• Anonym (*whish*)

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

Jag är 28år ung, och letar efter någon som har gått igenom/går igenom samma sak.
    Någon med erfarenhet, tips å trix.
    Lite bakgrund: Jag blev gravid för första gången vid 14års ålder, gjorde en abort då jag ville gå klart skolan. Första gången jag och min pojkvän hade oskyddat sex!
    Gick klart skola, och i gymnasiet blev jag gravid igen, med min dåvarande pojkvän. Tog studenten och ordnade det bra för mig innan barnet kom. Han är nu 9år.
    2006 började jag med P-spruta som jag tog 3 gånger. Mensen kom igång fruktansvärt konstigt och oregelbundet ca 2,5år efter sista sprutan. 2009 fick jag mitt första MF. 2011 fick jag mitt andra och mitt tredje MF. 2012 fick jag mitt fjärde MF.
    Efter olika prover så visar det sig att jag sällan har ÄL och fick pergotime som gjorde mig gravid men blev MF, provade rosenrot, folsyra å vitaminer, lika där.. Efter ytterligare prover visar det sig att JAG har ett kromosomfel som gör att jag har svårt för att bli gravid, och blir jag gravid är risken för MF stor, genomför jag en graviditet kan bebisen födas med ett handikapp/fel..
    För mig är kromosomen helt oviktig, men för barnet är de jätte, jätte, jätteviktigt!!
    Jag har helt ärligt inte tagit reda på så mycket då jag blev så ställd, så paff...
    Mina föräldrar har många barn, alla mina syskon är uppe i 3 barn var.. Och jag kämpar röven av mig för att lyckas med ett andra.
    Jag är jätteglad för att jag har ett barn, men jag vill så gärna ha lyckan att få ett gemensamt barn med min man.
    Jag har ju fått ett helt friskt barn!
    Det måste väl gå igen??
    Finns det nån här som varit/är i samma sits?? Nån som vet mer än vad jag gör? Tips, trix, ja vad som helst..
    Jättetacksam för allt!

• Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?
  • ScillaBlå

Hoppas du fick se massa fina små ägg på VUL idag Susanne! Så att du kan få en lugn helg och ladda inför måndag. Kram

• Melmum
    Susanne1975 skrev 2014-10-02 21:54:29 följande:

Jag är glad att kunna bidra med hopp! Visst är det er tur nu! Känner inom mig att det kommer att gå bra! 

För egen del är det jobbigt just nu. Jag var knäckt häromdagen när VUL visade bara 2 äggblåsor. Sist fick vi ju ut 11 ägg och det blev bara ett godkänt embryo i slutändan efter PGD. Just nu misströstar jag rejält för egen del vilket är drygt! Jag tar liksom ut en sorg i förskott. Önskar jag inte trodde det värsta och hade ett så uruselt försvar. Jag fick en extra spruta och har nytt VUL imorgon. Förhoppningsvis fler äggblåsor då!

Tack för omtanken och för att du frågar hur jag har det! Det betyder massor! Jag hoppas och tror för dig med! Det kommer gå bra ska du se! Kram

Jag förstår precis hur du känner! Jag blev så besviken när jag kollade mina äggblåsor. Det fanns 5 st och jag hade räknat med fler, men då kanske jag ska vara rätt nöjd ändå. Har du kört samma mediciner denna som förra gången? Jag fick höja dosen nu iaf och hoppas på fler och större tills på måndag.

Hur har det gått idag?
  • Susanne1975
    Melmum skrev 2014-10-03 16:17:50 följande:
    Jag förstår precis hur du känner! Jag blev så besviken när jag kollade mina äggblåsor. Det fanns 5 st och jag hade räknat med fler, men då kanske jag ska vara rätt nöjd ändå. Har du kört samma mediciner denna som förra gången? Jag fick höja dosen nu iaf och hoppas på fler och större tills på måndag.

Hur har det gått idag?
    Idag var det 4 äggblåsor på VUL varav 2 mindre och 2 större. Läkaren jag träffade i morse är en person jag verkligen ogillar! Han förstörde hela min dag! Jag berättade att det är planerat ÄP på måndag och då sa han i nonchalant ton att det blir nog inget av det.

Senare ringde det från Karolinska i Huddinge och meddelade att ÄP blir av som planerat och gav mig alla instruktioner för det. Då hade jag varit ledsen och på helspänn sedan morgonen och pustade ut. Sen hade de ringt igen och pratat in på mobilsvar att en annan läkare sagt sitt och bestämt att jag ska fortsätta med injektioner över helgen och göra nytt VUL på måndag och att ÄP skjuts upp. Nu vet jag inte alls när ÄP blir och om det blir men det tror jag väl eftersom jag ska fortsätta med stimuleringen.

Jag har använt Puregon denna gång liksom förra. Då började jag med 225 E och fick höja till 275 E efter första VUL. Resultatet blev 11 ägg. Denna gång började jag med Puregon 300 E från start och ändå så dåligt med ägg. Sedan några dagar tillbaka använder jag även Menopur 150 E. Fattar inte varför jag producerar så lite ägg helt plötsligt! Otroligt frustrerande och ledsamt när jag samtidigt vet att det är mitt livs sista försök!

Hoppas Melrum att det går fint för dig och ditt kommande VUL på måndag!

Tack tjejer att ni tänker på mig här inne och hoppas för mig! Betyder massor! Kram! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
  • Nimah

Åh vad jobbigt Susanne! Läkarens attityd betyder så mycket. Man är ju så skör och känslig i det här med. Du får tänka att det är guldägget du väntar på! Trevlig helg, försök slappna av ändå <3

• Melmum

Gud vilken jobbig dag Susanne1975! Vilka idioter till läkare det finns.

4 äggblåsor är ju mkt bättre iaf, om du nu får vånta till måndag hoppas vi på fler och större. Egentligen bättre att vänta in dom kanske, men en aning irriterande med olika info osv. Nu ser vi till att vi båda har många och stora äggblåsor på måndag :)

• Susanne1975
    Nimah skrev 2014-10-03 17:33:08 följande:

Åh vad jobbigt Susanne! Läkarens attityd betyder så mycket. Man är ju så skör och känslig i det här med. Du får tänka att det är guldägget du väntar på! Trevlig helg, försök slappna av ändå <3

Verkligen jobbigt! Ska försöka hoppas och tro på det bästa! Trevlig helg och kram! Hjärta
  • Susanne1975
    Melmum skrev 2014-10-03 21:56:19 följande:

Gud vilken jobbig dag Susanne1975! Vilka idioter till läkare det finns.

4 äggblåsor är ju mkt bättre iaf, om du nu får vånta till måndag hoppas vi på fler och större. Egentligen bättre att vänta in dom kanske, men en aning irriterande med olika info osv. Nu ser vi till att vi båda har många och stora äggblåsor på måndag :)

Verkligen en idiot till läkare! Under förra försöket sa han vid VUL att jag svarade dåligt på behandlingen när jag hade sex äggblåsor...visade sig vara 11 ägg sen vid ÄP vilket absolut inte var dåligt! Han gjorde mig ledsen den gången också. 

Jo det var en riktig känslomässig berg- och dalbana idag! Hoppas för oss båda nu! {#emotions_dlg.flower}
  • Melmum

Susanne1975: Hur gick det för dig idag?

Mitt gick sådär! Hade fått ytterligare 3blåsor men väldigt små 7,5,2 mm

De andra hade växt till tre st på 9 mm. De två stora hade växt till 15 och 16 mm. Har mailat kliniken men inte fått något svar tror dock på ytterligare ökad dos och äggplock torsdag istället för onsdag.

• Susanne1975
    Melmum skrev 2014-10-06 16:28:18 följande:

Susanne1975: Hur gick det för dig idag?

Mitt gick sådär! Hade fått ytterligare 3blåsor men väldigt små 7,5,2 mm

De andra hade växt till tre st på 9 mm. De två stora hade växt till 15 och 16 mm. Har mailat kliniken men inte fått något svar tror dock på ytterligare ökad dos och äggplock torsdag istället för onsdag.

Hoppas de växer sig fina till på torsdag nu!

Jag hade 6 äggblåsor idag i varierande storlek...minns inte riktigt hur stora de var men den minsta var 7 mm tror jag och den största 19 mm. ÄP blir på fredag för mig. Det var en tuff dag idag! Var på VUL på morgonen och de ringde från Karolinska vid 15-tiden....gick och våndades hela dagen kändes det som! Och jag träffade min favoritläkare i morse (ironisk nu). Han var tvungen att klämma ur sig "jag sa ju att det inte skulle bli något ÄP idag" plus att han undrade om jag inte har endometrios. Herregud jag som varit på mängder av gynundersökningar under mitt liv och nu när jag snart fyller 40 har han mage att klämma ur sig något sånt. Karln är verkligen vidrig!
  • ScillaBlå

Åh tjejer, det låter verkligen jobbigt. Hoppas det växer så det knakar för er så det blir många fina ägg i slutet av veckan. ????

Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?