• Anonym (*whish*)

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

Jag är 28år ung, och letar efter någon som har gått igenom/går igenom samma sak.
    Någon med erfarenhet, tips å trix.
    Lite bakgrund: Jag blev gravid för första gången vid 14års ålder, gjorde en abort då jag ville gå klart skolan. Första gången jag och min pojkvän hade oskyddat sex!
    Gick klart skola, och i gymnasiet blev jag gravid igen, med min dåvarande pojkvän. Tog studenten och ordnade det bra för mig innan barnet kom. Han är nu 9år.
    2006 började jag med P-spruta som jag tog 3 gånger. Mensen kom igång fruktansvärt konstigt och oregelbundet ca 2,5år efter sista sprutan. 2009 fick jag mitt första MF. 2011 fick jag mitt andra och mitt tredje MF. 2012 fick jag mitt fjärde MF.
    Efter olika prover så visar det sig att jag sällan har ÄL och fick pergotime som gjorde mig gravid men blev MF, provade rosenrot, folsyra å vitaminer, lika där.. Efter ytterligare prover visar det sig att JAG har ett kromosomfel som gör att jag har svårt för att bli gravid, och blir jag gravid är risken för MF stor, genomför jag en graviditet kan bebisen födas med ett handikapp/fel..
    För mig är kromosomen helt oviktig, men för barnet är de jätte, jätte, jätteviktigt!!
    Jag har helt ärligt inte tagit reda på så mycket då jag blev så ställd, så paff...
    Mina föräldrar har många barn, alla mina syskon är uppe i 3 barn var.. Och jag kämpar röven av mig för att lyckas med ett andra.
    Jag är jätteglad för att jag har ett barn, men jag vill så gärna ha lyckan att få ett gemensamt barn med min man.
    Jag har ju fått ett helt friskt barn!
    Det måste väl gå igen??
    Finns det nån här som varit/är i samma sits?? Nån som vet mer än vad jag gör? Tips, trix, ja vad som helst..
    Jättetacksam för allt!

• Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?
  • ScillaBlå

Åh, nu ringde han. Vi har fått en remiss till genetisk rådgivning i Uppsala iaf. Alltid en start...

Min man verkar dock tro att det ska ta flera år innan vi får nåt svar och han vill att vi ska försöka på egen hand igen redan nu. Jag vågar inte det. Orkar inte. Men han verkar inte förstå det. Han håller med läkarna "vaddårå, du får ju göra mkp och fvp". Jaa...i vecka elva och femton, vi har ju aldrig ens kommit dit. Nä, jag fortsätter nog att hålla på mig ett tag till... ;)

• Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-04-14 19:48:23 följande:
    Åh, nu ringde han. Vi har fått en remiss till genetisk rådgivning i Uppsala iaf. Alltid en start...
    Min man verkar dock tro att det ska ta flera år innan vi får nåt svar och han vill att vi ska försöka på egen hand igen redan nu. Jag vågar inte det. Orkar inte. Men han verkar inte förstå det. Han håller med läkarna "vaddårå, du får ju göra mkp och fvp". Jaa...i vecka elva och femton, vi har ju aldrig ens kommit dit. Nä, jag fortsätter nog att hålla på mig ett tag till... ;)
    Jobbigt läge men jag förstår att du inte vill att ni provar på egen hand. Ett missfall är en påfrestning både för kropp och själ verkligen. År kan jag aldrig tro att det tar. För mig tog det 6 månader från beskedet om mitt kromosomfel fram till första besöket på karolinska för att planera kring IVF med PGD. 

Har tyvärr råkat ut för magkatarr jag med Rynkar på näsan. Kör med Omaprazol just nu. 

Styrkekramar och krya på dig kramar till dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-04-15 21:39:30 följande:
    Köpte också Omeprazol idag :/
    Det hjälper mig i alla fall...hoppas på detsamma för dig. Kan också rekommendera gaviscon, en slags tuggtabletter. 
  • ScillaBlå

Håller på att få mens nu. Det är så märkligt. Vi har verkligen aktivt försökt att inte bli gravida denna månad. Vågar inte. Vill ha lite svar först. Men ändå finns hoppet där. Och ändå känns det förjävligt när man får mens. Det är så jäkla galet. En bekant till mig beklagade sig över sin mensvärk idag. Jag blev sjukt irriterad på henne. Som om inte jag hade oönskad mensvärk.

Nu har vi snart försökt i två år. Man blir bevisligen helt fucked up i huvudet. Önskar livet var annorlunda.

Men så snart PMS-skiten är över blir det bättre. Ibland måste man bara få gnälla lite. ;)

• ScillaBlå

Idag kom ett brev från "Klinisk genetik". Skyndade mig att öppna :) Men nej, det var bara en remissbekräftelse... Visste inte ens att de skickar ut remissbekräftelser. Så nu ska de överväga vår remiss. Verkar som att man inte får svar förrän om tre månader...

Visserligen ett steg i rätt riktning, men åh, jag vill inte ta myrsteg. Jag vill springa.

• Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-05-09 19:33:09 följande:
    Idag kom ett brev från "Klinisk genetik". Skyndade mig att öppna :) Men nej, det var bara en remissbekräftelse... Visste inte ens att de skickar ut remissbekräftelser. Så nu ska de överväga vår remiss. Verkar som att man inte får svar förrän om tre månader...
    Visserligen ett steg i rätt riktning, men åh, jag vill inte ta myrsteg. Jag vill springa.
    Jag har upplevt samma besvikelse som du...på ett sätt bra att veta att "ärendet" kommit till dem men man förväntar sig en kallelse inte en remissbekräftelse. Tror t o m jag fick 2 brev med samma Obestämd

På grund av min ålder har jag fått ringa och "jaga på". När jag ringde efter remissbekräftelsen(rna) fick jag en tid redan per telefon och sedan kom kallelsen. Jag är medveten om att de faktiskt har prioriterat mig på grund av min ålder...men det kan ju vara värt ett försök. Det där med överväga remissen skulle jag inte lägga så stor vikt vid...din man har ju ett kromosomfel så solklart får ni komma....det är nog bara en prioriteringsfråga, hur de ska fördela tiderna.

Förstår precis det där med myrsteg och springa. Väntan och längtan gör något med en. Hoppas på en snabb tid för er. 
  • ScillaBlå

Hur lång tid tog det när du ringde och tjatade då? Bör jag räkna med tre månader eller?

• Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-05-11 22:11:56 följande:
    Hur lång tid tog det när du ringde och tjatade då? Bör jag räkna med tre månader eller?
    Tror jag fick en tid inom några veckor men svårt att säga om det beror på min ålder och att de på grund av det skyndat på. 
Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?