• Anonym (*whish*)

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

Jag är 28år ung, och letar efter någon som har gått igenom/går igenom samma sak.
    Någon med erfarenhet, tips å trix.
    Lite bakgrund: Jag blev gravid för första gången vid 14års ålder, gjorde en abort då jag ville gå klart skolan. Första gången jag och min pojkvän hade oskyddat sex!
    Gick klart skola, och i gymnasiet blev jag gravid igen, med min dåvarande pojkvän. Tog studenten och ordnade det bra för mig innan barnet kom. Han är nu 9år.
    2006 började jag med P-spruta som jag tog 3 gånger. Mensen kom igång fruktansvärt konstigt och oregelbundet ca 2,5år efter sista sprutan. 2009 fick jag mitt första MF. 2011 fick jag mitt andra och mitt tredje MF. 2012 fick jag mitt fjärde MF.
    Efter olika prover så visar det sig att jag sällan har ÄL och fick pergotime som gjorde mig gravid men blev MF, provade rosenrot, folsyra å vitaminer, lika där.. Efter ytterligare prover visar det sig att JAG har ett kromosomfel som gör att jag har svårt för att bli gravid, och blir jag gravid är risken för MF stor, genomför jag en graviditet kan bebisen födas med ett handikapp/fel..
    För mig är kromosomen helt oviktig, men för barnet är de jätte, jätte, jätteviktigt!!
    Jag har helt ärligt inte tagit reda på så mycket då jag blev så ställd, så paff...
    Mina föräldrar har många barn, alla mina syskon är uppe i 3 barn var.. Och jag kämpar röven av mig för att lyckas med ett andra.
    Jag är jätteglad för att jag har ett barn, men jag vill så gärna ha lyckan att få ett gemensamt barn med min man.
    Jag har ju fått ett helt friskt barn!
    Det måste väl gå igen??
    Finns det nån här som varit/är i samma sits?? Nån som vet mer än vad jag gör? Tips, trix, ja vad som helst..
    Jättetacksam för allt!

• Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?
  • Melmum
    Susanne1975 skrev 2014-10-06 20:42:01 följande:

Hoppas de växer sig fina till på torsdag nu!

Jag hade 6 äggblåsor idag i varierande storlek...minns inte riktigt hur stora de var men den minsta var 7 mm tror jag och den största 19 mm. ÄP blir på fredag för mig. Det var en tuff dag idag! Var på VUL på morgonen och de ringde från Karolinska vid 15-tiden....gick och våndades hela dagen kändes det som! Och jag träffade min favoritläkare i morse (ironisk nu). Han var tvungen att klämma ur sig "jag sa ju att det inte skulle bli något ÄP idag" plus att han undrade om jag inte har endometrios. Herregud jag som varit på mängder av gynundersökningar under mitt liv och nu när jag snart fyller 40 har han mage att klämma ur sig något sånt. Karln är verkligen vidrig!

Det finns inte ord för den läkaren alltså, fel man på fel plats= inte ett rätt! Visst är det jobbigt att vänta in svar..

Men skönt med äggplock på fredag iaf, det blev samma för mig. Hade nu 7 äggblåsor mellan 8,3- 21,5. En blåsa hade visst försvunnit.

Jag fick inte ta mer Gonal-F och kl 22 skulle jag ta Ovitrellen. Enligt deras mail fick jag inte äta något på fredag innan besöket kl 11 då jag skulle sövas. Blir du sövd? Eller menar dom en lättare narkos kanske?
  • Susanne1975
    Melmum skrev 2014-10-08 20:37:04 följande:
    Det finns inte ord för den läkaren alltså, fel man på fel plats= inte ett rätt! Visst är det jobbigt att vänta in svar..

Men skönt med äggplock på fredag iaf, det blev samma för mig. Hade nu 7 äggblåsor mellan 8,3- 21,5. En blåsa hade visst försvunnit.

Jag fick inte ta mer Gonal-F och kl 22 skulle jag ta Ovitrellen. Enligt deras mail fick jag inte äta något på fredag innan besöket kl 11 då jag skulle sövas. Blir du sövd? Eller menar dom en lättare narkos kanske?
    Hoppas på många fina ägg på fredag! Jag har tagit Ovitrellen nu 20:30 så nu är jag färdigstimulerad för den här gången. Skönt att slippa spray och sprutor!

Ring imorgon och fråga om hur det blir på fredag är mitt råd. Nej jag blir inte sövd utan blir "neddrogad" med morfin och får lokalbedövning i slidan. Så var det förra gången också. Jag får bara äta flytande på morgonen så de rekommenderar en smoothie eller något sånt. 
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-10-10 12:13:10 följande:

Hur har det gått tjejer? Jag tänker på er!

Jo då jag har överlevt ytterligare ett ÄP här! ;) Är fortfarande rätt trött, möjligen av morfinet, men relativt smärtfri. 5 ägg blev det jämfört med 11 förra gången. Försöker intala mig själv att inte vara besviken och att det kanske handlar om tur och otur. Embryoåterföring (om det nu blir något att återföra) blir på min 40-årsdag 15 oktober. Ni kan säkert gissa vad jag önskar mig i födelsedagspresent. 
  • Nimah
    Susanne1975 skrev 2014-10-10 15:23:22 följande:
    Jo då jag har överlevt ytterligare ett ÄP här! ;) Är fortfarande rätt trött, möjligen av morfinet, men relativt smärtfri. 5 ägg blev det jämfört med 11 förra gången. Försöker intala mig själv att inte vara besviken och att det kanske handlar om tur och otur. Embryoåterföring (om det nu blir något att återföra) blir på min 40-årsdag 15 oktober. Ni kan säkert gissa vad jag önskar mig i födelsedagspresent. 
    Grattis till fem fina ägg! Onsdag blir en spännande dag för mig med. Har kub då. Är nervös inför det, men ser det bra ut ska jag slappna av, berätta för kollegor och tänka att det blir en bebis nu! Det känns bra så jag kan inte låta bli att vara hoppfull.
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-10-10 15:44:30 följande:
    Grattis till fem fina ägg! Onsdag blir en spännande dag för mig med. Har kub då. Är nervös inför det, men ser det bra ut ska jag slappna av, berätta för kollegor och tänka att det blir en bebis nu! Det känns bra så jag kan inte låta bli att vara hoppfull.
    Då ska jag tro och hoppas att min 40-årsdag som länge känts som "domedagen" med tanke på åldersgränsen vid IFV/PGD ska bli en lyckodag för oss båda! Förstår oron och nervositeten inför KUB. Hoppas du ser en sprattlande och livlig krabat på UL och att blodproven visar minsta möjliga sannolikhet för några avvikelser och att du snart får vara lyckligt gravid och glädjas åt bebisen i magen. Hjärta
  • Melmum

Hej,

Äggplocket gick bra idag men mängden har ju mer att önska. Blev bara 3 ägg. Blev helt söv så jag kände ingenting. Är tillbaka på hotellet nu och har sovit ett antal timmar till. Mår bra, men trött typ. Läkaren var mkt exalterad över att de 3 äggen såg så fina ut, men det kan väl inte spela någon roll hur de ser ut tänker jag. Det vet man väl först när PGD är gjort :/ Känns inget vidare men som min sambo sa: det krävs ju egentligen bara 1 :) Jag får återföring i nästa cykel så runt den 5/11. Om det finns nåt friskt vill säga, fingers crossed!

Grattis Susanne1975 till 5 ägg, guldäggsgalan ligger bland dom ska du se :)

ScillaBlå: Tack för tanken :)

Nimah: klart KUB-testen kommer gå bra!

• Susanne1975
    Melmum skrev 2014-10-10 17:43:24 följande:

Hej,

Äggplocket gick bra idag men mängden har ju mer att önska. Blev bara 3 ägg. Blev helt söv så jag kände ingenting. Är tillbaka på hotellet nu och har sovit ett antal timmar till. Mår bra, men trött typ. Läkaren var mkt exalterad över att de 3 äggen såg så fina ut, men det kan väl inte spela någon roll hur de ser ut tänker jag. Det vet man väl först när PGD är gjort :/ Känns inget vidare men som min sambo sa: det krävs ju egentligen bara 1 :) Jag får återföring i nästa cykel så runt den 5/11. Om det finns nåt friskt vill säga, fingers crossed!

Grattis Susanne1975 till 5 ägg, guldäggsgalan ligger bland dom ska du se :)

ScillaBlå: Tack för tanken :)

Nimah: klart KUB-testen kommer gå bra!

Skönt att det gick bra! Förstår att du önskade fler! Det gjorde jag med! Man har ju liksom genomlidit en hel del när man plockat ägg...inklusive att producera dem och vill ju så innerligt att det ska bli en bebis sen. Håller tummarna hårt för dina 3 ägg! Jag försöker hålla mig fast vid din sambos tanke...att det bara krävs ett! 

Var rädd om dig, vila och återhämta dig! Stor kram! {#emotions_dlg.flower}
  • ScillaBlå

Skönt att själva plocket är över för er. Nu hoppas vi verkligen att det fanns ett varsitt guldägg åt er. Massor av tummar, böner och lycka till er!

• Susanne1975

Hej ni fina tjejer i tråden! Här kommer en uppdatering från mig. Idag är det bedrövelsernas och sorgens dag för mig/oss. De ringde från Karolinska och meddelade att av de 5 ägg de fick ut var bara 2 mogna och jag tror att båda befruktades men de har avstannat i utvecklingen och inte fortsatt att utveckla sig som de ska. Jag visste att detta kunde hända men är ändå i någon slags chocktillstånd tror jag. Hoppet är ju det sista som överger en och nu känns det verkligen hopplöst! Detta blev vårt andra och sista försök IVF med PGD och nu blir det till att försöka på egen hand...om det nu är lönt med de 25 procent det är att lyckas vid varje graviditet. Ja sen ska jag ju lyckas bli gravid också. 

Melrum; jag hoppas innerligt att ert blivande barn finns bland de 3 ägg ni fick! Håller tummarna hårt! 

ScillaBlå; Vi har följts åt nu ett tag...det är din tur att lyckas nu! Den känslan lever! 

Nimah; på min födelsedag kommer du få se en liten sprattlande krabat och det kommer att gå fint!

Tack tjejer för ert stöd och er support, för att ni delar sorg och glädje och för att ni hoppas och tror när jag själv tvivlar som allra mest! Kram! Hjärta

Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?