Irma01 skrev 2014-11-08 10:43:52 följande:
Hej Bell,
Svårt läge det där. Förstår att du saknar henne.
Personligen har jag aldrig känt att det var jobbigt att umgås med mina gravida vänner. Och de flesta hann få 2 barn under tiden vi försökte. Men det är väldigt individuellt. Till exempel blev min man oerhört ledsen och nästan arg när min bror och hans tjej som hade varit ihop i 4 månader berättade att de skulle ha barn...det var dessutom kust efter att vår ena ÄD försök slutade i tidigt missfall. Då kände han att det var så orättvist. Jag hade mindre problem då min bror har inte haft det lätt på kärleksfronten, även om det var svårt.
För många barnlösa är det ett slags självförsvar och självbevarelsedrift att hålla sig borta. Kanske någonstans hon har svårt att acceptera att du är gravid för att du i hennes ögon "redan" har barn sedan tidigare? Att hon känner att det är orättvist att hon som är het barnlös inte lyckas? Jag har ingen aning, jag bara spekulerar i vad som kan röra sig igenmura huvud.
Hon sörjer kanske också att inte ens IVF är ett alternativ för dem och försöker acceptera att nästa steg är ÄD? För en del är det svårt att acceptera att den genetiska kommer från en tredje part...kan säga att jag tänker inte alls på det, men kan förstå att man måste bearbeta den delen också.
Tycker dock att det är starkt gjort av din vännina att säga som det är. Det har egentligen inget med dig som person att göra, hon känner bara att hon inte mäktar med det just nu. Du har all rätt att känna dig ledsen o besviken men det enda du kan verkligen göra är att respektera o acceptera hennes behov av avstånd just nu.
Kram!!
När jag läste ditt svar så fick jag en aha-upplevelse. Hon har sagt att äggdonation och adoption är uteslutet för henne, att det inte skulle kännas som hennes barn då. Hon har också sagt att hon har läst mycket om äggdonation och att hon inte kan acceptera att hennes egna ägg inte är befruktningsdugliga.
Hon sa att hon alltid tänkt att det är kvinnor över 40 år som behöver använda sig av äggdonation, hon är 36 år och anser att de med hjälp av ivf ska kunna uppnå graviditet.
Det är ju upp till var och en när det är dags att sluta försöka. Kanske är hennes beteende en del i processen. Hon vet att efter det här frysförsöket så är det 1,5 försök kvar. Efter det kanske de redan bestämt att de inte ska försöka mer.
Känner mig lite mer klar i huvudet och det känns lite bättre nu, tack för det.