• Anonym (*whish*)

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

Jag är 28år ung, och letar efter någon som har gått igenom/går igenom samma sak.
    Någon med erfarenhet, tips å trix.
    Lite bakgrund: Jag blev gravid för första gången vid 14års ålder, gjorde en abort då jag ville gå klart skolan. Första gången jag och min pojkvän hade oskyddat sex!
    Gick klart skola, och i gymnasiet blev jag gravid igen, med min dåvarande pojkvän. Tog studenten och ordnade det bra för mig innan barnet kom. Han är nu 9år.
    2006 började jag med P-spruta som jag tog 3 gånger. Mensen kom igång fruktansvärt konstigt och oregelbundet ca 2,5år efter sista sprutan. 2009 fick jag mitt första MF. 2011 fick jag mitt andra och mitt tredje MF. 2012 fick jag mitt fjärde MF.
    Efter olika prover så visar det sig att jag sällan har ÄL och fick pergotime som gjorde mig gravid men blev MF, provade rosenrot, folsyra å vitaminer, lika där.. Efter ytterligare prover visar det sig att JAG har ett kromosomfel som gör att jag har svårt för att bli gravid, och blir jag gravid är risken för MF stor, genomför jag en graviditet kan bebisen födas med ett handikapp/fel..
    För mig är kromosomen helt oviktig, men för barnet är de jätte, jätte, jätteviktigt!!
    Jag har helt ärligt inte tagit reda på så mycket då jag blev så ställd, så paff...
    Mina föräldrar har många barn, alla mina syskon är uppe i 3 barn var.. Och jag kämpar röven av mig för att lyckas med ett andra.
    Jag är jätteglad för att jag har ett barn, men jag vill så gärna ha lyckan att få ett gemensamt barn med min man.
    Jag har ju fått ett helt friskt barn!
    Det måste väl gå igen??
    Finns det nån här som varit/är i samma sits?? Nån som vet mer än vad jag gör? Tips, trix, ja vad som helst..
    Jättetacksam för allt!

• Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-05-12 22:59:48 följande:
    Bara att avvakta och se då...
    Håller tummarna för att väntan blir kort. Ring gärna och fråga om du känner för det...kan ju vara värt ett försök. 
  • ScillaBlå

Yeay, har redan fått en tid på Akademiska. I början av juni :)

Igår hade jag bröllopsdag, ägglossning och sex... Får väl se vad det innebär om två veckor... ;)

• elle9

Förtydliga gärna. Är det samma kromosomfel som bebisen kan ärva? Vari ligger den ökade risken för barnet? Kromosomfelet verkar ju inte vara ett vardagsproblem för dig själv förutom missfallsrisken. Har barnet du redan har ärvt samma?

• ScillaBlå

TS är nog inte kvar i tråden, men vi som skrivit på slutet lider av balanserad translokation (maken i mitt fall), vilket betyder att delar från två olika kromosompar lossnat och bytt plats med varandra. Det är ärftligt. Ibland blir translokationen obalanserad (två olika stora bitar lossnar och byter plats) och det leder till stora missbildningar hos fostret och oftast missfall. Jag har två barn. Jag vet inte om de har balanserad translokation eller om de är friska. B T ger (vad jag vet) inga andra symptom än att det är svårt att få barn.

Har du en kromosomförändring?

• Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-05-15 15:33:20 följande:
    Yeay, har redan fått en tid på Akademiska. I början av juni :)

Igår hade jag bröllopsdag, ägglossning och sex... Får väl se vad det innebär om två veckor... ;)
    Gud så härligt! Håller tummarna för er...hårt! {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975

Jag har också en balanserad translokation som bara har betydelse när jag skaffar barn eftersom många könsceller, alltså ägg hos mig har inkomplett genmassa vilket ger högre missfallsrisk eftersom det embryo som bildas vid en graviditet inte är livsdugligt eller kan födas gravt missbildat. Jag har ett friskt barn som har 50 % risk att ha ärvt samma balanserade translokation på kromosomerna som jag och 50 % chans att ha normala kromosomer. 

• Nimah

Blåser liv i den här tråden. Hur går det för dig Susanne, är du gravid fortfarande?

Jag har plussat igen. Svårt att tro att det skulle gå bättre den här gången. Hoppas mf kommer tidigare än de tvåbarnsfar gångerna iaf, orkar inte gå till v 11 igen! Men kanske är detta en på miljonen. Kanske.

• Nimah
    Nimah skrev 2014-06-16 21:25:32 följande:

Blåser liv i den här tråden. Hur går det för dig Susanne, är du gravid fortfarande?

Jag har plussat igen. Svårt att tro att det skulle gå bättre den här gången. Hoppas mf kommer tidigare än de tvåbarnsfar gångerna iaf, orkar inte gå till v 11 igen! Men kanske är detta en på miljonen. Kanske.

Nej mitt dumma nöt, läste bakåt och kom då ihåg svaret på frågan till dig Susanne. Jag hade förträngt det. Man lever på hoppet. Ville väl att du skulle vara mitt lyckliga exempel. Förlåt.
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-06-16 21:30:36 följande:
    Nej mitt dumma nöt, läste bakåt och kom då ihåg svaret på frågan till dig Susanne. Jag hade förträngt det. Man lever på hoppet. Ville väl att du skulle vara mitt lyckliga exempel. Förlåt.
    Ingen fara! Inte lätt att hålla rätt på allt ju! Stort grattis till ditt nya plus! Håller tummarna för att det går vägen nu!!!!

Vi är mitt uppe i ett IVF-försök med PGD. Om allt går vägen blir det äggplock om en vecka. Visst lever hoppet! 
  • ScillaBlå

Grattis Nimah!!! Hoppas verkligen det är din tur nu.

Själv lever jag på hoppet. Fast kanske inte den här månaden. Tar gärna en semester med ett glas vin ibland och så kör vi igen i augusti. Men vi skyddar oss ju inte så vi får väl se. Mensen senast var ganska så sparsam och sedan dess har jag varit ovanligt trög i magen. Men nej, jag är nog inte gravid ;)

Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?