• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Har varit på Ikea idag under några timmar. När jag gick omkring där kände jag av foglossningen en del när jag drog vagnen. Jag köpte ett badrumsskåp och lite lampor och en hatthylla så medeltunga saker.

När jag kom hem fick jag sammandragningar och har haft det sedan dess och det var 3 h sedan det började. Jag är sängliggande orkar ingenting. Sammandragningarna känns som kraftig mensvärk och kommer ca var femte minut och varar i 20 sekunder.

Är det här stress pga mitt Ikeabesök och en signal att jag inte ska anstränga mig eller är det bara helt normalt.

Känner mig orolig men vill inte kontakta sjukvården eller borde jag det?

• Bell13
    Sillavi skrev 2014-11-26 05:47:15 följande:

Oj vilket drama det verkar vara. Har inte hunnit med o läsa ursprungsanledningen men gahh låter ju helknäppt.

Bell - oj hur mår du eg? Du måste ta d lugnt. Inte bra att känns sd o fv redan nu. Bäst att kolla upp eftersom du har ett tag kvar tills bebis ska komma. Man vet ju inte hur d påverkar tappen. Kram

Jag mår eg väldigt bra bortsett från foglossning och sd igår kväll. Har haft sammandragningar lite grann sådär nån gång om dan sen v 20. Min bm säger att det är helt normalt och att det brukar vara så för de flesta omföderskor.

Igår var det nåt annat när sd var väldigt kraftfulla och kom med korta intervall. Jag ringde förlossningen igår och de sa att det troligen berodde på att jag överansträngt mig tidigare på dan. När jag ringde hade det avtagit och de tyckte inte att jag behöver komma in. Jag sa också till dem att jag har ett besök inbokat hos min bm idag. De sa att jag definitivt ska ta upp det med henne också så det journalförs.

Tack alla för stöd och pepp. Så snälla och vänliga är ni alla.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2014-11-26 08:28:30 följande:
    Vad bra att du ringde. Som sagt, bättre en gång för mycket än tvärtom!

Skönt att det har avtagit, och att du ska träffa din BM snart.

Hoppas du får en lugnare dag idag.

Kram!
    Har tid hos min bm idag 11.30 och jag ska ta upp det med henne. Det är lugnt nu och jag har känt honom flera gånger nu på morgonen.

Jag fick mig en tankeställare och kommer sluta leka fröken duktig nu.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-11-27 13:31:34 följande:
    I know the feeling smile5.gif I vanliga fall när vi inte är sjuka funkar det jättebra. Vi har kommit in i våra rutiner smile1.gif

Storasyster går mån-fre 9-15 på dagis. Jag hämtar och lämnar men bil el vagn. Var trixigare första veckan men sen fick vi till det smile1.gif Får klämma in två amningar på morgonen ( hon ammar ca 20 minuter åt gången) och så somnar Lovisa när vi går/åker. Den elektriska babysittern är guld också för att hinna äta frukost osv på morgonen. Vi brukar vakna vid 07 och så ammar jag i sängen medan vi kollar film och myser. Går upp vid 7.30. Sen är det frukost och fixa till sig lite snabbt. Amma igen och kläder på (jippie för galon osv smile4.gif ) iinnan vi åker vid tio i el går vid kvart i. Första veckan blev det bil varje dag. Hann aldrig gå för det tar fem minuter extra smile5.gif Ha, ha!! Men sen fick jag kläm på det smile1.gif

De timmar jag har på dan med ett barn känns som semester (om hon inte skriker hela dan vill säga). Lovisa anpassade sin sömn efter ett par veckor så hon vill sova runt 9 och 15 numera. Brukar alltid sova en timme el två sen när jag hämtar så då får jag och storasyster egen tid. Lyx!!! Kommer säkert att gå kanon för er med. Man vänjer sig men det heter ju inte Tvåbarnschocken för inte. Den inträffar definitivt då de blir sjuka om den inte gjort det innan. Har ju inte direkt träffat min man mkt den här veckan smile5.gif Men på det hela taget är det helt underbart!!! smile1.gif Kram
    Det låter som hon gillar babysittern från Mamaroo ångrar inte att jag köpte min och hoppas vår baby också ska tycka om den.
  • Bell13

V 23 idag känns som tiden går så långsamt det är 17 v kvar.

Hos bm fick jag veta att mitt ferrinvärde låg på 40 vid inskrivning. Har ätit järntillskott i 2 v men tror dessvärre jag började för sent för jag blir så trött så jag inte kan hålla mig vaken. Sover 3 h på eftermiddagen men är trots det helt sänkt kvällstid. I går somnade jag nästan vid middagen.

Nu kan man både se och känna hans sparkar på utsidan. Det är så mysigt och jag märker att han har en egen liten dygnsrytm där inne i magen.

• Bell13
    glader skrev 2014-11-28 11:23:36 följande:

Har grym ångest för jag vet inte om jag orkar amma mer... Amningen gör som sagt min reumatism värre och nu kan jag knappt lyfta upp henne ur sängen på nätterna. Axlar, nacke och rygg bränner som eld när jag sitter och ammar och jag stapplar verkligen fram eftersom det även satt sig i fötter och knän. Varje gång jag ska upp på natten är en helvetes pina rent ut sagt. Och de mediciner jag får ta hjälper inte alls.

Hur hade ni gjort? Känner mig så misslyckad! Inte nog med att min mjölk inte räcker, nu orkar min kropp snart inte ge det lilla jag har ens smile4.gif

Jag hade definitivt inte fortsatt amma om det påverkat min hälsa eller välbefinnande negativt.

Det måste ju finnas glädje och roligt i föräldraskapet och inte bara amningsångest. Att vara en bra förälder sitter ju inte i om du kan amma eller inte det är SÅ mycket mer. Tycker att du verkar vara en fantastisk kvinna och mamma så försök att slå bort de dåliga tankarna.

Jag ammade min äldsta dotter i 3 månader. Jag började rasa i vikt och vägde 46 kg till mina 171 cm. Jag kunde oftast inte stå upprätt och kunde när som helst få yrsel och svimma. Jag vågade inte bära på min dotter och orkade bara ligga i soffan. Det var inte livskvalitet så hon fick ersättning istället. Idag är hon en levnadsglad 12-åring som mår hur bra som helst.
  • Bell13
    Hoppfulla Fia skrev 2014-11-30 09:05:09 följande:

VSG: tror också att det handlar om osäkerhet och ovana till viss del och att Olle har varit/är så himla mammig. Det dom är segt är att vi hamnat i en ond cirkel och han att jag tror att han gett upp lite och jag känner att jag blir stressad av det både för hans, Olles å min skull. Vill så gärna att alla ska må bra. Hur som, i natt har jag fått sova riktigt mycket. Först sov Olle mellan 22-02 och sen amma jag igen vid k 4 och 6:30 cirka och så vakna vi nu vid 8:30. Lövly! Hoppas ni får en härlig 1:a advent allihopa.

Första advent och det betyder att det inom kort är jul. Och efter jul och nyår är det bara 12 v kvar till lilla Junior kommer
  • Bell13
    johjen skrev 2014-11-30 11:35:00 följande:
    Härligt! Det kommer gå i rasande fart ska du se! smile1.gif
    Hoppas det. Tycker att tiden sniglar sig fram kanske för att vi haft typ 1 soltimme på 60 dagar... När han föds hoppas vi på att våren anlänt.
  • Bell13
    Lokattis skrev 2014-11-30 12:30:02 följande:

Hos oss har vi haft 3 soltimmar i november. Det i kombination med graviditetsillamående (i stort sett konstant under vaken tid) och en trötthet som gör mig till en klubbad säl... Fantastisk november! smile5.gif

Vi har tid för KUB-test på torsdag, och sedan RUL 13 januari. Nervööööööst...

Jag var oerhört nervös inför kub och var bombsäker på att få en hög risksiffra.

Det gick hur bra som helst och det var urmysigt att få titta på lillen. Hon gjorde en grundlig koll och berättade om det hon såg tex att han hade vätska i magsäcken och att det betyder att han lärt sig att svälja.

Det kommer gå bra
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-11-30 13:34:14 följande:
    Oh underbart!! Nedräkningen har börjat smile1.gif Kram
    Ja snart i alla fall tiden går så långsamt just nu.

Bara julen kommer så går det fortare inbillar jag mig. Vi ska fira jul i Dalarna och sedan på annandag vidare upp till Branäs för att fira nyår där uppe och åka lite skidor (inte jag)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015