• Anonym (*whish*)

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

Jag är 28år ung, och letar efter någon som har gått igenom/går igenom samma sak.
    Någon med erfarenhet, tips å trix.
    Lite bakgrund: Jag blev gravid för första gången vid 14års ålder, gjorde en abort då jag ville gå klart skolan. Första gången jag och min pojkvän hade oskyddat sex!
    Gick klart skola, och i gymnasiet blev jag gravid igen, med min dåvarande pojkvän. Tog studenten och ordnade det bra för mig innan barnet kom. Han är nu 9år.
    2006 började jag med P-spruta som jag tog 3 gånger. Mensen kom igång fruktansvärt konstigt och oregelbundet ca 2,5år efter sista sprutan. 2009 fick jag mitt första MF. 2011 fick jag mitt andra och mitt tredje MF. 2012 fick jag mitt fjärde MF.
    Efter olika prover så visar det sig att jag sällan har ÄL och fick pergotime som gjorde mig gravid men blev MF, provade rosenrot, folsyra å vitaminer, lika där.. Efter ytterligare prover visar det sig att JAG har ett kromosomfel som gör att jag har svårt för att bli gravid, och blir jag gravid är risken för MF stor, genomför jag en graviditet kan bebisen födas med ett handikapp/fel..
    För mig är kromosomen helt oviktig, men för barnet är de jätte, jätte, jätteviktigt!!
    Jag har helt ärligt inte tagit reda på så mycket då jag blev så ställd, så paff...
    Mina föräldrar har många barn, alla mina syskon är uppe i 3 barn var.. Och jag kämpar röven av mig för att lyckas med ett andra.
    Jag är jätteglad för att jag har ett barn, men jag vill så gärna ha lyckan att få ett gemensamt barn med min man.
    Jag har ju fått ett helt friskt barn!
    Det måste väl gå igen??
    Finns det nån här som varit/är i samma sits?? Nån som vet mer än vad jag gör? Tips, trix, ja vad som helst..
    Jättetacksam för allt!

• Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?
  • Nimah

Det är nog svårt att säga någon procentsats. Vår genetikläkare på Karolinska ville inte säga något om procenten alls trots att jag bönade och bad. Men eftersom ni fått två barn utan missfall innan så borde oddsen vara relativt bra ändå tycker jag!

• Susanne1975

Det var jag som skrev 25 % chans att lyckas vid varje graviditet. Det var läkaren på klinisk genetik i Uppsala som sa att oddsen är sådana för oss. Det var samma läkare som sedan rekommenderade IVF med PGD för oss eftersom våra odds att lyckas på egen hand enligt honom var låga. Missfallsrisken för "vanliga" par utan kromosomfel tror jag ligger på cirka 30 % vid varje graviditet så visst 75 % risk (som jag har) är ju en kraftigt förhöjd risk. Samme läkare tyckte att vi var "typexemplet" på par han rekommenderade PGD, varför förstod jag inte riktigt. 

• ScillaBlå

Såg idag att det står i kromosomanslyssvaret från Uppsala att vi bör erbjudas genetisk rådgivning. Vi har dock inte blivit erbjuda det, ännu, men det kanske kommer.

Har ni andra varit på det? Var det där ni fick veta er procents chans?

• Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-03-31 18:26:17 följande:
    Såg idag att det står i kromosomanslyssvaret från Uppsala att vi bör erbjudas genetisk rådgivning. Vi har dock inte blivit erbjuda det, ännu, men det kanske kommer.
    Har ni andra varit på det? Var det där ni fick veta er procents chans?
    Efterfråga det annars tycker jag så att ni får veta era förutsättningar. 
  • Nimah

Idag konstaterades att vi fått ma igen. Skulle gått in i v 11 idag. Skulle också vilja ställas i kö för ivf med pgd, så man vet att graviditeten har en chans iaf.

• ScillaBlå
    Nimah skrev 2014-04-01 11:34:27 följande:

Idag konstaterades att vi fått ma igen. Skulle gått in i v 11 idag. Skulle också vilja ställas i kö för ivf med pgd, så man vet att graviditeten har en chans iaf.

Nej, åh va tråkigt :( Igen? Vilken gång i ordningen är det? Prata med läkaren om PGD IVF när allt det här är över. Kanske beviljar de er också. För oss lever ännu hoppet om det, men vi får väl se, har inte hört nåt än.

Blöder du nu eller blir det skrapning?

Idag har iaf jag fått tillbaka mensen efter min senaste skrapning. Alltid något. Om vi nu vågar försöka på egen hand igen.
  • Nimah
    ScillaBlå skrev 2014-04-01 15:07:33 följande:

Såg nu, tredje gången, precis som för mig Nimah :(

Uch ja, det är inte roligt. Jag ska skrapas på fredag, fick välja skrapning eller tabletter. Skönt att din mens kommit tillbaka. Hur lång tid tog det? Förra gången kom min mens på dag 31, vilket brukar vara min cykellängden. Hoppas det blir så nu med. Ska definitivt kolla upp möjligheterna till pgd för oss.
  • ScillaBlå

Det tog 39 dagar för mig att få tillbaka mensen efter senaste skrapningen. Mitt MA hade jag dock i december, med medicinsk abort då, en skrapning i januari och en i februari. Så jag har inte haft mens sedan i september...

Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?