte haft någon mens ännu. Jag började blöda 7/7 och hade testdag 11/7 och testade då negativt och slutade med progesteronet. Besviken är jag över att behöva vänta på mitt nästa och också sista färskförsök med IVF. Tre är vi beviljade men jag kommer hinna fylla 40 år innan ett sånt skulle vara aktuellt så med högsta sannolikhet får jag inte genomföra det. 

Just nu räknar jag med att få tillbaka ett eventuellt embryo om sisådär 9-10 veckor om allt vill sig väl. Ett positivt besked var i alla fall att ett embryo som inte gått att analysera inte blev kasserat som jag trodde utan finns nedfryst. Det har överlevt och utvecklats trots att de tagit celler från det 2 ggr. Nu inväntar vi svar om det är friskt eller inte. Om det är friskt finns det ju möjligheter till ett FET även efter att jag fyllt 40 år. Hoppas, hoppas!
Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?